Gå til innhold

Arbeidsgiveres holdninger til pappaperm! Noen med samme erfaring som meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser som resten her inne nå har fått med seg at det vurderes å øke fedrekvota til 16uker av permisjonen, noe som egentlig er en flott ting for å sikre at fedre også får tid sammen med barnet så tidlig som mulig.

Men... Jeg lurer på om det er flere som har vært borti samme holdninger som meg fra arbeidsgivere. Nå har jeg jobbet ganske mange steder iløpet av min forholdvis korte tid i arbeidslivet, men jeg må innrømme at de signalene jeg har oppfattet fra arbeidsgiverne på alle stedene jeg har jobbet går mot at fedrekvote er noe tull som bare gjør det vanskelig for de.

Har ved flere anledninger snakket med kollegaer og venner som har opplevd at arbeidsgiver prøver å snakke de fra å ta permisjon eller prøver å snakke de til å ta mindre enn de 10ukene far har krav på nå.

Noen av "argumentene" som har vært nevnt er:

-Barnehagene er så bra nå at det er jo ikke noe problem å starte tidlig. Og får man ikke barnehageplass så finnes det jo dagmammaer.

-Det skaper store problemmer for arbeidsplassen om du tar ut alle ukene. (til arbeidstaker som jobber på gulvet og det er null problem å få vikar til)

- Vil ikke mor være hjemme litt ekstra? Da kan jo du jobbe litt ekstra så går det greit økonomisk.

Selv tror jeg på valgfrihet og at hver enkelt familie må få velge selv hvordan det er best for de. Sånn som det er nå vil jo de fleste fedre ha permisjon uansett. Men siden man nå har denne fedrekvota så er også arbeidsgivere veldig opphengt i at det er de ukene far skal ha og ikke mer enn det, selv om man har rett til å velge selv. Jeg tror ikke at man løser noen ting med å øke fedrekvota til 16uker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som har vært vår erfaring er at arbeidsgivere har veldig lite forståelse for at noen vil ha mer enn fedrekvota, men så lenge det er den tiden som er avsatt til far så har det blitt godtatt uten noen fler spørsmål eller press.

Så fort noen vil ta mer enn dette blir det til et spørsmål om at mor er uinteressert eller en dårlig mor (jo, takk for den i trynet når jeg synes vi gjorde et godt valg på vegne av barnet selv om jeg selvsagt har lyst på hele året hjemme selv.:) )

I en perfekt verden ville fedre ha sagt at de vil ha mer tid med barnet, uavhederes arbngig av lovpålagt kvote, og arbeidsgivere ville gitt seg på det, og mødrene ville sluppet dem til. For der ligger nok en stor del av problemet; mor ser på all den permen som ikke er avsatt til far som sin egen perm. Det er ikke bare arbeidsgivere far må forsere for å få permisjon...

Skrevet

Mannen min fikk klar beskjed om at han ville miste en del ansvarsområder dersom han valgte å ta ut pappapermen sammenhengende. De kunne strekke seg så langt som til en dag i uka ... gitt at han da jobbet lengre de andre dagene i uka. Så ja, det er mange rare holdninger ute og går (og mannen jobber i det offentlig hvor det burde være litt bedre forhold enn ute i det private).

Skrevet

Nei det er desverre ikke slik at far bare må foresere arbeidsgivere for å få permisjon, men løser man problemmet med å dele opp permisjonen i en del til mor og en del til far?!

Burde man ikke heler gå inn for å endre holdningene både til mor, far og arbeidsgiverne?!

Skrevet

Har absolutt ikke slike erfaringer!

Mannen min tok ut 3 mnd (det var mens det var kortere tid for fedrene) og det var helt greit, men både min arbeidsgiver og nav sa da at han skulle ha noen av "mine" uker!!!!!

Så holdningen er tydeligvis at de ukene som er felles egentlig er mor sine. Det er kanskje grunnen til at det er så vanskelig for pappaer å ta flere uker - for holdningene i samfunnet er at det skal de ikke!

Vi har bare fått positive tilbakemeldinger fra alle på at vi valgte denne løsningen.

Skrevet

Joda, men en kan ikke nekte for at det er enklere og kjappere å lovregulere hvem som skal ha hvor lang permisjon enn å endre noens holdninger:)

Skrevet

Nei det løste seg helt fint, og vi fikk mye tilrettelegging. Mannen min er prosjektleder, avdelingsleder og utviklingssjef, samlet i en stilling. Han har mye ansvar og han trengs på jobben. Han var med på møter over skype, og han hadde noen prosjekter og slikt som han skrev på hjemme om kvelden. Han hadde gradert uttak av permisjonen. Det funket helt fint. Arbeidsgiver hadde forståelse for de gangene han måtte ta seg av jentene og ikke kunne delta, og jeg ville jo være med jentene på ettermiddagen og da kunne han holde på med sitt. I løpet av permisjonen så hadde han tre uker han jobbet, og var borte, men de fire ukene av permisjonen ble jo forskjøvet.

Vi hadde anledning til å forlenge permisjonen et par mnd, pga tilrettelegging av arbeidsgiver. Vi fikk fantastisk god hjelp

Skrevet

Hos min arbeidsgiver (privat sektor) diskrimineres gravide og de mødrene som er i permisjon. Selvsagt sier man det ikke høyt, men feks kan en gravid bare drømme om opprykk med personalansvar. Flere mødre i permisjon opplever at deres stilling 'bortorganiseres' slik at hun i praksis mister lederjobben og degraderes når hun kommer tilbake.

Dette gjøres ikke med mennene for de har jo så kort fravær. Da finner man en midlertidig ordning.

Synd men sant!

Skrevet

Den holdningen fra nav fikk vi også...men sjefen til mannen min var misunnelig på mannen min som skulle ha fire måneder - sjefen hadde ikke mulighet til å ta ut like mye....men hos oss var det det beste å gjøre for alle parter :D jeg hadde behov for å komme meg i jobb igjen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...