Gå til innhold

vannkopper!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var på legevakten i dag med sønnen vår på halvannet hår. Han hadde nært opptil 40 i feber, og noen kviselignende prikker på kinnet og øverst på brystet. Han hadde bittelitt forhøyet CRP, men ikke nok til å tenke at det var noen bakterieinfeksjon. Veldig rød i halsen... og hoster... Negativt på streptokokker.. men pos på virusinfeksjon.

Legen mente at prikkene muligvis kunne være begynnende vannkopper, men at de like gjerne kunne være feberutslett. Hun sa at vannkopper nesten alltid starter i ansiktet, og at de ser ut som røde kviselignende utslett i starten, men at det i så fall i løpet av noen dager vil utvikle seg til mer tradisjonelle vannkopper... eller ikke. Hun sa at det igrunn av umulig å si om det var vannkopper, og at mange ikke får så veldig store plager med vannkopper... Dvs... det kan være vannkopper uten at det nødvendigvis utvikler seg noe videre..

Jeg kjenner jeg ble veldig forvirret av legebesøket. Hvordan skal jeg kunne vite om det er vannkopper da?

Bare gi paracet for feberen, sa legen, og pøs på med nesespray og hostesaft.. Ikke noen medisiner...

Hvordan har vannkopper vært for deres barn?

p.s. Vi har ikke vært i nærheten av noen med vannkopper, (såvidt jeg vet), og det går ikke barnehagen heller..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sånn er det ;-) Ikke godt for legene å gi klare svar vet du. Du får nok bare ta tiden til hjelp og passe på at gutten din får nok drikke i seg, og at ikke feberen blir for høy.

Vi har ikke hatt feber her i huset, så jeg har ikke svar på spørsmålene dine.

God bedring:-)

Skrevet

Du ser det som regel veldig fort om det er vannkopper.. Jeg så de første på sønnen min sin rygg, det gikk bare noen timer før han hadde fått mange flere.

Men så finnes det jo de som bare får noen få. Men de blir vel væskefyllte uansett..?

Jeg ville gitt paracet mot feberen om barnet har en dårlig allmenntilstand, sliter med og sove osv.

Ikke pøs på med hostesaft og nesespray.. Prøv saltvann, hvis ikke så gi ikke over dosen med nesedråper hvertfall.

Hev hodeenden i senga, og luft godt.

Hostesaft skal vel ikke så små barn ha? Med mindre det er på resept fra legen. Men de på apoteket er for større barn.

God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...