mamsen til tre fininger Skrevet 23. september 2010 #1 Skrevet 23. september 2010 jeg liker å kjøpe klær med god kvalitet og som holder til mer enn ett barn,både i utseende og generelt,samt være gode for barna å bevege seg i. en god del folk synes det er galskap å handle andre plasser enn cubus og h&m til barn i vekst...tanker? er det bedre å handle en stor haug til hvert av barna,fremfor å kjøpe klær fri for sjørøver- og prinsessemotiver,som kan brukes av begge kjønn? hva blir nå egentlig dyrest i lengden
Julelita Skrevet 23. september 2010 #2 Skrevet 23. september 2010 Jeg kjøper en god blanding av gode og dyrere kvalitetsklær og billigere bruksklær. Merker at de billige klærne ikke varer like lenge, har kanskje litt over halvparten så lang levetid. Som oftest er kvaliteten god nok på de billige klærne, men jeg merker en forskjell. Jeg synes at det er ok å kjøpe en grei blanding, men jeg utbasunerer ikke at jeg handler dyrere klær.
Gjest Skrevet 23. september 2010 #3 Skrevet 23. september 2010 Hva legger du i merkeklær da? Jeg har alt mulig til mine jeg. Favorittbuksa til lillegutt kostet 3 kroner på loppis, og den peneste kjolen til datteren min kostet 2 kroner. Ellers har vi endel ull fra Lille Lam, fordi det er fantastisk kvalitet og ikke gal på pris hvis man handler på salg, kjøper Reimadresser til halv pris fordi jeg har god erfaring med de, har kjøpt endel ull fra sparkjøp, høstklær fra Polarn O pyret, regntøy fra reflex, noe ull fra Nøstebarn. Har også klær fra Cubus, H&M ol. Det viktigste for meg når jeg kjøper klær er at de er bevegelige. Orker ikke tanken på stramme jeans o.l på de små barnemagene. Også er jeg opptatt av at de skal være pene, noe som lett lar seg kombinere med behagelig.
mamsen til tre fininger Skrevet 23. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 23. september 2010 med merkeklær mener jeg eks. det du nevner,polarn o pyret og reimadresser:) kjøper og litt over alt,men har ofte en tendens til å ende på POP nettopp på grunn av passform og ikke minst unisexprofilen. bare så forundra over at enkelte oppfatter det som jåleri å ha klær derifra
Gjest Skrevet 23. september 2010 #5 Skrevet 23. september 2010 Jeg tviler på at BabyDior er særlig bedre kvalitet enn H&M (det virker i hvert fall ikke sånn).
Gjest Skrevet 23. september 2010 #6 Skrevet 23. september 2010 Det visste jeg ikke? Jeg Har nettopp kjøpt mye klær derfra...(POP) og aldri tenkt på eller hørt at det er noe jålete over det. Synes det har veldige fine klær. Jeg har begynt å kjøpe mer unisex til eldstedatteren min nå som jeg har fått en gutt. Altså av typen ytterklær og fint ull. Greit å tenke at han kan bruke det når han er på hennes alder.
Tante Blås Squaw Skrevet 23. september 2010 #7 Skrevet 23. september 2010 Vi liker billigbutikkene ) Økonomien vår er ganske beskjeden ;o) Men hvorfor blir så mange provosert av at noen handler dyrt?
ano`num *17.03.10* Skrevet 23. september 2010 #8 Skrevet 23. september 2010 Når et barn gjør noe galt (som å feks legge seg ned å hyle i butikken fordi det ikke får sjokolade for å ta et eks) føler vi foreldre oss lett mislykkede. Både som forelder, voksen, omsorgsperson, frontfigur og menneske generelt. Vi blir flaue og står vell strengt tatt å lurer mer på hva andre tneker og tror om oss enn hvordan vi best mulig løser floken. Siden barn nå har blitt såpass store "moteikon" som de har blitt, er det antagelig der provokasjonen for at noen handler dyrt ligger? Før målte vi oss mer på interiør, middager, utenlandsreiser, type bil, størrelse på hus og lengden på utdannelse. I dag måler vi hverandre mer på hvordan barna våre er. Om de oppfører seg eksemplariske, hva de er med på, hva de kan og hva vi kler dem i! Nå er det om å gjøre å ha fine hus med flotte utstillinger i vinduet, velkledde barn som oppfører seg pent og ellers et godt ytre for hele familien i alle anledninger. Slik føler hvertfall jeg at samfunnet er på god vei til å bli...... I gamle dager, husmor og kjøttkaketiden, var det ikke slik. Igjen tror jeg at nettopp derfor er dette med "hvor dyre klær er" sammen med "type merke/butikk" et noe sårt punkt. For det ligger bak i bevistheten at så lenge diskusjoner som er typiske for bla Reima her inne fyrer opp, blir det aldri noe ro i denne type trend - eller følelser. Kler jeg barna mine i klær med Hello Kitty fra H&M eller om barnet mitt blir rasende sint på butikken kunne jeg like gjerne gått i en uthullet joggebukse med gammel svettelukt og skittent hår for ikke å snakke om "røykesmilet" på butikken. Jeg ville blitt sett på likedan. Tilbake til saken; jeg kjøper dyre merkeklær! Fordi jeg er så sykt lei den forbannede katta som aldri går av mote på H&M! Jeg er opptatt av hva klærne lages av (ull og bomull, ikke polyester!) og passform. KappAhl med sine åletrange dongeribukser kan bare rykke og reise for min del. Lindex - i love!! - for herlige barnekolleksjoner ala mummi og bamse. DA snakker vi ekte barneklær da!! (De er hverken av motemerke eller dyre for den del. Men fortsatt et noget omtalt merke av typen "genser med barmse på". Da vet vell alle at vi snakker Lindex?) Når vi snakker om Reima. Mulig enkelte blir provosert fordi det ikke bare er dressen det er snakk om, men den totale bekledningen? Argumentasjonen om hvorfor kjøpe en haug med "dårlige billigklær som ikke kan arves" mot dyrere kvalitetsklær som kan gå i arv. Det er jo en familiær argumentasjon. Altså; hva med oss som først fikk jente og så gutt eller omvendt for den del. I dag er jo "alt" blått med guttemerke eller rosa med jentedill&dall på. Hvordan blir det da med arvinga? Hvem av de skal gå med klær og stadig bli tatt for å være det motsatte kjønn? Hadde det vært blått og rosa hadde det nå vært så; men det er dette med detaljene da. Hva med alle dagene barnehagebarnet kommer hjem fra en dag eller ti i barnehagen og har vært barn? Ene dagen har de klippet, limt og malet med hele barnekroppen, den andre har den syklet sammen med tre andre og brukt knærne som bremse. Snakker vi fortsatt arv av klær her? Neppe. Det er mye jeg savner med "husmor og kjøttkaketiden"; men dette med å stå med en tykk vinterdress ute i vinterfriminuttet på skolen med bomben av polyestervintersko og en bomullsblanding av tøy under er ikke noe jeg ønsker skal komme tilbake!! (Hvorfor gidder jeg forresten å dra inn skolefriminutt når skole-elever er så preget av motebilder som fortsatt er lettkledde og ikke vinterlige at de nekter å kle seg fornuftige og heller fryser seg blå i et håp om å ikke bli mobbet av medelever som også ser ut som smurfer av kulden) Så ja, den beviste siden av barns bekledning roper jeg gjerne hurra for! Den økonomiske tankegangen er jeg ikke like happy for. Jeg gleder meg til billigkjedene ala H&M kommer etter motemerkene så det er mulig å handle gode klær billigere, og passform og stoff ikke lenger trenger være noe å måle seg etter. (Alltid lov å drømme)
Julelita Skrevet 23. september 2010 #9 Skrevet 23. september 2010 Jeg må bare kommentere - syntest at dette var utrolig bra sagt anonum. Som om jeg skulle sagt det selv
Gjest Skrevet 24. september 2010 #10 Skrevet 24. september 2010 Kjøper mindre og mindre hos de billige; HM, Cubus og Kapp Ahl. Legger heller litt mer i kjøpet (men faktisk ikke så veldig mye), og får mye bedre kvalitet og ikke minst sunnere klær. Velger økologisk der jeg kan, men er ikke helt fanatisk. Viktig at klærne holder mer enn 2 vask, samt at de holder på farge og form. Masse kjekke butikker på nett, som har bra utvalg. Handler en del på http://www.lenepalandet.no/, har mye fint som ikke så mange andre har, og klær med kvalitet og holdbarhet......
*Rutletutt* Skrevet 24. september 2010 #11 Skrevet 24. september 2010 Både og. Om klærne kommer fra H&M, Cubus eller POP tenker jeg ikke noe på så lenge de er pene, behagelige og har god passform. Det som er kjedelig med H&M er at alle har de samme klærne...selv om mye kan være fint. Er også rimelig lei Hello Kitty, men lillesnuppa på 3 år elsker den katta, så hun får noen HK-klær. Syns det er mye lettere å finne pene billige klær til henne enn til gutten vår på 5,5 år. Er helt tragisk utvalg av pene gutteklær i billig-butikkene som H&M og Cubus. Kaåå Ahl er hakket bedre, og Lindex liker jegveldig godt. Syns de skiller seg ut med pene, funksjonelle klær, ofte i litt andre farger enn de "vanlige". Etterhvert som gutten har blitt større har vi kjøpt litt dyrere klær til han, både fordi de varer lengre i strl og fordi han ikke så lett ødelegger klærne sine lenger (type flekker ol som ikke går bort). han er skolegutt nå, og leker på en annen måte enn dahan gikk i bhg. Han har mange tøffe jenas fra både H&M, Lindex, Exit og Jean Paul. De fra H&M er de vi liker minst pga hvordan strl er, han er smal rundt livet og de buksene er store i strl og blir lett klumpete rundt livet pga vi må ta de så mye inn. Jenta vår har mer klær fra H&M, Cubus og kapp Ahl, fordi jeg syns utvalget der er bedre til jenter enn til gutter. Særlig Cubus har gode myke joggedresser som ser pene ut og er perfekt til bhg-bruk. Hun er 3 år og har lettere for å ødelegge klærne sine med flekker og hull, og da syns jeg det er kjedelig å kjøpe dyre hverdagsklær som blir ødelagt etter to ganger...da kjøper jeg heller dyrere plagg til bestbruk ol. Exit kjøper vi endel til begge også, billig og bra! Lego har også flotte klær, og har begynt å kjøpe litt mer til gutter derfra, men også til jenta. Litt dyrt da. Ellers er Mexx, Okaii (er det riktig...?) og Esprit merker vi kjøper endel av. Greit med variasjon;-) Reima har de begge alltid brukt, og Janus ull.
