Gå til innhold

Hjelp jeg har glutenallergi....noen som har tips-nettsider...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen min i går og jeg hadde klart utslag på glutenallergi , så det kunne vere noe av svaret på alle mine plager...men nå er jeg usikker...hva skal jeg spise????

Mannen min fant glutenfrie knekkebrød...men de var med gjær-og det skal jeg helst unngå :(

Noen som har tips om nettsider eller har gode råd???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glutenallergi- mener du da cøliaki?

Regner med det, men da sal du vel ta gastroskopi???

Om du skal det så må du IKKE begynne med glutenfri kost nå- for da vil det ikke syns på biopsien..

Ellers er det mye bra info på www.ncf.no (norges cøliakiforbund)

Du kan vel spise gjær? Er ikke gluten i hvertfall:)

Noe ellers du lurer på så er det bare å sende meg pm. Har to barn med cøliaki, så er jo litt inn i det med glutenfri kost;)

Skrevet

Knekkebrød (ca 30 stk)

• 3,5 dl solsikkekjerner

• 1 dl linfrø

• 1 dl sesamfrø

• 2,25 dl kli

• 2 ss fiberhusk

• 1 ts salt

• 1/2 ts sukrin

• 5 dl vann

1. Rør sammen alle ingrediensene til en deig. Smør/klem deigen ut på to stekeplater dekket med bakepapir. Rut opp deigen med et pizzahjul eller en kniv.

2. Stek begge platene i ovnen på varmluft på 160 grader i 1 time og 10 minutter. La platene bytte plass to ganger i løpet av steketiden. Samtidig snur du platene med fremsiden inn. På denne måten sikrer du at knekkebrødene blir jevnt stekt. Hvis du ikke har varmluft steker du bare platene hver for seg.

3. Ta platene ut av ovnen og fjern knekkebrødene fra bakepapiret med en gang. La de kjøle av på rist.

4. Oppbevar knekkebrødene i en tett metallboks. Knekkebrødene holder seg fint i flere uker.

♣ TIPS: Oppskriften kan varieres med å ha for eksempel gresskarkjerner, valmuefrø eller krydder i knekkebrøddeigen.

Skrevet

Nei det er ikke tatt gastroskopi i dette tilfellet...nå har det gått på blodprøver og legen sa jeg ga ikke utslag på cøliaki,men gluten??? Jeg er ganske grønn....har endel andre matallergier ( deriblandt gjær) så nå føler jeg kostholdet blir kjemppetøft....

Skal gå inn på den nettsida og se,....takk for hjelpa :)

Skrevet

Hmmm... syns det hørtes rart ut bare, men jeg er heller ikke altvitende;)

Vet jo at man kan ha allergi for hvete feks og at det ikke er det samme som cøliaki, men når man har cøliaki, så er det jo gluten man reagerer på?!?!

Ja, ja- du får håpe at det hjelper med glutenfritt kost da hertfall:)

Hvis du ser på nettsiden til ncf så kan du se på det info.heftet som er ment på skole/sfo. Der er det masse bra oppskrifter på alt fra kaker til sauser osv:)

Nå får man kjøpt mye bra ferdig også da, så får du jo bare smake deg frem:) Nå vet jeg ikke hva som er med eller uten gjær av de forskjellige produktene, men hvis du liker musli så burde du prøve fruktmuslien fra Finax. Den er kjempegod!- særlig med vaniljeyougert:)

Skrevet

Cøliaki ER jo å ikke tåle gluten.

Det finnes masse mat uten gluten, det er ikke vanskelig å finne på helsekostbutikker eller velassorterte menybutikker eller andre store. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...