Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #1 Skrevet 22. september 2010 Min mor har vært psykisk syk i mange år, og har fått diagnosen bipolare lidelser. Hun var på kurs i dag å ringte meg nettopp for å fortelle meg at dette var arvelig. Kan noen fortelle meg litt enkelt hva denne sykdommen går ut på, å hvordan man selv kan se etter tegn? På forhånd takk.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #2 Skrevet 22. september 2010 Hi Skrev litt feil, mente ikke at det var arvelig på den måten at jeg var garantert å få det, men at jeg var ekstra mottakelig.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #3 Skrevet 22. september 2010 er vel det som tidligere het manisk depresiv, går på at man har maniske perioder der man er "opp", gjør masse ting masse planer osv, før man går inn i en depresiv periode hvor man er som depresive er, får gjort lite, setter seg kanskje mye aleine osv onkelen min hadde dette
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #4 Skrevet 22. september 2010 Bipolare lidelser er å ha perioder med godt og vondt.. Har selv hatt det i 7 år nå.. Noen dager er toppers, jeg har energi til hva det måtte være, er positiv og glad. Så kommer dagene med nedtur, mister all energi, tenker mye negativt, finner meg selv gråte av utmattelse og kan i verste tider sperre meg inne fra omverdenen. Tegnene ligger vel i akurat det jeg har skrevet; oppturer som er nok så korte og spontane, mens nedturene er _veldig_ dystre. Bipolare lidelser kan virke anderledes på mange, så det er jo ingen fasit, kan kun forklare ut i fra egen opplevelse.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #5 Skrevet 22. september 2010 Jeg tror det er viktig å ikke sette seg ned og se etter tegn .. i min kjære bok om abnormalpsykologi står det at normal prevalens er 1%, men hvis noen i familien din har det, øker sjansen for at du får det / har det til 5%. Dvs det er 95% sjanse for at du ikke er/blir bipolar! Alvorlighetsgraden varierer veldig. Mange bipolare er svært kreative og produktive i de maniske fasene (skaper kunstnere og store tenkere), andre blir bare selvdestruktive, e.g. tømmer konto og tar opp forbrukslån for å kjøpe seilbåt, etc. Det må være tøft å ha en psykisk syk mor. Jeg krysser fingrene for at du ikke lar det prege deg for mye, men at du vokser og blomstrer som en hardfør hestehov opp av asfalten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå