Gå til innhold

Med økonomien som argument

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt merke til at det er mange her inne som bruker økonomien som argument når far ikke tar mer permisjon enn fedrekvoten. Samtidig er det mange som mener at økonomisk situasjon er et dårlig argument når man sier at man ikke har råd til å være hjemme i ulønnet permisjon for å utsette barnehagestart. Logisk sett burde det ikke være de samme menneskene som mener både det ene og det andre (og det er det kanskje ikke heller), men ofte er kanskje økonomien et greit argument å ty til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hahaha! VELDIG bra obersvasjon barbabli!!!!!!!!!!! Kongeinnlegg!!!

Gjest Kjøttkakemor
Skrevet

Ja, det er merkelig at økonomien skal være så viktig argument for at far ikke skal få være hjemme. Det er jo utrolig uøkonomisk å få barn, koster ikke hvert barn rundt en million? Da blir noen uker i pappapermisjon for småpenger å regne.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Selvsagt bør de som tjener så mye at det går utover økonomien når de ta permisjon, også være de som bør klare å spare seg opp en konto til slike tilfeller. Men, det er nå gjerne sånn at når man tjener såpass mye, så har man også lagt seg opp en "levemåte" deretter. Jeg sier ikke at vi lever livets glade dager med økonomisk frihet, men samboeren min tjener likevel godt over 6G. Vi har valgt å kjøpe et forholdsvis dyrt hus (i mine øyne) for å bo der vi ønsker å bo. Vi bodde i et hus som kosta 1 million mindre tidligere, og hadde vesentlig bedre økonomi. Men vi trivdes ikke, så vi valgte å flytte et sted hvor husene er dyrere, og ikke minst til et hus som det er mulig å utvide etterhvert som behovet er der.

Oooooog, siden vi har flytta et stykke unna jobbene våre, så går det mye penger til transport. Vi får det akkurat til å gå rundt nå, men skulle far vært hjemme i permisjon ville vi tapt hvertfall 6000 kr i mnd. Og det er 6000 kr i mnd vi ikke har råd til å tape, så lenge jeg ikke jobber mer enn jeg gjør. Og jeg jobber ikke mer enn jeg gjør fordi jeg ikke ønsker det så lenge ungene er så små :)

Skrevet

Men hadde dere hatt råd hvis du jobbet mer? I så fall er det vel andre argumenter som veier tyngre enn de økonomiske, og det er jo helt greit det. Jeg synes bare det er interessant å se hvilke argumenter som blir brukt :)

Skrevet

kan ikke fatte at noen er så trangsynte!

økonomien har selvfølgelig MYE å si!!! At det å få barn er dyrt er en ting, men å ta ulønnet permisjon er faktisk en HELT annen sak!

Du som mener at det er dyrt å ha unger, ja hvordan i all verden skal man da kunne gå hjemme uten inntekt? Jeg har akkurat så vi klarer oss i måneden, men som sagt vi lider ingen nød. Men skulle jeg plutselig miste den inntekten jeg har i mnd, da sitter vi der! Syns å si det, men vårt barn var ikke planlagt i den forstand at vi prøvde å få barn. Vi visste konsekvensen, men det å kunne spare da i de mnd før babyen kom, det er ikke like greit.

Dessverre jenter, verden er ikke like svart/hvit som dere vil ha det til!

Min samboer har akkurat startet i ny jobb nå i sommer, og har fortsatt prøvetid når han egentlig skulle tatt pappapermisjon. Nå faller det seg slik at han ikke har mulighet til å ta ut permisjon i prøvetiden for da er det nå dessverre slik at andre som stiller opp på jobb og ikke er borte i uker av gangen, blir prioritert framfor noen som er hjemme med barna. Ingen vil innrømme dette,det er jo ikke lov, men man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne såpass!

Så som sagt er dessverre ikke verden så svart/hvit som noen skal ha det til! Alle har ikke flere hundretusen på bok og kan ta seg "ferie" når som helst. Noen må faktisk jobbe og slite(!) for pengene sine!

Skrevet

Det du skriver over her gjelder også for kvinner (Det med å bli prioritert) Ved å ha ett regelverk som plasserer mannen ved kjøkkenbenken i fødselspermisjon, bidrar vel muligens til at kvinner drar fordeler av dette i jobbsammenheng. Man trenger vel ikke være rakettforsker for å skjønne det heller da.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg hadde fortsatt ikke tjent nok til å dekke inn hans tap, siden jeg har en ræv dårlig betalt jobb (i dib sin standard) men vi kunne nok klart det, ja. Men jeg ønsker ikke å jobbe 8-16 nettopp fordi jeg ønsker å se ungene mine.

Når vi en gang skal tenke på nr 3, så skal jeg ha en fast jobb i større stilling (nærmere hjemmet) og mannen skal ha en jobb i nærheten han også. Så den økonomiske biten skal gå fint, men det er ikke dermed sagt at vi syns det er helt ok å straffe de som tjener mye ved å ta fra de penger for å være hjemme.

Skrevet

Det er jo en helt annen diskusjon, men jeg synes også man burde investert i å refundere mer enn 6G for å få menn til å ta mer permisjon :)

Skrevet

Palmesus:

da er det jo egentlig ikke økonomien som stopper pappapermisjon, men ditt ønske om å ikke jobbe fulltid de ukene pappaen er hjemme fordi du ønsker å se barna dine mer.

Skrevet

For de aller fleste er det slik at med litt planlegging, så kan man sørge for både den ene og den andre løsningen. Det er et spørsmål om prioriteringer!

Hvor dyr bil trenger man, hvor mye og hvor dyre klær trenger man, hvor ofte trenger man ny mobil, trenger man ny tv osv osv osv osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...