Gå til innhold

Hva skjedde under fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Under fødselen la jeg merke til at jordmor stadig skrev notater på pc'n sin. Er det mulig å få tilgang til å lese hva hun skrev?

Det hadde vært artig å visst omtrent når jeg fikk bedøvelsen, hvor mye blod jeg mistet, hva jordmoren før siste vaktskiftet het osv..

Hva skal jeg spørre etter hvis jeg kontakter sykehuset for å be om dette? Heter det journal? Eller fødeskjema? Eller hva?

Er det vanlig å få dette med seg fra sykehuset? Eller er jeg unormal som gjerne vil se det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jordmor skriver fullt referat over fødselsforløpet, tror ikke det er vanlig å få dette med seg. Men ofte går de igjennom dette med deg i ettertid om man spør eller har noen spørsmål rundt det.

Jeg fikk svært lite informasjon om hva som ble notert igrunn, men når jeg var til sjekk forrige uke og på forløsningssamtale med jordmor (pga ønske om ks), leste hun igjennom hele forløpet fra sist. Var ganske kjekt å høre hva som hadde skjedd osv for det var en del jeg hadde "gått glipp av" når det sto på som værst. Det sto alt om hvem som hadde vært på vakt, hvem som ble tilkalt, forandringer i rier, smertestillende, hva de gjorde når osv.

Du har rett til å få informasjon om alt som står i journalen din, og det er nok bare å spørre om å få en gjennomgang av fødselsforløpet om du ønsker det. :)

Skrevet

Jeg fikk utskrift av partogrammet. (skjemaet/diagrammet som de skriver på underveis i fødselen). Men den er ikke alltid så lett å tyde.

Selve journalen fikk jeg ikke. Men vurderer å be om en utskrift av den nå. Det er fortsatt en del jeg ikke husker fra fødselen, og som jeg kan tenke meg svar på nå som jeg er gravid igjen. Så blir nok til at jeg ber om en utskrift slik at jeg kan ta opp ting med jordmor jeg skal gå til kontroll med. (Jeg har forøvrig flyttet og skal gå til annen jordmor/lege og føde ved annet sykehus enn sist.)

Skrevet

Jeg fikk også utskrift av partogrammet men ikke journalen...

Skrevet

Du har alltid rett til å få utskrift av din egen journal og alt hva som er skrevet om deg uansett når du er på sykehuset. D er d ingen som kan nekte deg men som d er skrevet tidligere kan d være vanskelig å tyde for d blir ofte brukt latinske ord og ikke alt av helsepersonell har hatt skjønnskrift på skolen. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...