Gå til innhold

Stakkars de som tror en ettåring trenger hjelm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har møtt et par. Normale og oppegående foreldre, men med barn som bruker hjelm når de stabber rundt i stua.

De må være forferdelig engstelige for veldig mye her i verden.....og det blir jo barna også etter hvert.

(og den hjelmen det er bilde av i artikkelen ser jo helt idiotisk ut i tillegg)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er toppen av overbeskyttelse, spør du meg ;)

Min yngste gikk da han var 10 mnd og var full av blåmerker en periode, men han lærte jo fort og løp på 1-årsdagen.

Skrevet

Sånn skal det være!! Sånn lager man glade, mtoriske og modige barn.

Huff, jeg ser for meg at den kommende generasjonen er full av bleke beinete barn som gråter når man ser på dem.

Skrevet

Hjelm når de vandrer rundt i stua? Den er bare rett og slett for drøy. Barna lærer jo ikke mye av det.

Her har begge mine løpt i sofaen og falt ned og slått seg. Da lærte de å ikke gjøre det. Mine er høyt og lavt og de får bare lære hva som ikke er lurt selv. Minste skulle absolutt sitte feil vei i den lille stolen sin(sånn liten barnestol) og den dagen rompa hennes gikk utenfor og hun falt ned så gjorde hun ikke dette mer =)

Barna trenger jo frihet til å utforske =)

Skrevet

Hehehehe :0) Ja, det finnes vel noen "av de og", som overbeskytter barna så til de grader. Men de gjør det av kjærlighet... og så får man bare håpe at de etterhvert skjønner at det der ikke er helt nødvendig da :P

Skrevet

Enig i det. Jeg synes det er trist at mange føler at barna må overbeskyttes. Det er trist at mange barn nå til dags ikke får klatre i trær eller bli skitne i sandkassa. Men jeg synes ikke det bare er disse ekstremforeldrene som er rare, jeg synes det er vel så rart dette med de nye matvanene mange barn har nå i forhold til slik det var før. Jeg anser f.eks. frukt og yoghurt som hverdagsmat og synes at kaker og snop hører med til bursdag. Synes det er leit at vi nå skal være så redde for alt mulige. Normale barn med normalt aktivitetsnivå tar ikke skade av hverken sukker, skit eller høyder. Tror mange foreldre må lære seg å roe ned litt og ikke bli hysteriske og overbeskyttende, enten det gjelder redsel for at barn skal skade seg eller hva de spiser.

Skrevet

Er det virkelig noen som gjør det bare når ungen skal gå? Hjelpe meg!

Foreldrenes engstelse smitter som regel over på barna. At man bruker hjelm når man skal sykle og gjøre aktiviteter med høy fart, så er jeg absolutt for at man skal bruke hjelm. men kan man virkelig skade seg alvorlig ved å gå eller løpe langs gulvet hjemme? Det forundrer meg ikke at det har skjedd, men man kan ikke beskytte ungene mot alt i verden. Hvis de skal lære seg å være forsiktig og passe på seg selv, så er de nødt til å feile og kjenne på litt smerte.

Skrevet

Noen ganger trenger 20-åringer også hjelm.

Fikk, etter å ha blitt sydd i hodet ikke mindre enn tre ganger, hjelm av mine kollegaer da jeg jobbet i platebutikk.

Ingen skam i det, liksom....;)

Skrevet

Det er jo helt sprøyt egentlig... Dagens barn tåler ingenting hvis det skal fortsette sånn.

Jeg husker tannlegen min sa en gang jeg, at når man blir overbeskyttet som barn så tåler man ingenting som voksen heller...

Og jeg ser det på jobb, at noen barn ikke tåler at man såvidt blir dulta borti.. Og de har ikke lekt med hjelm, men har fått så voldsomt med trøst for ting som egentlig ikke er så farlig...

Lurer på hvordan det blir tilslutt ja...

Skrevet

Med dagens syputerbådeherogder oppdragelse lurer jeg virkelig på om jeg skal påvirke mine barn til å ta yrkesrettet utdanning. Feks mekaniker,sveiser,snekker osv.

For det er vel ingen overbeskyttede barn som tør å velge disse yrkene. Og da vil jo mine barn få en stødig jobb og god økonomi ;-)

Skrevet

God ide, Ellen F! Lønna i slike yrker vil jo dessuten gå opp-opp-opp, siden det kommer til å bli vanskelig å få tak i kvalifiserte folk.

Skrevet

Det var jo akkurat sånn folk først reagerte da sykkelhjelmene ble vanlig.

Det er jo gjort endel forskning på dette med små uskyldige fall og hodeskader, og vist at mange hodeskader som virker ufarlige kan gi langvarige men. Som bla konsentrasjonsvansker o.l.

Og argumentet "det ser idiotisk ut"?. Det samme sier venninnen min om min sykkelhjelm. "Du ser jo bare så teit ut altså".

Triste greier.

Noen barn er ekstremt aktive og har man flere barn kan det kanskje gi foreldrene en viss trygghet at de bruker denne hjelmen. De ekstremt aktive barna kommer nok ikke til å bli altfor engstelige heller. Ofte er disse barna svært uredde.

Har ikke innehjelm til mine barn selv altså, de er veldig forsiktige og rolige så det ser jeg ikke noe poeng i, men liker ikke latteliggjøring av sikkerhet.

Skrevet

Er enig i at det høres ille ut, men aner jo ikke hvordan denne ungen er...

jeg ble sendt hjem fra helsestasjonen med hjelm vi kunne låne når ungen var 10 mnd....nå er barnet vårt født 3 mnd for tidlig, så han var ikke motorisk klar for å gjøre alt han mente...han klatret i bokhyller, opp på spisestuebord ++ helt ekstrem....og han såg ikke ut til å lære,., prøvde hjelmen på han et par dager ,men vi følte det ble feil...men fy for en jobb det var å passe han når han testa ut alt uten at kroppen var moden for det....

Skrevet

Ok Anne på landet,jeg biter på:-D

Her snakker HI om hjemme i egen stue.Om barna er så aktive at de må bruke hjelm i stua pga sikkerheten, da bør foreldrene virkelig putte fingeren i jorden ett langt øyeblikk.

Da er det ihvertfall noe grunnleggende feil med oppdragelsen på barna.

Skrevet

Om det er grunnleggende feil i barneoppdragelsen dersom barna trenger hjelm hjemme i egen stue vil jeg ikke uttale meg om, men det må i alle fall være noe fundamentalt galt med møbleringen og foreldrenes egen evne til å være tilstede sammen med barna! Hjelm innendørs er IKKE nødvendig.

Skrevet

Det er ett uttrykk som ofte blir brukt når man fortsetter en diskusjon:-D.ett spill eller andre leker.

Skrevet

Begge mine gikk langs med ting i 6-7 mndrs alder. De klatret i alt de kunne og var begge meget aktive og desverre med svært slakk læringskurve når de slo seg forde de tok store risikoer..

Barn som er unormalt tidlig motorisk flink og samtidig ikke tilsvarende moiden, eller som er i rute motorisk, men meget umoden har større risiko for alvårlige hodeskader enn "normale" barn.

Og man kan da ikke fjerne alt av møbler og k le huset i støtmatter både i tak gulv og vegger heller... Jeg skulle likt å se den av dere andre mødre som hadde klart å holde tempoet til mine søte små når de var på det værste. Jeg mener det ikke er noe i veien for min evne til å være tilstede sammen med barna. Jeg slapp dem aldri ut av syne i den alderen.

Om jeg hadde tenkt på å hatt hjelm på ungene kunne de kanskje få beveget seg noe mer fritt og jeg vært mindre stresset.

I mine øyne er hjelm innendørs et GODT og NØDVENDIG hjelpemiddel for enkelte barn.

Skrevet

Hehe litt artig innlegg. Glad for min lille lubne baby som ikke vil komme til å røre på seg på leeenge :)

Skrevet

HI her

Må si meg krftig uenig i begge dere som argumenterer for at det kan være nørvendig med hjelm inne for aktive barn.

Mine barn har gått i 10 mnd alderen. Før det har de selvfølgelig stått, gått og klatret alle mulige steder. Har de fått kuler, kutt, blåveiser JA. Har vi vært på legevakta for å sy JA. Har det vært noe farlig NEI, kunne det ha skjedd noe farlig (som gir varige men eller truer livet) NEI NEI NEI.

Fagfolk (les barne og akuttleger) går ut og uttaler seg om at hjelm er noe tull. Alvorlige skader hos barn kommer ikke av fall ned fra egne bein elelr lave møbler møbler. de argumenterer også for at barn må få ondt for å skjønne at det har en hensikt å ta seg for og passe litt på.

At smårollinger skal måtte går rundt med noe så digert på hodet for å roe nervøse mødre synes jeg er dårlig gjort. Og: hjelm kan bli en sovepute for småbarnsforeldre, man må faktisk oppholde seg sammen med så små barn og passe på dem!!

Skrevet

Diffuse hodeskader ved hjernerystelse kan man få varige men av. Man får ikke engang hjernerystelse av de fallene ettåringer skal beskyttes for ved bruk av hjelm. ( falle ned fra egne ben eller sofa). Hvis man da ikke har tenkt at ved bruk av hjelm så kan man la vræe å sikre trappen eller passe på på stellebord ;-)

Vil gjerne se referanser til forskningen som viser at småfall gir varige skader.

Skrevet

Jeg reagerer også på ordbruken se idiotisk ut!!!

Hvis man har et barn med et handicap feks eplepsi, så er det holdningene deres som får disse foreldrene til å føle seg utrolig dumme!!! Hvem vil vel at barnet skal se idiotisk ut???

Helt enig i at en normal 1-åring ikke trenger hjem, men man kan ikke altid se om noen har feks eplepsi...og da si at det ser idiotisk ut, synes jeg er ugjennomtenkt og trist ordbruk. At det dermed er idiotisk å bruke hjem på at barn som ikke trenger det hadde vært en annen vinkling!

Skrevet

Herregud da!Har du sett bildet jeg sikter til? Det er ikke en hjelm slik psykisk utviklingshemmede eller de med epilepsi etc bruker. Det er en stor marihøneliknende sak ser dobbelt så stor ut som vanlige hjelmer.

Så ja jeg står for at det ser idiotisk ut med en slik "hverdagshjelm" formet som en enorm marihøne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...