*MariDuBedårer* Skrevet 23. september 2010 #1 Skrevet 23. september 2010 Jeg synes det er vanskelig å bestemme meg for når de skal få sin første mobiltelefon. Hva mener dere er rett alder?
3småtroll♥ Skrevet 23. september 2010 #2 Skrevet 23. september 2010 Jeg mener på at det kommer mer an på barnet og situasjonen/behovet enn alderen. Her så jeg for meg at vi ikke skulle ha mobil til barna før de var 10 år.... HA-HA- der tok jeg feil gitt:) Situasjonen vår er nemlig at mannen min er på jobb om etterm. annenhver uke. Da er jeg hjemme med eldste på 7 (snart 8), mellomste på snart 7 og lilleknott på 2 år. Etter mange krangler med eldste der hun hadde gått ut uten at jeg viste hvor hun var før jeg kom fra jobb, ikke husket klokkeslett osv måtte jeg svelge en stor kamel- jeg gav henne mobil. Hun har ikke fått ny mobil som er hennes, men en gammel med kontantkort som vi har hatt som ekstratlf hjemme. Regelen nå er at hun alltid skal ha den med hvis hun går ut slik at jeg får tak i henne til enhver tid. En enkel og lettvinn løsning syn sikker mange, men etter mange kvelder der jeg ikke har fått tak i snuppa mens jeg har måttet vært hjemme pga minsteknott som legger seg tidlig, så er dette faktisk en løsning som fungerer bra på alle måter. Ikke krangler vi så mye mer heller;) Snupp her ringer egentlig bare til oss hvis det er noe, og bruker ikke tlf til mld og annet surr, så blir ikke store kostnadene;)
Gjest Skrevet 23. september 2010 #3 Skrevet 23. september 2010 Hei Vi hadde en regel om at eldste ikke skulle få mobil før hun ble 10 år! Og slik ble det. Ikke en dag før! Rett og slett fordi hun ikke hadde behov for det før. Og slik vil det bli for andremann også... Når de er ferdige med SFO og skal gå rett hjem, er det greit å ha den tryggheten i at de kan ringe. Så lenge de er på SFO og skolen, så har de tryggheten i dem. Hos oss er 10 år grensen, uansett!!!
3småtroll♥ Skrevet 23. september 2010 #4 Skrevet 23. september 2010 1,5barn... Bare lurer- er deres barn på sfo til de er 10 år? Her er sfo-tilbudet til de går i 4.klasse- de vil datteren vår bli 9 år. Fint at dere klarer å holde på 10-års regelen da, men jeg syns som sagt at det kommer mer an på behovet jeg da... Snupp her er heller ikke på sfo så jeg syns også det er greit at hun kan ringe hvis det er noe når hun har kommet hjem.
*MariDuBedårer* Skrevet 23. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 23. september 2010 3 småtroll<3 Jeg vet at jeg kommer til å gi mine mobiltelefon før de blir 10 år. For jeg kommer i allfall til å la de få det når de er ferdige med sfo. Da føler jeg at de må ha fått det. Men skal jeg la de få det før de er ferdige med sfo....det er det store spørsmålet. Jeg aner ikke hva jeg skal sette som alderen for dette. De begynte jo å mase om det for lenge siden. Eldste er 8 og yngste er snart 6
marinas skatt Skrevet 23. september 2010 #6 Skrevet 23. september 2010 Vanskelig og si nei hvis mange andre har. Her fikk eldste når hun var 10 år. Mellomste når han var 8,5 år. Lillemor på snart 2,5 må nok vente i maange år enda. Her har vi sagt opp hus tlf da , fordi den aldri var i bruk.... Vet flere får når de begynner på skolen , men det synes ihvertfall jeg er alt for tidlig....
Gjest Skrevet 23. september 2010 #7 Skrevet 23. september 2010 He he.. Hun gikk på SFO til 4. klasse hun også, men er født sånn på året at hun var 10 når begynte i 5.klasse. Så det passet liksom fint å få mobilen da, bli kjent med den før skolestart og ny tilværelse..
camilla^ Skrevet 23. september 2010 #8 Skrevet 23. september 2010 Hun eldste fikk når hun var 9år, hun andre fikk nå og hun blir snart 8år. Hun har den bare hos moren, siden hun slutter på sfo nå og skal være hos venner eller ta bussen til besteforeldre så var det greit hun hadde mobil. hun har den ikke her hos oss, ser ikke noe behov for det. Vi har ordnet en telefon med kontantkort her i huset, siden min mann jobber nattevakt så skrur han av tlf når han skal sove siden han våkner av mld og unger som ringer (må jo si hei noen ganger om dagen virker det som) og skulle det være noe er det greit jeg får tak i han, så tlf får ingen vite. Ungene får den med seg om de skal noe spesielt. Vi bor veldig greit til, og ungene er der de sier de skal være. men skal de i skogen er det greit de har med en tlf om ingen andre har med seg, Vi har hustlf, med hurtigtaster så ingen problem å ringe for de. Minsta som er 7år går hjem fra skolen hver dag, ringer når hun kommer hjem. Skal hun gå til noen ringer hun meg og sier hvor hun skal. Hun kommer ikke til å få tlf på mange år. Holder med den vi har her om de skal noe.
Gjest Filifjonka Skrevet 23. september 2010 #9 Skrevet 23. september 2010 Det finnes ingen fasit på Riktig Alder for Første Mobiltelefon. Det avhenger av barnet, situasjonen og behovet. Selv ser jeg ingen grunn til å la det med mobil bli en kampsak. Det er et kommunikasjonsmiddel, og mine har fått det når behovet var der. Jeg syntes det var greit at de var såpass store at de kunne ta vare på mobilen, og ikke glemme den igjen "alle steder" eller miste den i nærmeste sølepytt med en gang de kom ut av huset. Kontantkort er genialt for å ha en viss kontroll på pengebruken. Ungenes første telefoner har vært av den enkle og rimelige typen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå