Gå til innhold

stellebord på badet eller på soverommet?


lolo & Lola

Anbefalte innlegg

Jeg venter mitt første barn i februar og merker at trangen til å ordne leiligheten vokser og vokser den også. Men siden jeg ikke har noen egne erfaringer på hva som er praktisk så lurer jeg på: skal jeg ha stellebord med mest mulig klær etc. på badet eller er det greit å ha alt på babyrommet? eller er det greit med begge steder?

 

Jeg har ikke døds mye plass på badet, men kan få plasse til både noe med veggoppheng eller en liten komode/stellebord.

 

Er det noen av dere som også lurer? eller har tenkt noen smarte tanker rundt dette? kom også gjerne med andre kjekke inredningstips hvis du har det.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde en kommode på badet med alle klærne i. Hadde det til hun var 1 år.

 

Denne gangen kommer vi til å ha et "vaskestellebord" på badet og kommode med klær på rommet. Har flyttet og det badet vi har nå er det ikke plass til den kommoden. Har kjøpt et stellebord som klappes sammen (på samme måte som et tørkestativ eller en fluktstol) som vi kan sette ved siden av dusjkabinettet. Kommer bare til å bli brukt første 3 mnd. Husker fra sist at jeg brukte mesoft og vann de mnd og etterhvert gikk over til våtservietter. Da blir det kommoden på soverommet som blir brukt. Viss han ligger i ro da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til første mann ordnet jeg en på badet og en til soverommet. Den på soverommet ble aldri brukt.. Selv om badet ligger i 1. ig soverommet i 2,. For det første må du ha vann til de fleste stell, for det andre ble vår erfaring at det ble ikke så mange stell på natta. Du skal jo helst unngå det, sies det, for å ikke vekke ungen for mye. Hvis du ikke har allverdens plass til klær på badet, ville jeg i allefall hatt en liten kurv med et par skift på badet til en hver tid, også hente på soverommet når du trenger det. (når ungen ikke ligger på stellebordet ..) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter også min første i februar og tenkt på dette. Vi har også et lite bad (bor i byen) og derfor liten plass. Men husk at det bør være varmt i det rommet hvor du skifter på babyen. Mens det bør være kaldere på soverommet. Videre er det ofte greit å ha vann i nærheten. Jeg kommer nok til å skifte på badet. Selv om det blir veldig trangt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første hadde vi stellebordet på gangen, rett utenfor badet. Så rekker til vasken, noe som er veldig greit.

 

Ville ikke hatt stellebordet på rommet om vi kunne ha valgt(som sagt over burde det være en litt varmere temp der barnet blit vasket og stelt enn der hun/han sover)

 

Nå har vi bare en stellematte på gulvet til tassen, men kommer til å sette opp et stellebor igjen til minsten når h+n kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første så hadde vi klappe sammen-stellebord på badet, sånn med badekar under. Funka fint, det. Liten kommode med klær i stua. Denne gangen har vi et mindre bad, men større stue, og siden svigermor har sagt at de skal spandere stellekommode på nybabyen, så går vi nok for det. Kommer til å ha den i stua, men den er jo på hjul, så kan stå utenfor badet hvis vi vil. Å væte kompress/vaskekluter på forhånd eller ha en liten kaup med vann er jo ikke noe problem, så trenger ikke nødvendigvis ha vasken i nærheten.

 

Når det gjelder skifting på natta så tror jeg det er veldig individuelt. Noen babyer bæsjer aldri på natta, men snuppa vår gjorde det, noen ganger flere ganger om natta og da må man jo skifte. Tok henne ofte med ut ut i stua og stella henne i sofaen i svakt lys.

 

Ville forresten aldri hatt stelleplass på soverommet. Der er så kaldt og trekkfullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode tips. Virker som at det å ha det på badet er det beste :) Tror kanskje jeg skal gå til innkjøp av et vegghengt BRIOstellebord, har dere noen erfaring med det?

 

Og hva med badekar, jeg har jo et stort på badet, er det greit å ha et lite oppi der til babyen eller er det dumt å ikke ha et på stativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet mange er fornøyd med de vegghengte stellebordene. Syns absolutt badet er å foretrekke om du har plass, pga av vann og varme. Du får plass til en del bleier og basisklær inni det vegghengte stellebordet vil jeg tro. Såper og kosmetikk trenger man ikke, bare litt sinksalve i tilfelle sårhet. Annet på tuber og flasker, og tykkere klær kan være et annet sted på badet eller utenfor.

 

Du kan ha balje oppi badekaret, eller kanskje bare et slikt slikt "stativ" som du legger ungen oppi, og så kan du bruke dusjen. Da slipper du å holde ungen oppe og hodet over vannet, jeg syns det var litt anstrengende i lengden. Men det kommer an på hvor bra rygg og armer du har. Skal dere bade ofte og lenge for kosens skyld er det nok bedre om du kan stå oppreist, uten bøyd rygg. Ellers så vokser de fort utav et lite badestativ, spreller og spruter vann over hele badet.. Småen vår har dusjet sammen med oss veldig lenge. I starten kunne han ligge på magen inni dusjen eller ble holdt oppe alt etter som. De første mnd. badet han i vaskekaret på vårt kombinerte bad/vaskerom.

Du kan jo prøve å improvisere med det du har i starten og så ser du hva du får lyst å kjøpe etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ;o)

Vi venter oxo vår første i februar. Har blitt enige om å ha en kommode fra Ikea på badet hvor vi kan ha skift og andre nødvendige saker i, og stellematte oppå. Kommoden har perfekt stellehøyde (97 cm + ca 10 cm med matta) i forhold til høyden vår ( vi er 1,75 og 1,89 lange). Siden vi ikke har badekar, velger vi å kjøpe en balje med sittestol oppi.

Er veldig enig med de andre her at det er bedre å stelle på badet enn soverommet. Vet med meg selv hvor guffent og kjølig det er på soverommet om morgenen og forter meg alltid inn på det varme badet for morgenstellet ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Smurfelykke!

 

Vi er akkurat like høye som dere er :-) Lurer på om du husker Ikea-navnet på den kommoden? Det høres ut som en utmerket idé.

Har forøvrig hørt med andre om at badebalje man kan klappe sammen er veldig lurt, for da slipper du å ha den stående, men kan gjemme den bak vaskemaskinen eller liknende når baljen ikke er i bruk. Også lett å ha med i kofferten på reise.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som var anonym her oppe..

 

Når jeg har tenkt å ha kommoden på barnerommet blir det oppvarmet. Det er det rommet han kommer til å bruke etterhvert, men første 6 mnd blir han å sove på vårt rom.

 

Ang å stelle på stua er veldig greit :)

Veggengt er supert. Hadde valgt det hadde det ikke vært for at badet er nyoppusset med fliser på veggene, og etter planen er dette siste barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei pregoprego!

 

Kommoden er av merket Hemnes ;o) Den laveste av dem. Finnes én til med flere skuffer, men den blir for høy ;o)

Nå driver vi akkurat på og utvider baderommet vårt, så jeg tror ikke vi kommer til å slite så mye med plassmangel der i forhold til badebalje, men takk for tipset uanz!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...