Gå til innhold

Litt hjelp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kan NAV legge sammen lønningene mine fra 8 av de 9 siste måndene mine for å beregne foreldrepenegen mine? Altså, jeg jobber som vikar noe som tilsier at jeg aldri har lik inntekt hver månde. Hvordan gjør de det egentig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke... Alle disse NAV-reglene er ikke så lette å få oversikt over. Jeg ville ringt/gått innom nærmeste NAV-kontor om jeg var deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverte lønningsslippene fra de 3 siste månedene jeg hadde tjent mest (var også bare vikar). Det sa hu på NAV kontoret at jeg skulle gjøre hvertfall. Men har fortsatt ikke fått noe svar, enda jeg leverte søknaden i juni og skulle hatt foreldrepenger fra den 13. sept.

 

Ikke lett å bli klok på det systemet de opererer med :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har forstått det riktig, for det er ikke å bli helt klok på NAV sånn i utgangspunktet...

 

Du må ha vært yrkesaktiv de 6 siste mnd før permisjonstiden starter for å i det heletatt ha rett til fødsels/permisjonspenger. Det er bare de 3 siste mnd dem tar hensyn til når dem beregner hvor mye du får. Det viktige da er å få arbeidsgiver/e til å sende inn skatte og inntektsopplysninger til nav, for vedtaket blir ikke fattet før nav har det. Jeg leverte også inn de 6 siste lønnslippenen sammen med bekreftelse på graviditeten fra legen min Det var denne inntekt og skatteopplysningen fra arbeidsgiver som var det viktigste likevel sånn i forhold til hva du har tjent.. Og så kommer det jo ann på om du velger 100% i 9 eller var det 10 mnd, eller 80% i et år. Det er et skjema som du kan printe ut som ligger på nav.no. Det var det dem sa til meg ihvertfall... På nav.no finner du også en enkel utbetalingskalkulator hvor du selv kan beregne hvor mye du får utbetalt.

 

Når jeg brukte denne kalkulatoren tok den hensyn til inntekten min de 2 el 3 siste årene også men det sa dem at dem ikke gjorde når jeg var nede på nav å snakket med dem.. Det var ihvertfall dette dem fortalte meg da, jobber som vikar jeg også...

 

Det lureste likevel er kanskje å gå å snakke med dem ansikt til ansikt..

 

Lykke til!

 

Hilsen ei som venter i spenning på brev fra nav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer litt fra Nav sine sider, siden jeg ser at det legges ut litt feilinformasjon her;

 

"Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden."

 

"Er du arbeidstaker, beregnes foreldrepengene som hovedregel etter inntekten du har når du går ut i permisjon. NAV vil likevel gjøre en konkret vurdering i hver enkelt sak."

 

Kommentar til sistnevnte utdrag; Forrige gang jeg var ute i permisjon (2007) var jeg også vikar med variabel inntekt fra måned til måned. Da la Nav til grunn et gjennomsnitt av inntekten min i løpet av de siste ti månedene. Jeg vet ikke om dette er "standard" løsning, men slik ble det i alle fall beregnet for min del.

 

Ellers anbefaler jeg deg å lese det som står om foreldrepenger på nav.no samt snakke med en saksbehandler. Å lete etter svar generelt fra andre på internett kan lett føre til mer forvirring ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tydeligvis ikke en standard løsning for jeg trodde dem la til grunn mer enn bare 3 mnd, som i ditt tilfelle trodde jeg det var minst 10 mnd. Da jeg gikk ned på Nav å snakket med dem fikk jeg beskjed om at dem kunn trengte lønnslipper fra de 2 eller 3 siste mnd før permisjonstiden

 

( Er du arbeidstaker, beregnes foreldrepengene som hovedregel etter inntekten du har når du går ut i permisjon). Min saksbehandler refererte til dette sitatet du nevnte, og sa at med det mentes de 3 siste mnd..

 

NAV vil likevel gjøre en konkret vurdering i hver enkelt sakfor dem la bare de mnd til grunn.

 

Javel tenkte jeg og har nå gjort som jeg har fått beskjed om av min saksbehandler hos NAV... Ringte å sjekket med henne i går og da sa hun fortsatt det samme.. Det er jo veldig tydelig at dem ser på hvert enkel søknad i segselv i ogmed at vi tydeligvis har fått forskjellige beskjeder..

 

Men helt enig med deg, best å snakke med sin saksbehandler, Folk skriver på forskjellige måter og har ulike erfaringer heller ikke alltid like lett å vite hvordan man skal ordlegge seg for jeg mente egentlig å skrive disse sitatene du har kommet med :)..

 

Uansett NAV.no har blitt en veldig bra side :)..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...