Anonym bruker Skrevet 23. september 2010 #1 Skrevet 23. september 2010 Han er irsk og fikk invilget arbeidstillatelse i 2006, vi giftet oss året etter. Må vi søke om igjen etter noen år eller kan han bare fortsette å jobbe og bo her nå, siden vi er gift mener jeg:) Ble bare litt bekymret her om det er no evi kan ha glemt å gjøre eller har oversett
Anonym bruker Skrevet 23. september 2010 #2 Skrevet 23. september 2010 Jeg har ingen anelse, men ville ha kontaktet en advokat for å være sikker på at alt blir gjort på rett måte. Det kan få så fryktelig trasige konsekvenser dersom man gjør det feil.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2010 #3 Skrevet 23. september 2010 han må jo søke ny arbeidstillatelse hvert tredje år helt til han får oppholdstillatelse.At dere er gift betyr jo ingenting om ikke visumet hans ikke dreier seg om det
Anonym bruker Skrevet 23. september 2010 #4 Skrevet 23. september 2010 Er ikk det slik at pga eøs og sann at man kan jobbe og bo der man vil så lenge landet er medlem i eu/eøs?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2010 #5 Skrevet 23. september 2010 Jeg kom til Norge i 2004, også fra et EØS-land. Likevel søkte jeg oppholdstillatelse på grunnlaget av familiegjenforening, ikke EØS-avtalen. Forskjellen var at jeg ikke trengte å ha en jobb med en gang, men kunne lære språket osv. Etter 3 år fikk jeg bosettingstillatelse, det er en permanent oppholdstillatelse uavhengig av yrkesaktivitet. Uten å være rassistisk, jeg tror det må mye til før en europeer blir kastet ut av Norge.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2010 #6 Skrevet 23. september 2010 Mannen min er også fra et EU land og han søker hvert 5 år om forlengelse. Sist gang glemte han å søke og fikk brev om at han ikke hadde lovlig opphold, men fikk ingen konsekvenser så lenge han sendte inn ny søknad igjen. Tror man kan søke om permanent opphold etter en periode, skal sjekke det ut så vi slipper å huske på å søke i tide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå