Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #1 Skrevet 22. september 2010 Har en baby på 4 uker som skriker og skriker hele kveldene, blir galen. Han kan begynne i 7-8 tiden og holde på til 1- halv 2 på natta. så våkner han igjen annenhver time etter det. Aner ikke hva jeg skal gjøre mer Helsesøster sier at han har kolikk, og at kolikk er det ingenting å gjøre noe med. Har kjøpt minifom og går til kiropraktor med han, men ingenting har hjulpet noe på magen hans. Er jo så trist også at jeg skal bli irritert over at han har det vondt!! blir jo så frustrert mange ganger at det ender med at jeg gråter minst like mye. Er heller ikke kjekt å høre på at babyen min ligger å presser og presser mens han gråter og hyler av at han har så vondt. Presser også lårbeina hans opp mot magen for å hjelpe til med å få ut luft, det hjelper av og til der og da, men ikke i lengden liksom. Tar i mot med stoor takknemlighet om noen av dere vil gi meg noen tips/råd om hva jeg kan gjøre...
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #2 Skrevet 22. september 2010 Bestill time hos manuell terapeut, det hjalp hos oss..
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #3 Skrevet 22. september 2010 Homeopat hjalp en venninne av meg. Babyen hennes også hadde kolikk.
Gjest Skrevet 22. september 2010 #4 Skrevet 22. september 2010 Føler med deg, virkelig! desverre er det ofte slik de 3 første mnd av et lite menneskes liv. Prøv å bær ham inntil deg så mye du kan. Prøv litt baby massasje, dette kan googles. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #5 Skrevet 22. september 2010 Manuell terapeut http://manuellterapi.no/default.aspx?sid=85 Håper det går bedre med babyen din snart!
varuna Skrevet 22. september 2010 #6 Skrevet 22. september 2010 osteopat skal også ha greie på kolikk.ellers tror jeg jeg ville prøvd en annen kiropraktor?!? mulig det vil hjelpe.selv om de har samme yrke kan de gjøre to forskjellige jobber....
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #7 Skrevet 22. september 2010 Tusen takk for svar. Skal prøve ut alle forslagene, håper noe hjelper!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #8 Skrevet 22. september 2010 Prøv kiropraktor, det hjalp oss. :-)
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #9 Skrevet 22. september 2010 En barnepleier på sykehuset viste oss en fin teknikk. Etter mat, hold babyen i armkroken din, slik at han henger med rompa ned, som en u, skjønner? Han har nakken mot skuldra/overarmeni di, og du holder rundt anklene hans med hand. Og så klapper du han på rompa (mot underlivet, ikke bakpå). Da kommer lufta! Bare klapp i vei. Ikke hardt da! :-) Ifølge barnepleieren kom klappinga på ryggen senere; på nyfødte passet dette bedre. Dette kurerte ikke kolikken, men mye luft kom ut! Det som kurerte kolikken var akupunktur. To behandlinger så var kolikken over. Les også denne: http://www.sovlillebaby.com/formelk.htm Min baby fikk for mye formelk. Vi pumpet melk og gav på flaske. Formelk og ettermelk blir blandet da. Fra da sov ungen vår heeele natta :-)
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #10 Skrevet 22. september 2010 Hei. Føler med deg, vi hadde det slik med siste mann. Naturmedisiner hjalp oss litt, men ikke mye. Han forrige likte heller ikke å sove, gjør enda ikke, så jeg har vel ikke sovet stort mer enn 2 timer sammenhengende på snart 2,5 år. Blir sliten av sånt, og tiltaksløs. Selv om jeg vet at naturmedisineren hjelper, så blir det tiltak å dra dit til gjentatte behandlinger. Har nok med hverdagen egentlig... Det som har fungert best for oss har vært å legge han på siden. Legg dere sammen på siden med ansiktene mot hverandre. Ungen vil sikkert skrike, men la han ligge på siden og bare si rolig "hysjjjjjj" inn mot kinnet hans. Smokk hvis han bruker det. Fungerte for oss. Bedre for oss at han skrek skikkelig slik i 20 min hvis det gjorde at han sov flere timer etterpå. Fungerte også å la han ligge på magen. Har sovet på magen fra han var 3 uker, roet seg best slik. Snudde seg selv over på rygg da han var 6 uker, krabbestilling da han var 4 mnd og kom seg fremover før han var 5 mnd, så ble en aktiv baby av mye mageleie ;-) Vil fremdeles sove på magen. Ligger han på ryggen kan dere prøve å legge en tynn gulpeklut over ansiktet hans. Dekke hele ansiktet. Vi gjorde ofte det og han sovnet ganske fort. Tok da bort kluten. Kjøp deg bæresjal som du kan bære han på brystet i fosterstilling. Inntil din hud. Eller dere må bære hani mageleie, prøv dere frem. Minifom hjalp noe, men ikke så mye som forventet.. Lykke til. Det går over, en eller annen gang.... Du kan også bruke termometeret inn i rumpa hvis du føler deg komfortabel med at du ikke gjør noe skadelig.
Meg og alle gutta Skrevet 22. september 2010 #11 Skrevet 22. september 2010 Føler virkelig med deg. Kunne vært meg som skrev dette innlegget. Har en sønn på 5 uker, og har det nøyaktig likedan, han presser og presser til han blir rød i ansiktet, og skriker mye av kvelden. Har prøvd med malt, miniform, ammete, massasje osv uten at det hjelper nevneverdig. Har ikke prøvd kiropraktor osv, men kanskje jeg skulle prøvd det jeg også. Lykketil ihvertfall Det gir seg nok med tiden.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #12 Skrevet 22. september 2010 Vi var 3 ganger hos kiropraktor, så gikk det over. Det var skikkelig snålt. Når vi var hos kiropratoren, så sovnet han med en gang han var ferdig. Og da mener jeg mener jeg med en gang, i hendene på han som vi var hos. Det skjedde alle 3 gangene.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #13 Skrevet 22. september 2010 Huff, sender deg mest en klem for å ønske lykke til. Vil anbefale kiropraktor eller manuell terapeut. Og massasje av magen for å hjelpe luften ut. Husk bevegelser MED klokken (og dermed med tarmretningen). Hold deg unna homøopati, det er penger rett ut av vinduet og det er trist at de kan tjene penger på folks sykdom når de ikke kan hjelpe utover placeboeffekten.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #14 Skrevet 22. september 2010 Uff, kan forstå at det må være forferdelig tungt og frustrerende. jeg hadde det nesten på samme måte. Fikk mange gode og velmente råd, men det var lite som funket. Man ser jo får seg at den første babytiden skal bare være rolige kosestunder, men for alle blir det ikke slik dessverre. Men dette går som regel over, selv om det kan ta et par mnd. Vet at den trøsten betyr lite her og nå. Noen ganger må man faktisk bare ta tiden til hjelp. Jeg er forberedt på at det ikke blir kos og sovende baby neste gang. Det tar jeg som en bonus. Men nå har jeg lært at dette er forbigående, og at alle babyer sover ikke og alle babyer er ikke fornøyd. Dette gjør at jeg er mer forberedt og tror derfor jeg vil takle situasjonen bedre neste gang om det blir mye skriking og skråling. Jeg hadde alt for positive forvetninger første gang (og det bør man jo også ha), nå er jeg realist. Ikke planlegg noe som helst, og ikke forvent noe som helst før babyen i det minste har rukket å bli 3 mnd. Tenk at all tid skal gå med til baby og deg selv. Du bør sove når du kan, og prøv å ta imot hjelp så godt du kan om muligheten er der. Små triks kan være å kle av han klær og bleie og legge han på et mykt underlag( bruk gjerne engangsstelleunderlag under, eller håndkle). Da kan han sprelle og trekke bena godt opp mot magen. Det funket på min venninnes barn (men dessverre ikke hos meg) Men ingenting skal være uprøvd. Babyen min slapp ut mye luft når hun fikk ligge på magen og kave. Ammer du? Roer han seg ved puppen?
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #15 Skrevet 22. september 2010 Ammer du? I såfall kutt ut ALLE melkeprodukter fra kosten din. Gir du mme? Prøv å gi mme som ikke er basert på kumelk (fås på apoteket.) En del barn tåler ikke kumelk de første levemånedene og er ofte grunnen til kraftig kolikk. Ingen fortalte dette til meg da lillegutt hylte og vrei seg i smerte i timesvis hver dag. Kom tilfeldigvis over informasjonen fra et blad. Kuttet ut alt jeg spiste som inneholdt melk, og resultatet var en helt ny gutt :) Kolikken forsvant helt.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #16 Skrevet 22. september 2010 Vet ikke om det er så mye råd det jeg kommer med, men kan hvertfall si såpass som at datteren min aldri har slitt med mageproblemer, hverken de første ukene eller de neste årene, så kan jo ha vært noe i det jeg gjorde Fikk tips på fødeavd i dagene etter fødsel om å bære henne på underarmen, slik at hun lå med hodet i armkroken min(og litt utenfor) og jeg hadde hånda avslappet plassert mellom bena hennes, bena hennes hengende ned fra hånda mi. Bar henne mye slik i løpet av dagen de første mnd mens hun var liten nok til det, og hun har som sagt aldri slitt med magetrøbbel,hverken kolikk, luft eller treg mage Brukte også malt i erstatningen(kunne dessverre ikke amme), og jeg vet ærlig talt ikke hva som hjalp mest, malten eller bæremåten. Men, er jo verdt et forsøk, siden begge delene der er enklere og billigere enn kiropraktor, akupunktur og alt annet slikt Det enkle er ofte det beste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå