Gå til innhold

Kan han nekte praksis i psykiatrien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min er turnuslege til neste år og er absolutt ikke lysten på å ha praksis i psykiatrien. Er ikke dette obligatorisk? Jeg vet ikke da, er ikke kjent med disse reglene men han påstår at det ikke blir noe problem, blablabla...Moren hans har alltid sydd puter under armene på ham og kommer med "ingen skal tvinge deg til noe du ikke vil, kjære" og "hvorfor skal du jobbe med sånne mennesker?"

De har begge et svært snodig syn på psykisk helse dessverre og jeg tror faktisk det hadde vært for alles beste om han ble fritatt fra den biten i praksis...

Noen som vet helt sikkert? Jeg vet ikke og han har, så vidt jeg vet, ikke forhørt seg med forelesere/veiledere eller andre...

Takk for svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du, han burde ABSOLUTT ha praksis i psykiatrien! Han skal bli lege og da må han forholde seg til mennesker med psykiske lidelser enten han vil eller ei.. Hvordan skal han klare det om han ikke har hatt praksis med det feltet? Uansett hvor han jobber som lege kommer han borti folk som sliter psykisk og dermed MÅ han forholde seg til dette.. Nei, jeg håper og tror han ikke slipper unna og spesielt ikke på dette grunnlaget.. Skremmende at en sånn person skal bli lege...

Skrevet

Er det virkelig noen som trenger praksis i psykiatrien må det jo være din mann med et slikt syn. Det er obligatorisk ja, og man blir ikke fritatt. Er jo ikke mange timene man snakker om da, stakkars sytemannen din.

Skrevet

Hmm...

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/ho/ho-20011220-1549.html&dep=alle&titt=turnustjeneste&

Ser ikke ut til at psykiatri er en obligatorisk del av turnustjenesten.

Det er to stk MEN:

1) såvidt jeg har skjønt, deles turnusplassene ut ved loddtrekning. Kandidatene trekker et tall mellom 1 og [antall kandidater], også får nr. 1 velge plass først, så nr. 2, ogsåvidere. Det finnes særplasser for kandidater med barn i skolepliktig alder.

Om han fritt får velge om han vil være i psykiatrien eller ikke, avhenger vel av nummeret han trekker?

2) Hva i all verden har han tenkt å jobbe med, med en slik innstilling til en av de viktigste diagnosegruppene i landet? Håper han er flink med skalpellen, for å si det sånn...! Det er selvfølgelig lov å synes at noen områder innen medisinen er mer spennende enn andre, men måten du fremstiller ham på tyder på en mer usunn innstilling enn som så.

Jeg blir faktisk ganske provosert av at noen kan gå seks år på skole og bare bli mer og mer inngrodd og arrogant i møtet med verden og sine medmennesker...!!

Skrevet

Om han ev ønsker seg en tittel som spes. i allmenn. feks så må han ha psyk også. Han kan jo feks jobbe på en poliklinikk ev sengepost, er jo veldig mye å velge innen for psyk da. Har jobba i psyk i over 8 år og kan ikke fatte at folk ikke kunne tenke seg det. Er jo bare kjempe spennende og givende. han burde virkelig komme seg ut i psyk for virkelig se hva dette er. Gi han et tupp i rumpa du. Lykke til:-D

Skrevet

Jeg vil ikke risikere å komme til en lege som har et "snodig" syn på psykisk sykdom og som har sutret seg unna deler av utdannelsen. Kan han ikke bli lastebilsjåfør eller mekaniker eller noe slikt i stedet da...?

Skrevet

VET DU HVA?

Det er SÅ trist at "slike" som han i det hele tatt kommer inn på medisinstudiet! JEG ER SÅ GLAD for at det nå diskuteres om at man skal gjennom forskjellige "intervjuer" før man kan studere medisin, slik at de kan luke ut "sånne som mannen" din. Jeg skulle så gjerne visst hvem han var, for jeg blir rett og slett kvalm av den innstillingen.

Som lege kommer du i kontakt med alle slags mennesker, og mange av de har sikkert en eller annen mild eller alvorlig form for psykisk lidelse!

LA OSS si at denne mannen din hadde blitt fastlege, og jeg hadde kommet til han med mitt psykiske problem. Og han hadde sett på meg som "sånne mennesker" Jeg merker det bare KOKER i meg.

En ting er å ikke ville jobbe innen psykiatrien som lege i framtiden fordi det ikke er noe som interesserer han ..., MEN å gjøre det i en liten del av turnusperioden hans klarer han ikke.. Det sier litt om synet han har på pasienter innen psykiatrien og hvilken lege han kommer til å bli!

Nei, vet du hva! Håper ikke din mann kommer i kontakt med mennesker. Håper han vil spesialisere seg innen "alien-kirurgi!

KNURR KNURR KNURR fra 1- semester medisinstudent som har vært veldig PSYK!

Skrevet

HÅPER han ikke klarer å bli lege. Fysj for en innstilling!

Skrevet

Jeg er så enig i 00:20!!

At det går an å ha så lite gangsyn etter mange år som student, kvalmt.

Håper jeg aldri blir psykisk syk, men hvis jeg nå skulle være så uheldig ønsker jeg ikke din mann som fastlege. Æsj.

Skrevet

Lurer på om han har nok menneskelig empati til¨å jobbe i helsevesenet, det virker ikke slik.

Skrevet

psyk er ikke obligatorisk del av turnustjenesten, men synes han absolutt burde ha det. går ikke an å være lege og ha snodig syn på psykisk helse. han kommer til å møte på psykiatri uansett hvilket felt han vil spesialisere seg i.

hilsen en lege

Skrevet

Jobber i psykiatrien (ikke lege) og de legene som jobber her er psykiatere; altså lege med spesialisering psykiatri. De er både dyktige og oppriktig interessert i mennesker og deres psykiske lidelser.

Desverre kan de fortelle om andre leger, at psykiatrikunnskapene og holdningene hos allmenleger og andre ikke-psykiatere er betenkelige. Noen historier er helt horrible hva f.eks kirurger kan finne på å si. Så slike holdninger som HI beskriver lever i beste velgående blant ikke-psykiatere i legestanden.

Skrevet

Psykiatri og geriatri er de fagområdene som legestanden sliter mest med i forhold til rekrutering.....

Personlig mener jeg at man ikke skal kunne velge bort praksis i så viktige fagområder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...