Gå til innhold

Forutinntatt lærer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om den ene læreren til sønnen min har bestemt seg for at han aldri skal få noe bedre enn en 4. I dag kom han hjem med en gloseprøve med en halv feil på, og fikk 4! Hadde han hatt et halvt poeng mer så hadde han fått 6, ifølge læreren. Hvor ble det av karakteren 5?

Han hadde spurte læreren og da hadde hun sagt at for å få 5 så måtte han ha skrevet på de frivillige glosene også. Men kan en lærer bare gjøre sånn? Kravet til prøven er "pugg disse 20 glosene og ta med noen ekstra om det er andre ord i teksten du ikke kan fra før". Og så når hun setter karakterene så er et kriterie for å få 5 at man har med ekstra gloser!

Jeg tror de er ute etter å ta fra gutten min all motivasjon...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun liker sikkert ikke navnet hans.

Var jo tidligere et innlegg om det her på bim.

Skrevet

Huff, så ekkelt. Kanskje du kan ta en prat med læreren din? Husk å gi gutten din mye skryt for at han vært så flink:-)

Skrevet

Skjønner du reagerer. Det skal jo ikke være umulig å få 5 og 6.

MEN Det er en grunn til at jeg er imot karakterer på gloseprøver. Viss det feks er en varslet gloseprøve med 15 gloser og de kan alt så er jo det bra. Men å gi 6 på en gloseprøve synes jeg ingenting om da man på en gloseprøve ikke viser nok kompetanse til å gi en 6er. Heller ikke en 4er. "Alle" kan pugge seg til 20 gloser.

Kan bli vanskelig å forsvare at en elev får 3 i terminkarakter om han har fått flere gloseprøver med 6 på, men på et par kapittelprøver får 3 og 4 og på tentamen får 3. Ikke alle skjønner at gloseprøvene ikke kan telle på samme måte.

Dårlig gjort av læreren å gi karakterer på gloseprøve når hun/han ikke deler det inn etter en skala ut fra de 20 glosene.

Om en elev skriver to ekstra sider om den franske revolusjonen kan jeg ikke gi han en eller to karakterer mer da jeg ikke spør etter det han skriver. Kanskje er det andre som hadde visst det samme men ikke kom på å skrive ekstra? Du kan heller ikke komme på eksamen og klage på en 4 og si at "om du hadde spurt om det så hadde jeg kunne fortalt mye mer". Ikke sånn det fungerer.

Skjønner frustrasjonen din. Ta det opp med læreren. Beste er å unngå karakterer på gloseprøver. Elevene er utrolig opptatt av karakterer, og skjønner ikke alltid at den ikke er like mye verdt som tentamen.

"lærer"

Skrevet

Jeg hadde en slik lærer så jeg vet det skjer. Om det nytter å snakke med læreren vet jeg ikke, for du vil aldri få en tilståelse.

Jeg hadde selv en prøve, der to fikk S i karakter, mens jeg som hadde et svar feil fikk bare G. Ikke G-M ikke M. Kun G. Mange hadde flere feil og fikk bedre karakter enn meg. Da dette ble tatt opp med lærer påsto han at det ikke stemte, før han til sist endret forklaring til at "deres datter er jo vanligvis ikke så dyktig i dette faget, og jeg har all grunn til å tro at hun på en eller annen måte har jukset seg til denne karakteren." Derfor hadde han visstnok satt karakteren til det han mente jeg normalt sett ville kunnet oppnå. Vi kunne krangle oss blå, men han nektet å endre karakteren. Han så faktisk også på det som juks om noen leste i skolebøkene i friminuttet før en prøve, og på den måten kanskje reddet seg inn på et par spørsmål. Det var dette han mente jeg hadde gjort. Det var siste gang jeg gadd å lese skikkelig til en prøve i noen av hans fag.

Nå var dette på tidlig nittitallet da, så kan kanskje ikke sammenlignes, men i den tiden slapp i allefall lærere unna med hva som helst.

Skrevet

Uff, stakkars sønnen din har fått en skikkelig gammeldags lærer som ikke følger læreplanen i det hele tatt. Jeg ville forsøkt å ta det opp med læreren selv først, og så gått videre om det ikke fører frem. Å gi karakterer på gloseprøve er ikke "lov", det er ikke noen kompetansemål i kunnskapsløftet som kan tilfredsstille å gi høyere karakter enn 2 på å kun gjengi gloser. Repetisjon av fakta/ord skal aldri gi mer enn en 2'er. Dette kan du godt si også, for forbausende mange litt eldre lærere har ikke klart å få dette med seg enda. Dessuten skal ikke ekstraoppgaver telle på karakterer.

Skrevet

Huff, hadde en slik lærer seg. Hun hadde bestemt seg for at jeg var mindre flink. Jeg fikk aldri noen gode tilbakemeldinger gjennom hele ungdomskolen, uansett hvor mye eller lite jeg gjorde var det var ok...Hun ga meg elendig selvtillit, og jeg trodde jeg var dum.

Fikk meg en skikkelig overraskelse da jeg begynte på universitetet og oppdaget at jeg har kjempelett for å lære og fikk under 2 på alle eksamener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...