Gå til innhold

Andre som har fått termin 14 dager senere enn menstermin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen tidligere denne uken, han har UL-apparat på sitt kontor. Han målte fostervannsekken og fant ut at ifølge størrelsen på den har jeg termin 14.mai, altså 14 dager etter min menstermin 1.mai. Har 2 barn fra før, og der har terminen bare variert med et par dager (da hadde jeg en fastlege som ikke hadde UL-apparat). Er derfor usikker på om legens termin er reell, eller om det kan være noe galt med barnet. Fastlegen mente at det kunne hende at fosteret hadde sluttet å vokse, så skal tilbake til legen på mandag.

Andre som har erfart dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har ikke opplevd dette, men jeg hadde en kollega som har opplevd noe lignende.

Da hun var på ordinær UL i uke 18 ble hun satt tilbake til uke 15(!!), det var hele 3 uker!!! Hun fikk jo sjokk, trodde ikke det kunne gå an, for da testet hun positivt FØR hun angivelig skulle ha blitt befruktet!!

MEN... babyen kom 3 uker før UL-termin, altså til ca menstermin og gutten er ca 7 mnd nå og har det kjempefint!!!

Forklaringen kan være at ett egg kan gå i dvale helt i begynnelsen av svangerskapet for så å fortsette å utvikle seg på ett senere tidspunkt. Har hørt at UL-termin derfor faktisk kan variere med opptil 3-4 uker i forhold til menstermin, så ja - det kan gå an!!

Ellers vokser jo embryoet veldig i rykk og napp det første trimesteret, noen utvikler seg sent, andre litt fortere, så det er så individuelt.

Krysser fingrene for at alt er som det skal, ønsker deg lykke, lykke til :)

Klem fra

Skrevet

Tusen takk for svar. Interessant å lese det du forteller.

Jeg skal til privat UL 4.oktober, så det blir spennende å se om jeg blir satt tilbake til 1.mai da. Noe usikker på fastlegens apparat....men,men.

Lykke til videre med svangerskapet du også:-)

Skrevet

Hei på deg :)

Opplevde det samme som deg da jeg gikk med andremann. Ble satt nesten 2 uker tilbake. Så i følge ulterminen testet jeg positivt samme dag som jeg ble befruktet ;)

Og da skal jeg love deg at jeg var nervøs da jeg passerte uke 41 og visste at jeg egentlig var nesten 2 uker lenger på vei.... Ikke kjekt.

Ellers så ble venninnen min satt tilbake 1 uke på tidlig ul i uke 12. På ordinær ul ble hun satt to uker frem igjen:)

De små spirene vokser veldig i rykk og napp og vil tro det er ekstra stor sjanse for å måle litt feil helt i begynnelsen av svangerskapet. Da er det jo snakk om millimetre. Og en liten millimeter i feilmål tilsvarer flere dager.

Skrevet

Hei,

takk for svaret.

Det er akkurat det med overtid jeg frykter, at ungen skal bli liggende altfor lenge i magen når min termin stemmer best. Men vi får se hvordan det utvikler seg, håper det blir en mer absolutt dato når jeg skal på ordinær UL.

Da blir dette ditt tredje barn? Når har du termin?

Lykke til videre:-)

Skrevet

Hei igjenn.... lenge siden.....

jeg har ikke vært her på lenge....nå....

jeg har i ngen peiling på det med ultralyd.... men en lege er vel ikke like dyktig å lese ul resultatet som ei som gjør det til daglig..... og det er jo klart at det er jo millimeter det er snakk om så det kan jo være fort gjort å ta feil.... men jeg har alltid hørt at den ordeinære ul er mellom uke 17 og 19 nettopp fordi fosterene er i denne perioden like på størrelsen men at før og etter vokser fosterene foskjelligt??

da jeg var på ul med min nr.2 kunne de på ul påstå at babyen min var så stor at jeg måtte komme på ul en måned før termin fordi de var usikkre på om jeg kunne føde så stor baby...... og han var bare 3200 ved fødsel.....

jeg har oså bestillt time hos hun på bryne men tenker å vente til jeg er 12 uker på vei.... vet du hvor på bryne hun holder til.....???

Skrevet

Hei,

så kjekt å høre fra deg igjen. Håper alt er bra.

Vi får bare se utover svangerskapet om termin endrer seg. Uvanlig følelse å ikke ha en mer eksakt termin å forholde seg til.

Jeg har funnet ut at Utne har kontor i nærheten av M44, man kjører hovedveien inn til sentrum, og så har hun kontor i nærheten av Jæren Hotell. Jeg kommer til å være ute i god tid:-)

Når skal du dit?

Ellers er jeg i forbausende fin form dette svangerskapet. Hva med deg?

Skrevet

Hei....

Joda alt er fint her..... ganske dårlig på morgenen.... men elendig på kveldene.... kvalmen og mega trøtt... så det blir tidlig kvell her....:-) mannen min er vel litt lei av å sitte alene om kveldene..... men jeg kaster ikke opp... men vet ikke hva som er det verste.... men jeg skal ikke klage... det er jo en del av det..... jeg går jo hjemme så jeg får tid til å slappe litt av også.... og gjøre det meste jeg har på programmet på dagen.... så da kan jeg sitte kvalmen og trøtte med god samvittighet ;-)

jeg tror det var den 20 okt. jeg skal til ul..... da er jeg vel 12-3....uker

hun sa at det var stor forskjell på uke 10 og 12 så da venter jeg til da selv om jeg er kjempe nyskjerrige......

skal du ta ny ul i morgen???

Skrevet

Hei,

høres ut som du har det ganske tøft med kvalme og slikt. Får håpe det snart går over, fordi det er noe herk å gå kvalm (husker det fra forrige svangerskap). Jeg er bare litt uggen om morgenen, og litt kvalm når jeg begynner å bli sulten.

Jeg er 11 uker på vei når jeg skal til Utne (iallefall ifølge min egen termin), så det blir utrolig spennende å se hva hun finner ut 4.oktober. Jeg skal dit klokken 18. Skal du også sent på ettermiddagen?

Jeg skal til legen igjen på mandag, så vi får se hva han finner ut av da.

Regner med du har gått og lagt deg nå, men du får ha en fin kveld videre.

Skrevet

Heisann....

joda hadde lagt meg i går ja...hi...hi.... helt utrolig og jeg sover som en stein helt til morgenen... kan hende jeg må opp på do men jeg er helt i drømme land.... så nok søvn får jeg.... har funnet ut at om jeg skal ut på kvelden må jeg ha meg ett par timer på øyet på dagen... da blir jeg mindre kvalm til kvelden!

Blir spennende på mandag da..... men nå er det jo ikke så lenge til du skal til hun kari og det er jo veldig interesant å finne ut hva hun sier.... siden det er så stor forskjell fra din mens beregning...

Nei jeg fikk faktisk time på dagen... det passer best for meg.... men tror hun holder mye på om kvelden fordi jeg ville vært uken før men da var det bare ettermiddagene hun kunne....

jeg kjenner jeg sliter med å vente..... kjøpte meg enn sånn angel sound... har prøvd den en gang... men fikk bare inn min egen puls tror jeg for den lå på 69-79 ... hadde jo vært kjekt å hørt hjerte lyd ... liksom vbite at det er liv!! Men var just hos legen og han sa at så lege jeg var kva¨lm og hadde en del symptomer viser jo det at kroippen jobber med noe der inni......

men her den ene dagen var det som om jeg kjente liv..... Har kjent liv tidlig på begge mine andre gutter og men det er vel ikke mulig... det er vel bare noe luft tenker jeg.....

lurer på om det er skaldelig med den angelsounden??? ja at man bør bruke den forsiktig og skjeden...?? Sendet mail til dem jeg kjøpte den var og de sa at det var ikke npoe problem og kunne bare bruke den.... mens andre har sagt at det er jo lydbølger som sendes inn til fosteret og at det blir en høyfrekvens lyd av lydbølgene.....??!!??? det er jo klart at de som selger er positive så jeg blir så usikker.....

har du fått til termin med de andre dine.... hva var det du hadde nå igjen...?

jeg har jo to gutter på 2 og 5

Skrevet

Har opplevd dette...Ble satt tilbake 11 dager, men jeg viste unnfangelsen..da min mann jobber på anlegg :)

Men hun kom 2 dager etter UL termin, men da var hun veldig skrukkete og det var tydelig at hun hadde ligget lenge over tiden i min mage. Så min menstermin stemte, og målet på hodet hennes var 33 i omk. Så i dag har vi ei frisk og rask jente på 7 år :)

Skrevet

Da er jeg noe usikker på om jeg er gravid lenger. Begynte å blø igår, kontaktet lege, men han mente at jeg kunne vente til over helgen (siden jeg hadde time hos han da). Derfor går jeg her og er kjempetrist og innstiller meg på at det ikke ligger noe inne i magen min lenger:-(

Dere andre må ha lykke til videre, så får vi se om det blir noen ny graviditet på meg.

Skrevet

Heisann....

Noe så fælt.... det er jo litt dårlig å måtte gå hele helga.... men det er vel sånn det er det er jo mye mer fælt for oss som er oppi det enn for leger ol. som opplever det hele tiden....

men da du var på ultralyd så du hjertet som banket da???

jeg bare x fingrene for at det går bra!!!!! det har vært så koselig å prate med deg.....

men dette er jo ei tid som er så usikker for oss allesammen... men vi må iallefall ha håpet på at det skal gå bra!!!!

du må under dette innlegget gi et hint om hvordan det gikk hos legen på mandag.....

du får slappe av så best du kan resten av helga....

klems

Skrevet

Hei,

idag var jeg hos legen og fikk bekreftet det jeg fryktet-jeg har spontanabortert. Har aldri opplevd dette før, men kjenner flere som har vært gjennom det. Jeg er sykemeldt ut uken for å komme meg ovenpå igjen, sliter en del kan du si.

Du må ha masse lykke til videre. Jeg kommer nok ikke til å gå inn her på en stund......før jeg forhåpentligvis er gravid igjen.

Ta vare på deg selv

klem

Skrevet

Heisann....

Jeg x fingrene i dag.... tenker jo stortsett at det skal gå bra vet du..... men det vises jo at det er ingen selvfølge at den lille spiren overlever denne begynnelsen..... Jeg har heller aldri hatt noen aborter og kan ikke vite hvordan det er.... men jeg merker jo selv at selv om man ikke har blitt kjent med den lille spiren så .... så rekker man på denne tiden å legge så utrolig mangen planer og tanker for tiden som kommer....... uansett om man vet at ting kan skje tror jeg at vi damer begynner med tankekarusellen rimelig fort

kjempe leit.... tenker på deg.....

klems.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...