Gå til innhold

Til dere med katt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker dere å la maten stå fremme for katten/ene hele dagen? Da tenker jeg på tørrforet.

Har to hannkatter som snart er 4 mnder,og de spiser hele tiden hvis jeg lar tørrforet stå fremme.

Særlig han ene, han går også å maser om mat hele tiden hvis jeg setter det bort et par timer.

Hvor mye mat skal de ha når de er så gamle?Skal de ha fri tilgang på tørrforet hele tiden.Eller holder det med to måltider om dagen

Takker for svar! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har også en kattunge jeg ikke helt vet alderen på (fant henne ute) men vi har tørrfor stående fremme heletiden,men hun spiser når hun er sulten da, itillegg til å gnåle etter blautfor. om de spiser hele tiden kan du jo ikke bare fylle på i ett kjør. ellers har jeg ikke peiling desverre..

Skrevet

Katter skal kunne regulere eget matinntak. Det finnes enkelte katter som sliter med det, og da skal det stå på matposen (om du bruker ekte mat med næring, og ikke butikkmat) hvor mye en katt skal ha i døgnet. En sterilisert/kastrert katt har lettere for å legge på seg og skal derfor ha hjelp med matinntaket/spesialfor. Kattunger skal selvfølgelig også ha spesialfor, som er nettopp for kattunger. Er du usikker kan du jo spørre på dyrebutikken/dyrlegen der de selger foret.

Skrevet

Katter skal ha tilgang på tørrfôr og vann hele tiden. De er ikke som hunder som spiser til faste måltider, de småspiser gjennom hele døgnet. Hvis du synes de spiser mye kan du porsjonere ut maten gjennom dagen, eller du kan gå over til et lettfôr.

Skrevet

har du prøvd makkekur kom jeg på. hvis de alltid er sultne (men katter er vel kansje sånn)

Skrevet

Det heter seg at en normal katt spiser gjennomsnittlig 16 ganger om dagen da. =)

Skrevet

Vi har det stående framme, det har jeg alltid gjort, katter regulerer som regel helt selv sånn at de spiser når de er sultne. Hvis din spiser hele tiden bør du kanskje gi ormekur, eller kjøpe mat med høyere næringsinnhold i.

Skrevet

vi lar det stå fremme hele tiden, blir kattene tykke kan du jo vurdere å ta det bort iblant.

hos oss har vi en innekatt og en utekatt, innekatten har periodevis blitt tykk men vi vil ikke fjerne maten pga utekatten. Da har løsningen vært å aktivere innekatten mer når han har lagt på seg.

Skrevet

Takk for svar!

Ja han ene maser og remjer etter blautfor heeele tiden så jeg tror jeg blir sprø :-P

Han andre er stille og rolig, og går bare å spiser når han er sulten.Men han andre virker det nesten som trøstespiser/kjedespiser...

Å så fort vi er ute av syne hopper han opp på benker og bord og leter etter mat, og sleiker ren kopper og fat!Så vi må alltid passe på å fjerne alt.

Tjukk begynner han å bli også.Skal sterilisere dem til neste måned.

HI

Skrevet

Her står det fremme hele dagen, og hun går å småspiser mange ganger iløpet av dagen. Hun maser derimot om våtfor, noe hun får et par ganger til dagen selv om denne har lite næringsinnehold, hovedsaklig fordi jeg ikke synes hun drikker nok vann, og hun må få i seg væske også.

Katten min er forøvrig 7 år og sterilisert, men slank og fin selv om maten står fremme 24/7.

Skrevet

Vann har de selfølgelig stående fremme hele tiden!Tørrforet har også alltid stått fremme til nå,men har begynt å ta det bort litt nå i det siste.Får vel høre med dyrlegen når de skal til dit.

Skrevet

Da har dere jo strengt tatt større problemer enn at de spiser mye tørrfor... Håper dere får tatt tak i det med bordene snarest, ellers har dere en katt som konstant vil dra bæsjekasse-potene sine på benker og bord, resten av hans liv. Gjør dere selv en tjeneste og oppdra dem før de blir store og ikke lenger er fullt så søte og lett å tilgi. =)

Våtmat er forresten bare tull. Det er kosemat og ikek noe de skal ha jevnlig. Gjør det til en vane å ikke gi det hvis de ber om det. Gi det kun når du har lyst til å gi dem en ekstra påskjønnelse. Det er tørrfor som skal være hovednæringskilde. =)

Skrevet

Dersom katten har lett for å legge på seg, kan man posjonere ut daglige doser.

Men kattunger skal få lov til å spise så mye de vil, for de skal vokse.

Skrevet

Vi har en kattunge som snart er fire mnd,og han får bare tørrfòr til vanlig.Det står framme hele tiden,og han spiser gjennom hele dagen.

Fyller på med fòr på morningen,når jeg kommer hjem fra jobb,og før vi legger oss.

Vi gir han Hills sciens plan fòr,og på de posene står det hvor mye mat katten skal ha ut i fra alder og vekt.

Innimellom får han våtfòr som kos(et par ganger i uken),og evt fisk når vi har det til middag.

Hør med dyrlegen når du er der,eller spør om råd i en dyrebutikk.

Skrevet

Her lar jeg kattematen stå fremme hele tiden, fri tilgang, siden kattene går ut og inn. Bruker Royal Canin tørrfôr, og det er det eneste de får. De liker ikke bløtfôr, og det er like greit siden det gjerne forårsaker tannsten. Det hender seg at de "maser" til seg litt brunost og norvegia, kokt egg og fisk men det er så sjeldent at det er mer unntak enn regel. Har aldri hatt problemer med tykke/overvektige katter, selv om jeg begynner å nærme meg å ha vært eier for nærmere 50 katter i løpet av 30 år. Mine er steriliserte/kastrerte, og har alltid vært nøye med det, så ikke tro at jeg forårsaker løskatter rundt om:)

Kattene jeg har nå er 8 og 4 år gamle (mor og tre barn, pusi flyttet til meg høydrektig).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...