Gå til innhold

Litt hjelp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kan NAV legge sammen lønningene mine fra 8 av de 9 siste måndene mine for å beregne foreldrepenegen mine? Altså, jeg jobber som vikar noe som tilsier at jeg aldri har lik inntekt hver månde. Hvordan gjør de det egentig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke... Alle disse NAV-reglene er ikke så lette å få oversikt over. Jeg ville ringt/gått innom nærmeste NAV-kontor om jeg var deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverte lønningsslippene fra de 3 siste månedene jeg hadde tjent mest (var også bare vikar). Det sa hu på NAV kontoret at jeg skulle gjøre hvertfall. Men har fortsatt ikke fått noe svar, enda jeg leverte søknaden i juni og skulle hatt foreldrepenger fra den 13. sept.

 

Ikke lett å bli klok på det systemet de opererer med :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har forstått det riktig, for det er ikke å bli helt klok på NAV sånn i utgangspunktet...

 

Du må ha vært yrkesaktiv de 6 siste mnd før permisjonstiden starter for å i det heletatt ha rett til fødsels/permisjonspenger. Det er bare de 3 siste mnd dem tar hensyn til når dem beregner hvor mye du får. Det viktige da er å få arbeidsgiver/e til å sende inn skatte og inntektsopplysninger til nav, for vedtaket blir ikke fattet før nav har det. Jeg leverte også inn de 6 siste lønnslippenen sammen med bekreftelse på graviditeten fra legen min Det var denne inntekt og skatteopplysningen fra arbeidsgiver som var det viktigste likevel sånn i forhold til hva du har tjent.. Og så kommer det jo ann på om du velger 100% i 9 eller var det 10 mnd, eller 80% i et år. Det er et skjema som du kan printe ut som ligger på nav.no. Det var det dem sa til meg ihvertfall... På nav.no finner du også en enkel utbetalingskalkulator hvor du selv kan beregne hvor mye du får utbetalt.