Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #1 Skrevet 22. september 2010 Når jeg baker boller blir de alltid misslykket av en eller annen grunn. Enten blir de for harde, eller så hever ikke deigen seg osv. Noen som har en god oppskrift som ikke kan slå feil? Takk:)
Himmel og hav Skrevet 22. september 2010 #2 Skrevet 22. september 2010 180 g søtgjær - bruk fersk, ikke tørr 200 g smelta smør 7, 5 dl melk 180 g sukker 2 egg ca 1 kg mel løs opp gjæren i litt av sukkeret, hell over lettpiska egg og den fingervarme smør/melkeblandingen. Ha i resten av sukkeret og rør til det meste er løst opp. Ha i mel, litt av gangen og rør med sleiv, ikke kjøkkenmaskin for den skal behandles varsomt. Ikke ha i mere mel enn at deigen er løs og luftig. Den skal så vidt samle seg, og når du trykker på den så skal den føles så myk som et babykinn. La den heve til dobbel størrelse. Ikke elt deigen mer enn høyst nødvendig. Bruk lite mel. Jo mer mel du bruker og jo mer du jobber med deigen jo fastere og tørrere blir bollene. Form fine boller, la de etterheve i ca 15 min, og stek dem på 225 grader til de er pent brune ( 5 - 8 min). Disse har aldri slått feil for meg, så lykke til!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #4 Skrevet 22. september 2010 posene fra møllerens blir knall gode:) alle tror jeg baker fra "skrætsj"når jeg serverer de
tine0810 Skrevet 22. september 2010 #5 Skrevet 22. september 2010 Lover deg at disse er nydelige:-):-) Stor porsjon: 9 dl melk 300 gr melis 150 gr smør 75 g (1,5 pakke) gjær 2 egg 2 ts kardemomme ca 1,5 kg hvetemel egg til pensling Kok opp melken og tilsett smøret og melisen. La det smelte og avkjøl blandingen til 37 grader. Rør ut gjæren i litt av væsken og hell så i rsten (jeg bruker alltid tørrgjær). Tilsett sammenvispet egg, kardemomme og mel til en glatt og smidig deig. La den heve til dobbelt størrelse. Ca 1 time, under plast. Trill ut bollene. (ofte lager jeg kanelsnurrer av samme deigen). Etterhev bollene under plast i ca 1 time. Pensles med egg. Stekes ved 225-250 grader 8-10 min. Avkjøl bollene på rist. De er kjempegode:-) Jeg har brukt denne oppskriften i over 10 år, og har enda ikke funnet noen jeg synes er bedre. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå