Gå til innhold

Jeg har valgt feil studie...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 21 år gammel sykepleierstudent. Jeg går nå på år 2 (av 3), og står midt i en personlig krise.

Jeg har hatt et år hjemme med tulla mi, og startet opp igjen på skolen nå i høst. I det siste har jeg vert VELDIG i tvil om hva jeg skal gjøre, fordi jeg føler veldig sterkt at jeg har valgt feil utdanning og yrkesområde.

Jeg stryker på studiekrav, intresserer meg lite for fagene, jeg mistrvies i praksis og er redd for alt ansvaret sykepleieryrket har med seg. Jeg har jobbet flere år på sykehjem, og jeg blir tung og trist av å jobbe med så mye elendighet, sykdom og triste mennesker. Dette er ikke noe for meg!

Mange sier til meg at det blir bedre når jeg får prøve meg i psykiatrien, på sykehus og i hjemmesykepleien. Men ingenting av dette frister. Tvert i mot! Tanken gjør meg gal! Jeg har valgt feil utdanning....

Da jeg fikk jenta mi midt i utdanningen følte jeg at det var mangen som hevet øyenbrynene, og gav meg alvorsord. "Du skal vel ikke slutte? Du må fullfølre utdannelsen din! Skal du tilbake på skolen etter permisjon? Du vet at utdanning er viktig?" Osv.... Derfor føler jeg det som et enormt nederlag å slutte mitt i en høyskoleutanning. Jeg desverre en person som bryr seg om hva folk sier og tenker om meg, og er derfor engstelig for andres meninger om mitt valg.

Det som frister nå er å jobbe i barnehage. Der har du ikke all den elendigheten og sykdommen som du finner i helsevesenet. Der er det kos, glede, fremgang og hygge! Ja, jeg har veldig lyst å utdanne meg som førskolelærer eller barn og ungdomsarbeider...

Mine foreldre er veldig opptatt av status, utdanning og å oppnå ting i livet. Er veldig engstelig for deres reaksjon, siden de har meldt sin protest hver gang jeg har tatt temaet frem...

Har noen av dere tatt dette valget før? Noen som kan gi meg råd eller motiverende ord? Jeg er så usikker og forvirret!

Videoannonse
Annonse
Skrevet