Junifrue Skrevet 23. september 2010 #1 Skrevet 23. september 2010 Må innlede med at jeg ikke er heeelt satt inn i dette med permisjon, foreldrepenger og fedrekvote... Leste i dag at fedrekvoten økes fra 10 til 12 uker fra 1. juli neste år. Det jobbes jo og mot en tredeling... I prinsippet syns jeg jo det er vel og bra at pappa skal få ber tid sammen med barnet, men det er en ting som hele tiden ligger i bakhodet mitt: hva med ammingen? Det er mange (inkludert meg) som kunne tenkt seg å amme til barnet er ett år, eller hvertfall så lenge man er i permisjon. Hvis far da skal ha mer permisjon, vet det er noen som er for 50/5o fordeling, hva da med ammingen? Ja, man kan pumpe seg, men skal man da gå med melkespreng og måtte pumpe seg på jobb? Alternativet er jo at mor tar ulønnet permisjon, men der er ikke alle som har råd til det... Vi har hvertfall ikke råd til å leve på en inntekt...
Ziz Skrevet 23. september 2010 #2 Skrevet 23. september 2010 Først og fremst vil jeg si at en økning i fedrekvoten er kjempepositivt, og noe jeg virkelig støtter. Jeg synes derimot det er uhørt at far "har krav på" 12 uker, mens mor "har krav på 9 uker". Da får kravene være like, så får man dele tiden imellom. Per i dag har faktisk mannen krav på mer enn kvinnen. Vedrørende amming, så har vi kvinner krav på ammefri. I de fleste jobber er dette vanskelig å få til, men man har nå krav på det.
petrine71 Skrevet 23. september 2010 #3 Skrevet 23. september 2010 I Aftenposten igår stod det at VELDIG FÅ prosent av fedrene tok ut hele permisjonstiden sin på 10 uker. (under 10 %?) DET synes jeg er betenkelig. Regjeringen ligger tydeligvis mange mil foran arbeidsgiverene der ute.... Hverfall trist at en del faktisk ikke har råd til å ta permisjon. Fordi menn ofte tjener mye bedre enn mødrene.
Ziz Skrevet 23. september 2010 #4 Skrevet 23. september 2010 Petrine: Nå får far utbetalt etter egen inntekt, så det er ingen unnskyldning lenger. Det er klart....-om mor velger 80%, så får far det også, men der bør heller mor velge 100% for så å legge til side litt hver mnd, så hun kan ta to mnd ulønnet perm i stedet, så havner man på det tilsvarende, og far får full lønn.
Løvemor77 Skrevet 23. september 2010 #5 Skrevet 23. september 2010 Hjelper ikke at man har krav på det hvis det ikke er gjennomførbart. Jeg jobber som flyvertinne og selv om jeg jobber i redusert stilling, er jeg borte 3-5 dager når jeg drar på jobb. Det hjelper ikke med en halvtimes ammefri hvis jeg sitter på Svalbard eller er i London... Og hva med de mødrene som jobber på oljeplattform og er borte 2 uker? Eller de som jobber skift? Skal far dra med seg ungen til morens jobb midt på natten så hun kan få amme? Hvis myndighetene ønsker at mødre skal amme det første leveåret, må de legge opp til mer fleksibilitet for barnefamiliene så de kan få velge en ordning som passer for dem. Det er barna det går ut over når fedrene ikke kan/vil ta ut alle ukene som er forbeholdt dem og mor ikke får lov til å overta dem. Jeg gikk ned i 60% stilling i et forsøk på å beholde melken lengst mulig. Det var et smertehelvete med nattlig håndpumping på hotellrommet, far måtte ta støyten hjemme med en unge som lurte på hvor melken plutselig ble av og ingen av oss var fornøyde med valget som myndighetene tvang oss til å ta i likelønnens navn.
elmaaani Skrevet 23. september 2010 #6 Skrevet 23. september 2010 ...helt riktig at far har egen opptjening, men taket er på 6G.. Mange menn tjener mer enn dette, og vil derfor få konsekvenser for privatøkonomien likevel....
Ziz Skrevet 23. september 2010 #7 Skrevet 23. september 2010 Jo, men det er da mange kvinner som og tjener opp til 6G, så der går vinningen opp i spinningen, og man kan ikke legge dette over på farskvoten. Jeg tjener selv over 6G, men dette er faktisk noe vi har tenkt på før vi valgte å få barn.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 23. september 2010 #8 Skrevet 23. september 2010 Jeg tar uansett 1 år ekstra perm så vi får en laaang ferie sammen =0) håper på verden rundt =0)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå