Gå til innhold

masse blod i avføringen!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

bf sier at av og til når han har avføring kommer det en del blod også. Kan det være tegn på kreft i endetarmen? han vil ikke til lege for da må legen sjekke han inni rompen,sier han, og det nekter han da han ble utsatt for overgrep da han var mindre

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er friskt blod så kan det hende det bare er hemeorider (staves det slik tro?), er blodet gammelt så bør det sjekkes ut. Bør sikkert uansett ta en prat med legen da.

Skrevet

Han har ikke bare hemorider da? de kan jo sprekke og da kommer det mye rødt friskt blod

Skrevet

Det MÅ sjekkes. Hva om det er noe dødelig. Velger han heller å dø, enn å bli sjekket?

Skrevet

Det kan være et tegn på det, man kan likegodt være noe annet.(sikkert at han ikke feks har hemoroider?) Hvis han heller vil at evt kreft skal spre seg så han kan dø en tidlig pinefull død så er jo det hans rett, men det tviler jeg på at han egentlig vil. Tidlig oppdagelse er alfa og omega...

Skrevet

Han må til lege snarest. Det må sjekkes ut. Hilsen sykepleier på gastoavdeling.

Skrevet

Han sier det er frisk rødt blod, har skjedd ett par ganger,men er alltid ett par uker mellom hver gang.

HI

Skrevet

jeg har det slik når jeg har hatt litt treg avføring, da sprekker hemoriden og det kommer mye rødt blod. Har hørt at det er mere fare på ferde dersom det er mørkt blod.

Skrevet

Magesår gir som regel mørkt blod.

Kan være kreft, hemoroide, ulcerøs kolitt osv osv.

Lege ASAP.

Skrevet

Jeg har fått beskjed at friskt blod bør sjekkes, men oftest ikke er så farlig.

Er avføring svart, derimot, kan det være nesten hva som helst opp igjennom fordøyelsessystemet.

Jeg har enda ikke fått en finger i rompa av å gå til lege med blod i avføring. Har derimot fått med prøvesett hjem for å ta sånne "smøreprøver" for å se etter blod, kreftceller og annet unormalt i avføring.

Vil han ikke ha en finger i rompa p.g.a overgrep, så sier dere det når timen bestilles. Ingen lege kan tvinge fingeren sin oppi rompa di, uten ditt samtykke, uten å gjøre noe ulovlig.

Skrevet

Min avdøde samboer oppdaget lymfekreft på denne måten. Blodet kom fra et magesår som var fullt av kreftceller. Sier ikke dette for å skremme, men for å understreke viktigheten av å sjekke opp.

Skrevet

Så bestiller han en legetime, tar med avføringsprøve og sier fra at han ikke vil ha en rektalundersøkelse.

Blod i avføring er vanligvis forårsaket av ganske uskyldige tilstander, men det finnes alvorlig sykdom med dette som symptom og det skal derfor alltid vurderes av lege.

Skrevet

tusen takk for svar. Jeg skal mase på han helt til han går til legen.

HI

Skrevet

Friskt, rødt blod er i de aller fleste tilfeller tegn på enten hemorroider(innvendige eller utvendige) eller rifter i endetarmsåpningen. Hard avføring fører lett til begge deler.

Er blodet mørkt, så skal det undersøkes. Mest vanlig er da magesår, men det medfører oftest en del smerter i tillegg.

Men uansett bør han gå til en lege, om så bare for å forklare hva som skjer. Det vanlige er da å avgi en avføringsprøve(fecesprøve), og det er noe en gjør hjemme i et spesielt prøveglass for dette. Finner en noe der, så kan det være at en bør gå videre med dette. Han kan jo også be om narkose, grunnet tidligere overgrep, dersom han bør ta en Colonskopi. Kanskje det vil gjøre det lettere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...