Gå til innhold

Flyttet til Sørlandet? Kristiansand?

Anbefalte innlegg

Gjest Brooke Logan
Skrevet

Vi har mulighet til å kanskje flytte til Kristiansand, bor nå på Østlandet. Er det noen som har gjort dette, og kan fortelle om erfaringer med det?

Vi har ingen kjente der fra før, det er jo et stort minus i starten, men vi kan få et mer behagelig familieliv, godt hus osv.

Men, jeg er veldig usikker...ikke så lett å bare flytte til et nytt sted, selv om det betyr mye økonomisk.

Hører gjerne om hvordan det er å bo i Kristiansand!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bodd her i 15 år, kommer fra tvedestrand.

Liker meg veldig godt. Her er mange flotte bydeler, og relativt grei priser på hus.

Vi bor sentrumsnært, det trives jeg best med.

Hva ønsker du å vite?

Hva jobber dere med?

Fordeler med Kristiansand;

Årskort i dyreparken koster 1300kr, da har du familiehygge hele året.

Gode shoppingmuligheter, tross såpas "liten" plass

Gode forbindelse med båt til Danmark, og dermed Europa med bil =)

Flotte turområder, som egner seg for vogn og familieliv.

Flotte badestrender og en herlig sommerby!

Hyggelige mennesker

Rik kultursatsing.

Gode spiseplasser

Gode kafeer

Ikea kommer snart =) (jippi)

Ganske god barnehage dekning

Og sikkert mye mer!

Bare spør så skal jeg prøve å svart på det du lurer på!

Gjest Brooke Logan
Skrevet

Er folk åpne mot "innflyttere"? Eller er det preget av at folk som kommer derfra holder sammen og blir der hele livet, liksom. Kanskje det jeg er mest redd for, at man ikke skal føle seg hjemme der etterhvert.

Hvilke bydeler/områder er regnet som bedre enn andre? Populære områder, og hvorfor?

Det er vel noe av det jeg lurer på...

Skrevet

Hei, jeg har nettopp flyttet til sørlandet - Grimstad (en halvtimes kjøring fra kristiansand) med min samboer og lille baby. Så er litt i samme båt. Kjenner heller ingen her. Men det er utrolig koselig her da - og jeg tror jeg kommer til å trives etterhvert når man får litt flere bekjente. Jeg har nå permisjon, og går derfor alene hjemme hele dagen, og det er kjedelig. Ser fram til å få jobb. Er mye mulig jeg søker jobber i Kristiansand for Grimstad er jo en veldig liten by. Jeg har inntrykk av at folk her er åpne mot innflyttere - de er iallefall hyggelige :)

Når skal dere ev flytte da?

Gjest Brooke Logan
Skrevet

Det kan være en god stund til, dvs. kanskje opp mot et år, og det er veldig usikkert. Men jeg må begynne å tenke på det, for det er en stor beslutning...

Skrevet

Mitt inntrykk er at det er lett å bli kjent rundt her, spesielt når man har barn =) Det er selvsagt en del som mener sørlendinger er utrolig kipe og innesluttet, men det er ikke mitt inntrykk. Mitt inntrykk er at sørlendinger er like forskjellige som alle andre!

Ang bydeler er det vanskelig for meg å anbefale noe. Jeg vil jo foreksempel bodd på samme side av byen som man jobber... ALtså tenke på bomutgifter og mulig kollektivtrafikk til arbeissted.

På Justneshalvøya, som er 6 min kjøring fra sentrum, er det nå et kjempeflott nytt boligområdet. Der er det mulighet til å få deg enebolig (nybygget) til rett rundt 4 mill. Rekkehus på ca 110 kvqdreatmeter ligger på rundt 3 millioner. Nærme både sjø og ferskavann. =)

http://www.finn.no/finn/realestate/newbuildings/result?keyword=justneshalv%F8ya&areaId=20708

om jeg kom utenfra, hadde dette fristet meg veldig, da man med engang møter mange i samme situasjon!

Ønsker du å bo sentrumsnært eller landelig?

Skrevet

Bare hold deg unna Justvik, så går det nok greit. Justneshalvøya er litt bedre, men for meg hadde det vært altfor nærme Justvik.

Skrevet

Jeg har noen venner som bor på Justvik med små barn, og de har det veldig greit! Vet at oppe på toppen er det et litt beryktet ungdomsmiljø, men det påvirkes ikke de av!

Sånne ting møter du overalt. På Tveit for et par år siden var det knallhard ungdomsmiljø, men det har bedret seg.

På Flekerøya var det jo KAOStilstander, men der er også blitt bedre.

Forvokste dritunger møter man desverre overalt! =(

Skrevet

Signerer Og My God Liksom :)

Er oppvokst her da, men synes det er en fin by. Ikke for stor og ikke for liten.

Vi bor ca 15 minutt vest med bil og trives godt. Bussene går flere ganger i timen for de som ikke har bil. Du skal heller ikke så langt utenfor byen før husene blir litt rimeligere og du kan bo både både ved vann og skog :)

Jeg har også hørt at det skal være vanskelig å komme innpå sørlendingene men jeg tror det harl itt å si hva slags person man selv er og, og når man har barn har man veldig gode forutsetninger for å treffe nye mennesker i barnehagen, åpne barnehaer, lekeplasser, kor, svømming etc :)

Velkommen til sørlandet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...