tine0810 Skrevet 24. september 2010 #12 Skrevet 24. september 2010 ja, bortsett fra noen shortser og joggebukser fra HM.... Skulle ønske de billige klærne var finere, og i bedre kvalitet.......
lille sprelle Skrevet 24. september 2010 #13 Skrevet 24. september 2010 kjøper litt diverse. Noen ganger dyre ting, andre ganger billig. T-skjorter og bukser er selvsagt å kjøpe på hm e.l. Det er forbruksvare og kjekt å ha mange av. Ullklær - da skal det være kvalitet, men det er har de også på bogerud... Regntøy skal selvsagt være av kvalitet - men stormberg har bra og forholdsvis rimelig osv osv osv.
mamsen til tre fininger Skrevet 24. september 2010 Forfatter #14 Skrevet 24. september 2010 "Argumentasjonen om hvorfor kjøpe en haug med "dårlige billigklær som ikke kan arves" mot dyrere kvalitetsklær som kan gå i arv. Det er jo en familiær argumentasjon. Altså; hva med oss som først fikk jente og så gutt eller omvendt for den del. I dag er jo "alt" blått med guttemerke eller rosa med jentedill&dall på. Hvordan blir det da med arvinga? Hvem av de skal gå med klær og stadig bli tatt for å være det motsatte kjønn? Hadde det vært blått og rosa hadde det nå vært så; men det er dette med detaljene da." (ano'num sitt) det er akkurat på denne biten jeg føler det er greit å legge litt ekstra i klærne til barna..eks polarn o pyret. jeg har to gutter og en jente tilslutt,og ønsker å benytte det jeg kan til gjenbruk også til henne der det holder. hva slitasje angår,vil jeg påstå at hvertfall noen av de dyre klærne holder penere i vasken enn de billige. eks de ensfargede gensra til POP. de ser like fine ut vask etter vask,og funker helt fint å arve. da er det fiinfint synes jeg,at klærne er renmønstrede og i farger som begge kjønn kan bruke. dette går ikke i lengden hos billigkjedene,for der er det som du sier,enten hello kitty på jenter,eller dødningeskaller for gutta(hvilket jeg heller ikke vil at barna skal gå med)klart,får minstemor ei skjorte med rosa kittykatt hun og,og mye annet spedd på i rosa og,men primært synes jeg det er genialt at de kan arve hverandre slik.plassbesparende er det og ;-) jeg vil ha barn som er kledd som barn så lenge det er mulig i forhold til alder og interesse,og hvis det å kjøpe litt dyrere klær blir sett på som jåleri,så får det så være for de som mente det i vår situasjon.ble bare så utrolig overraska over at folk faktisk kan gidde å bry seg om hva for merker ungene mine har på klærne,så fint med svar som viser at man ikke er helt på bærtur:-)
Gjest Skrevet 24. september 2010 #15 Skrevet 24. september 2010 Kjøper kjente merker i uteklær, men kjøper helst rimelige inneklær.
hit og dit Skrevet 24. september 2010 #16 Skrevet 24. september 2010 En god blanding, mye arving. Tror vi arver 80% av klærne, og det er helt ok klær fra ulike steder. Jeg er skitlei den katten fra H&M, og prøver å unngå den, men jeg har ikke noe behov for unisex klær. Jeg arver fra en jente, har to jenter selv, og en jente som kan arve fra min jente. Så er jeg så politisk ukorrekt at jeg liker jenteklær og gutteklær. Men jeg har lite overskudd og tid til å handle. Hvor klærne kommer fra opptar lite av min oppmerksomhet. Jeg får fire poser av en tante, som har en jente som er et år eldre, så plukker jeg ut det som er passelig og ser ok ut. Resten ligger hos svigermor som kriseklær når hun har jentene. De gangene jeg har handlet så har det helst vert på KappHal, de har fine enkle ting synes jeg. Name it liker jeg også: Men jeg er heldig og arver mye, og derfor slipper jeg å bruke penger og energi på å handle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå