*Lissi* Skrevet 24. september 2010 #1 Skrevet 24. september 2010 Datteren min var uheldig forrige uke. Hun og en venninne feiret bursdagene sine ilag (ikke her). En av gjestene hadde lånt kameraet til moren sin og satt det ytterst på bordet. Da datteren min skulle gå forbi hadde hun vert uheldig å revet det ned. Kjenner ikke alle detaljer, siden jeg nettopp fikk vite det av faren til datteren min. Hun har vert litt redd for å si det. Uhell skjer jo, så det er jo ikke noe problem. Det som irriterer meg er da at jenta som hadde med kameraet går på skolen og krever at datteren min skal kjøpe nytt... Er det ikke slikt foreldrene hennes burde komme til oss med? Vet ikke hva slags kamera dette er, men tror kanskje at jenta har "lånt" det uten tilatelse. Uansett så er det vel reparasjonen vi skal betale, ikke nytt kamera?
lille sprelle Skrevet 24. september 2010 #2 Skrevet 24. september 2010 Jeg vet ikke hva som er juridisk rett, men så vidt jeg vet er man ansvarlige for sine egne ting så lenge det ikke var slik at barnet med vilje osv. Jeg mener det er forholdsvis skjødesløst å legge et kamera på en bordkant i en barnebursdag... Det er svært begrenset hvilket økonomisk ansvar foreldre har ifht hva barna gjør, særlig i den alderen ( når de striper opp en bil med en stein f.eks....) Sjekk med politiet hvilket ansvar dere har. Det er ikke barnet som skal ta avgjørelser i dette. Dere må nesten ta det opp med foreldrene til vedkommende.
Gjest Skrevet 24. september 2010 #3 Skrevet 24. september 2010 Da må du ringe til moren til denne jenta, og snakke med henne! På vår forsikting har vi noe som heter "uflaksforsikring" eller noe sånt. Mulig det kan dekke det! Uansett, prat med moren, og finn en løsning! Lykke til
frk-fryd Skrevet 24. september 2010 #4 Skrevet 24. september 2010 som foreldre har man nok erstatningsansvar for det barna ødelegger uansett hvordan. Det kan nok hende foreldrene forventer at du skal kontakte dem og tilby å betale reparasjon. Det er ikke noen begrensning på det, dersom en 2-åring riper opp en bil, så må man betale de utlegg det medfører...
*Lissi* Skrevet 24. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 24. september 2010 Jo, selvfølgelig! Forelderene er utlendinger, så er ikke helt sikker på hvor godt de snakker norsk. Synes en 14 åring tar med slike ting på eget ansvar, men uhell skjer jo. Får høre med henne når hun kommer hjem, slik at jeg får alle detaljer.
tine0810 Skrevet 24. september 2010 #6 Skrevet 24. september 2010 Hm...jeg aner ikke hva som er rett etter lover og regler, men hvis det hadde vært mitt kamera hadde jeg aldri i verden forlangt at noen skulle erstatte/betale for det. Sender man med en unge et kamera i en barnebursdag må man vel regne med at sånt kan skje?!!
*Lissi* Skrevet 24. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 24. september 2010 Helt enig tine! Hadde ikke krevd noe, men man er jo forskjellige:-)
Gjest Skrevet 24. september 2010 #8 Skrevet 24. september 2010 http://www.paragrafen.no/?id=79 Les litt her! Greit å vite hva reglene sier før du begynner å forhandle med henne
*MariDuBedårer* Skrevet 24. september 2010 #9 Skrevet 24. september 2010 Foreldre til barn under 15 år er ikke erstatningspliktige. (Dette vet jeg helt sikkert, for jeg har vært oppi en sak selv. Der barnet var 14 år, og skrapte opp bilen min) Og dersom ditt eget barn ødelegger feks din mobiltelefon, får du KUN erstattet telefonen DERSOM ditt barn gjorde dette med vilje. Dersom han/hun ikke gjorde det med vilje, får du ingen erstatning. (Dette går på ens egen innboforsikring). Barnet ditt feks hadde knust naboens bilrute med en ball, ville jeg tilbudt meg å betale egenandelen deres, men i denne saken ville jeg ikke ha erstattet kameraet. De må passe på det selv, sånn at ingen river det ned eller lignende.
*Lissi* Skrevet 24. september 2010 Forfatter #10 Skrevet 24. september 2010 Har snakket med datteren min, og det var vist snakk om et speilreflekskamera. Hadde ikke ligget i vesken sin, og stod på da det falt i gulvet. Faren i huset hadde fått det til å virke etterpå. Datteren min hadde fått melding dagen etterpå at det ikke virket lenger. Om det stemmer vet ingen av oss. Gav iallfall beskjed om at moren måtte ta kontakt om det var tilfelle.
marinas skatt Skrevet 24. september 2010 #11 Skrevet 24. september 2010 Uhell skjer jo. Mulig at innboforsikringen din kan dekke dette. - Eller innboforsikringen til de som holdt barnebursdag... Her datt guttungens pc i gulvet og skjermen knuste , skaden ble takstert til 8.700 kr , pc var verdt 16.000,- Tok det på innboforsikringen If innboforsikring pluss. Egenandel 2.700 kr. Allerførst må du jo selvfølgelig snakke med foreldrene som eier dette kameraet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå