Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, jeg har blitt fostermor til en gutt på 7 uker, jeg trenger hjelp til dette med MM. Er det noen der ute som har noen jungeltriks? Til nå har jeg kjøpt ferdigblandet, men vet jo at jeg ikke kan forsette med det. fikk råd på apotektet om å kjøpe noen supre flasker, så utstyret er på plass;-) Han drikker 120ml 3.hver time, uten om på natten da går det 6 timer. han er mye plaget med vondt i magen, og gråter mye. har løs aføring ca 2 ganger til dagen så han får det jo av seg. alle tips mottas med stor takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jungeltriks? Hva eksakt trenger du hjelp til? Det står jo på pakken hvilke blandingsforhold det skal være, og flasker, smokker ol. må steriliseres først.

At han har vondt i magen er vel kanskje ikke så rart, mme er jo ikke kjent for å være skåmsomt mot magen. Det er jo kumelkproteiner i mme også, men ville antatt at dersom han var allergisk så ville du hatt flere reaksjoner. (Er han ikke etnisk norsk, så er det oftere melkeintoleranse ute i den store verden.) Avføring to ganger i døgnet er jo ikke spesielt mye heller....

Siden han er fosterbarn i en alder av 7 uker, så er det kanskje heller ikke så rart at han er urolig?

Lykke til med fostermor-tilværelsen:)

Skrevet

Hjelp til å gi MME skulle det stå.. Tusen takk for hyggelig og oppmuntrende svar, som "nybakt" mor er jeg jo ny i alt, så alle tips kommer godt med.

Skrevet

Uffda, jeg synes du var litt krass der Oslo-mamma.

Gratulerer så mye med babyen F-mor, jeg tenker kanskje at du ikke er like "opplest" og "utlest" som alle oss som har gått rundt med stor mage i lange tider =)

Nå kan ikke jeg hjelpe så mye med MME da jeg fullammer, men som det sies over så står det på pakken hvordan melken skal blandes, og det står vel kanskje noe om hvor mye du bør gi til hvert måltid også (ikke over en liter i døgnet etter hva jeg har forstått). Det finnes også MME merker som er uten kumelkprotein etter hva jeg har forstått, og som er skånsom mot magen hvis den lille har vondt. Og vondt i magen er det vanlig å ha for mange av de små, det finnes fine måter å hjelpe barnet med å få ut luft, eks sykle med bena og så presse bena forsiktig mot magen etc, spør på helsestasjonen din. Ellers så trenger denne babyen minst like mye nærhet og kos som alle andre barn, hvis han gråter mye og er urolig så kan jeg anbefale elastisk bæresjal, det hjalp iallefall hos oss.

Lykke til, håper at alt går bra som "nybakt" mor =)

Skrevet

Beklager, det kan ha vært jeg som har misforstått; jeg synes bare du virket litt krass/streng i svaret (som i "vet du ikke dette"), men så er jeg også utrolig hårsår og hormonell for tiden =) En unnskyldning er på sin plass.

Skrevet

Det vi gjør for at det skal bli enkest mulig; sterilisator er gull verdt. Det blir mye mer fukt i lufta om man skal koke flasker konstant og synes det er mer rotete:) Vi koker vann og fyller på flaskene og setter disse i kjøleskapet, når babyen er sulten koker vi vann og blander med kjøleskapflaskene. Ca 2 deler kjøleskapsvann til 1 del nykokt gir omtrent riktig temperatur. (altså 100 ml kaldt og 50 varmt, justeres etter hvor mye dere lager akkurat nå :) )

Forsøk først Nan HA, som fåes på apoteket. Mange små følsomme mager får det bedre da.

http://www.flaskeposten.org/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=45

Dersom denne ikke fungerer må man få ham testet for allergi og hvilket merke som er riktig da vet jeg ikke.

Ikke bruk malt så lenge han får ut noe. Mange barn får mer luft av dette. Jeg forsøkte det på datteren min da hun hadde skjelden avføring og gråt masse når hun bæsjet. Hun fikk bare mye mer vondt. En liten posjon sviskemos om dagen har gjort problemet MYE bedre. Hun er kun litt over 3 måneder..

Skrevet

Løs mage kan kanskje bety at barnet reagerer på kumelk. Ta det opp med lege på helsestasjonen og hør for sikkerhets skyld :)

Ellers har jeg lite erfaring med mme, men urolige barn har jeg hatt og det kan man få selv om alt er i skjønneste orden. Noen barn er bare urolige også. Du får trøste og bære (bokstavelig talt) og trøste deg med at det vanligvis blir mye bedre når barnet har blitt en 3-4 mnd gammelt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...