Uro4 Skrevet 22. september 2010 #1 Skrevet 22. september 2010 Storesøster var på legevakta på lørdag pga elveblest... Fikk en tablett å svelge + flytende zyrtec... Det blei bare værre og vi dro til fastlegen på mandag.... DA jeg viste han boksen med piller hun hadde fått på legevakta reagerte han veldig på dosen hun hadde fått! Ba oss slutte med en gang... HAn sa at han sjeldent ga den til barn og hvis han gjorde det var det ihvertall halve dosen...Synes det var VELDIG rart at hun hadde skreve Pillen heter prednisolon(en slags kortison tablett) og dosen var 20 mg`s piller... Han sa at hvis jeg ville klage var det bare å gjøre det !!! Virket som at han synes jeg burde gjøre det.... Hva hadde dere gjort??? Kjenner jeg blir irritert og forbannet...JEg kan ikke noe om medisiner, og stoler faktisk på at det vi får er riktig....
Uro4 Skrevet 22. september 2010 Forfatter #2 Skrevet 22. september 2010 ser det blei litt feil midt i der... Han synes det var VELDIG rart at hun hadde skrevet ut så stor dose til en 6 åring...
Ranveig R Skrevet 22. september 2010 #3 Skrevet 22. september 2010 Det høyrest voldsomt ut ja. Kan ikkje så mykje om dette her, men søstera mi på 21 har ulcerøs colitt (kronisk betennelse i tjukktarmen) og går i perioder med utbrudd på Prednisolon. Ho begynner då på 20mg, og trappar ned med 5 mg kvar veke, til ho er ferdig. Og det er sterke merdisiner med masse bivirkningar. Hadde ikkje gitt det til eit lite barn, spesielt ikkje i slike dosar. Eg hadde vurdert å sende ein klage ein eller annan plass, men hadde sjekka med ein annan lege og for å vere sikker på at det var veldig feil.
Uro4 Skrevet 22. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 22. september 2010 ja, kanskje jeg skal høre med en annen lege før jeg evnt. klager.... Hvor klager man??
Uro4 Skrevet 22. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 22. september 2010 ingen andre som har en mening??
Gjest Skrevet 22. september 2010 #6 Skrevet 22. september 2010 Du trenger jo ikke å kalle det å klage, men du kan jo kontakte legevakten og fortelle det fastlegen sa. Er det gitt feil dose så er det viktig at de får skrevet avvik slik at liknende feil ikke skjer igjen. Det er jo ingen hemmlighet at leger stadig vekk er uenige i behandlinger. Høye prednisolondoser gis ofte til barn med pustevansker eller astma, for å dempe hevelser i luftveiene.
Gjest Skrevet 22. september 2010 #7 Skrevet 22. september 2010 Leste gjennom tidligere svar du fikk og må bare kommentere at prednisolon er en svært vanlig medisin og dosen er gitt i forhold til hva som behandles. Det går ikke an å sammenlikne ulcerøs colitt og allergi. Elveblest kan, så vidt jeg vet, i alvorlige tilfeller føre til at svelget hovner opp. Dette er kjempefarlig og det skal høye prednisolondoser til for å dempe hevelsen. Nå vet ikke jeg noen ting om hvordan din datter var i helgen da, bare snakker på generell basis.
Gjest ->>- Skrevet 22. september 2010 #8 Skrevet 22. september 2010 Dersom legen var en jeg hadde stor tiltro til, hadde jeg kanskje bedt om en utskrift av journalen fra legevakten og fått en second opinion på vurderingen gjort der. ...men jeg synes ikke behandlingen høres så helt gal ut, jeg da.
Uro4 Skrevet 22. september 2010 Forfatter #9 Skrevet 22. september 2010 takker for svar... Hun var ikke hoven i halsen... og hun var værre på mandag hos fastlegen enn hun var på legevakta... Og fastlegen mente alikevell at dosen var for stor... Kan jo hende at legen på legevakta bare ville være sikker på at ikke halsen skulle hovne opp... Føre var... Ikke vet jeg :-)) Blei bare veldig usikker på hva jeg burde gjøre/ om jeg burde gjøre noe...
Gjest mphs Skrevet 22. september 2010 #10 Skrevet 22. september 2010 Enig med Anne på landet:-) Og også innen Ulcerøs Kolitt er begynerdosen forskjellig. Jeg f.eks begyner på 30 mg og trapper ned.
Gjest Skrevet 22. september 2010 #11 Skrevet 22. september 2010 Slo opp i en legemiddelbok vi har her og det står at for en voksen person med elveblest er 40 mg prednisolon vanlig. Så da høres jo ikke 20 mg så ille ut for et barn. Men det må du selvsagt ta opp med dem det gjelder.
Uro4 Skrevet 22. september 2010 Forfatter #12 Skrevet 22. september 2010 tusen takk for svar, og at du tok deg tid til legemiddelhåndboka :-))) Hørtes ikke så ille ut alikevell da.... kjenner en annen en som er3 år yngre og han fikk 5 mg... Men, tror jeg slår meg til ro med at dette er greit jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå