Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #1 Skrevet 22. september 2010 Her er oppgaven: Drøft utfordringene mennesker med ulik kulturbakgrunn møter i Norge og utfordringene for det norske samfunnet. Drøft=Se saken/problemet fra flere sider.Trekk fram fordeler og ulemper. Takk om du vil hjelpe:)
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #2 Skrevet 22. september 2010 asylsøkere: har ofte en traumatisert bakrunn med seg. Hva fører dette til.. Slik som hverdagslige ting i Norge.. Klima, snø, bekledning... "barna bør ha ull". Hva er dette, så "selvsagt" for oss i Norge å vaske og behandle dette. Men ikke for alle... Språk, kommunikasjon. Konflikter. Mat, helse. Religion Alltid morsomt å skrive kåseri om den steroetypiske nordmannen som møter en med en annen kulturbakgrunn
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #3 Skrevet 22. september 2010 Takk for hjelp:) Er selv ganske negativ til dette med innvandrere her i norge. Føler de tar mye av det som egentligt skal tilhøre oss. Sier ikke at der er helt innvandrere sin feil. Men føler samfunnet ofte kan priotere innvandrere før de prioterer oss nordmenn. Ta f.eks kommunal leilighet. oss nordmenn vår ventetid opptil 2 år, har ei veinne som har venteni 1 år nå. Men likevel så ser jeg og hører alle disse innvandrere som får kommunal leilighet. Har ei veninne med en unge. hun hadde kommunal leilighet. men pga den var for liten fikk hun ny 2 mnd etter hun søkte fikk hun ny leilighet. Hun er fra tyrkia. Mens min veninne som har et handikap. sitter i rullestol og ikke kan bo hjemme hos sine foreldre pga trapper og dørkarmer sitter enda og venter. hun må bli bært rundt i huset når hun fks skal bo do. ut på kjøkkene og spise middag. (hun har ikke vert lam hele livet) Men i og med denne oppgaven så må jeg fokusere også på det positivet. Noe jeg har litt vanskeligheter med:P men prøver. for mange av dem er jo gode mennesker. Det er jo ikke dems feil at samfunnet fungere slikt.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #4 Skrevet 22. september 2010 Prøv å se objektivt på det, ikke få fram ditt eget negative syn på det. Du skrev det skulle drøftes. Ikke bli personlig. Hvorfor skal du skrive denne oppgaven forresten? Videregående skole?
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #5 Skrevet 22. september 2010 Oppgaven er todelt. For det første skal du se på utfordringene pga kultur sett fra enkeltmenneskets synsvinkel. Det kan strengt tatt dreie seg både etniske nordmenn (eller hva man nå skal si for å være korekt) og innvandrere av ulik herkomst. "Kulturbakgrunn" kan være så mangt. Gi en deffinisjon og pass på å holde deg til den deffinisjonen gjennom oppgaven. Den andre delen er å se på de samme utfordringene fra det norske samfunnets side, altså fra fellesskapets synsvinkel, ikke enkeltmennesket. Jeg tror jeg ville begynnt med en kort innledning om hvordan jeg vil begrense begrepet "kulturbakgrunn". Det er ganske store forskjeller i kulturen også innad i den norske befolkningen, blant annet avhengi av om du kommer fra en by, et tettsted eller fra landet, om du kommer fra nord eller sør, hvor mye penger fammilien din har osv. Å nevne dette og så eventuelt deffinere det ut av den oppgaven du skriver tror jeg du vil tjene på. Kulturbakgrunn kan bunne i mange forhold, klima, religion, utdanning, politisk system, historie og økonomi er forhold som påvirker kulturen. Dette kan være grunnleggende forskjeller mellom Norge og mange andre land som sterkt preger vår oppfattelse av hva som er rett og galt, hva som er selvfølgeligheter, hva vi er redde for og hvordan vi omgås andre mennesker. Disse grunnleggende ulikhetene i oppvekst tror jeg også jeg ville skrevet litt om. Jeg ville videre vært nøye med ikke å snakke om "invandrere" som en gruppe og passet på å ballansere det possitive og det neggative. For noen invandrere kan det for eksempel være vanskelig å få tak i mat de er vant til (mat er en viktig del av kulturen), noe som i ytterste konsekvens kan føre til smugling. På den andre siden har vi de siste årene fått for eksempel pizza, pasta, taco, sushi og mye annet inn i det norske kostholdet, noe de fleste er glade for i dag. Mye mer å skrive om, men nå må jeg konsentrere meg om min egen jobb :-) Lykke til
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #6 Skrevet 22. september 2010 Ta med noe om at kulturen utvikkler seg og still gjerne spørsmålet om hvem som skal deffinere hva som er positivt og hva som er negativt. For eksempel religion. For 100 år siden var Norge et "rent" kristene land der blant annet jøder ikke hadde adgang og kirkene var meget godt besøkt. Slik er det ikke i dag. Er dette en positiv eller en negativ utvikling og bør storsamfunnet forsøke å påvirke utviklingen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå