Gå til innhold

røde, rue nupper på overarmene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

lillegutten min har hatt dette lenge. Overarmene hans blir i tillegg veldig røde når han er varm... Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det, men det er vel kanskje ikke så bra? Tror ikke det er eksem heller. Det ligner ikke på bilder jeg finner av atopisk eksem på nettet ihvertfall... Det er nesten som bittesmå kvisenupper oppover overarmene... tett i tett...

Noen som har barn med det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min har det samme. Det virker ikke som de klør, så jeg har ikke stresset så mye med det.

Akkurat nå prøver jeg å kutte ut en og en matvare som han spiser mye for å se om det kan være noe han reagerer på.

Skrevet

Takk for svar:-) Det virker ikke som det klør for gutten min heller. Jeg synes det ser ut til å bli noe bedre hvis jeg er veldig flink til å smøre i perioder, med f.eks decubal eller annen veldig fet krem. Han har ellers en tendens til eksem i ansiktet, men det ser helt annerledes ut. Jeg har ikke tenkt på at det kan skyldes matallergi, men det kan jo tenkes! Takk for tipset:-)

HI

Skrevet

00.33... Blir gutten din også veldig rød på armene når han blir varm?

Skrevet

Ja, armene og ansiktet. Men ingen andre steder.

Kom også til å tenke på at jeg kanskje skulle gå tilbake til vaskemiddel uten parfymen en stund og se.

Kommer nok til å ta det opp med legen neste gang vi er der.

Ellers takk for tipset. Skal prøve å smøre han med fet krem og se om det hjelper her :-))

Skrevet

Jeg har forresten alltid brukt parfymefritt vaskemiddel... men det kan jo være ulike ting det reageres på... Det kan jo hende det hjelper for din gutt å kutte ut parfyme.

Jeg har også egentlig tenkt på å ta det opp med lege, men glemmer det liksom når jeg er der, for da er man jo hos legen for noe annet :-o

Meld gjerne ifra hvis du finner ut av det ;-)

HI

Skrevet

Jeg har sånne nupper på overarmene og har nå hatt det i 27 år. Har aldri vært plaget med det bortsett fra at det kunne godt forsvinne for skjønnhets skyld :) De er ellers lite synlige (bare fargen) med mindre man begynner å klø på de eller klore de vekk, da kan de bli litt sånn kviseaktige. Mine overarmer blir forresten aldri overvarme/ røde :)

Skrevet

.... Det er forresten ingen som har klart å svare meg på hva det kommer av, men sies at det er slags eksem og noe jeg kanskje reagerer på. Jeg har ellers ingen allergier, frisk og nuppene virker å være stabile, så jeg tror kanskje problemet ligger i huden

Skrevet

Nupper på huden

En ansamling av keratin der hårene kommer ut kan danne en propp som gjør at huden på overarmene føles ru og nuppete. Det er helt ufarlig, men det finnes ulike kremer som hjelper.

Hei. Jeg har en datter på 10 år som er veldig plaget av masse nupper på overarmene. Hun har også dette oppover i ansiktet. Det er ikke kviser, men tørre små klumper fra hårrøttene (ser det ut som). Jeg har selv litt på mine overarmer.

Er det noe vi kan gjøre så datteren min kan bli kvitt dette problemet?

Elisabeth svarer

Foto: Getty ImagesHei. Nupper på overarmene er ofte arvelig, men helt ufarlig. Det er riktig som du skriver at nuppene sitter der hårene kommer ut. Det er rett og slett en ansamling av keratin, et stoff som produseres av hudcellene, som danner en propp. Huden kan virke ru å ta på.

A-vitaminkrem (Aberela), som du kan få på resept hos din fastlege, kan gjøre huden glattere. A-vitaminkremen kan eventuelt blandes med litt fuktighetskrem for å unngå at huden blir rød og irritert.

Det finnes også en krem som kalles LPL. Den får du kjøpt på apotek uten resept, og den løser opp nuppene og bidrar til en mykere hud.

Nuppene kommer som oftest tilbake når du slutter å smøre. Ofte holder det å smøre 2-3 ganger i uken for å holde huden myk.

Hilsen

Elisabeth Søyland

Professor i hudsykdommer

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.1318377

Skrevet

Min 3 åring hadde dette ifjor. Det ble helt borte etter at vi kuttet ut ull rett på huden!

Så nå går det i superundertøy eller ull/bomull og har ikke hatt nuppene siden. Min klødde heller ikke. Men fikk beskjed fra legen at det gjerne på et tidlig stadie var "beskjedent", men at hvis man terget utslettet med å fortsette med ull så kunne det bli mye verre.

Vi har hvertfall ikke hatt problemet etter at vi kuttet ut ullundertøy direkte på huden.

Skrevet

jeg har hatt dette hele livet, på armer, og lår.

to av mine søsken har dette i kinn og på overarmer.

Ingen av oss har funnet en måte å bli kvitt det på på snart 30 år.

Lært å leve med det.

Vi blir også lett røde i kinn og på armene

Skrevet

Jeg har også disse nuppene på overarmene. I motsentning til de andre voksne som har skrevet her, klarer ikke jeg å venne meg til disse nuppene og skjemmes mye av armene mine.. De klør ikke, men klarer ikke å la være å klø på de, så har en del "kviser", sår og arr på armene pga disse.. Skal prøve den reseptfrie salven som ble nevnt her. håper virkelig dette hjelper. Tusen takk for svar på noe jeg har plagdes med, men glemt å spørre om! :-D

Ikke HI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...