Gå til innhold

litt i tvil og urolig nå......

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg fant ut at jeg var gravid i uke 7, da hadde jeg hatt to skikkelig fyllekuler som var så ille at jeg nesten ikke husker dem, ene var jeg ca 1 uke på vei og andre ca 4-5 uker på vei,

har gått på apocilin 660 i 7 dager pga hals betennelse....

er så redd dette kan ha skadet ungen.... :(

Videoannonse
Annonse
Gjest eelis+kian
Skrevet

Babyen har det sannsynligvis helt fint! De aller fleste uplanlagte babyer er med på en fyllekule eller to mens de er i magen (min var med på langt flere enn din, og han er en helt frisk snart ettåring i dag).

Om Apocillin fra www.felleskatalogen.no :

"Graviditet og amming.

Rådfør deg med lege eller apotek før du tar noen form for medisin.

Ingen uheldige effekter på fosteret er vist. "

Slapp av og nyt tiden :)

Skrevet

Er ikke fasitsvar på det du spør om. Mest sannsynlig har det gått greit, men du kan også ha skadet utviklingen til barnet....det vil tiden vise. Ekspertene er usikre på når og hvor store mengder alkohol som må til for å skade fosteret og ikke minst så varierer det fra person til person.

Skrevet

Du kan jo prøve å være litt optimistisk da, 18:51. Tror HI er klar over risikoen. Herregud.

Mest sannsynlig har det gått bra.

Skrevet

Jeg har jo skrevet at mest sannsynlig har det gått greit, les hele innlegget.

Jeg forteller fakta, regner med det var det HI var ute etter. Blir feil av oss å si at selvfølgelig blir ikke babyen skadet...så plutselig kommer det ut en baby med stor hjerneskade pga alkoholskade.

Sier det igjen: Mest sannsynlig går det kjempefint, MEN det er ikke alltid det gjør det og ekspertene er uenige om mengde som er skadelig så det er umulig for oss her inne å svare på det.

Skrevet

Første ukene deler ikke foster blod med mamma, lever av næringen inne i cella. Er først når navlestrengen er på plass fosteret bruker næring fra deg.

Skrevet

kan legene se på ul om den har fått hjerneskade? HI

Skrevet

Nei, det er kun fostervannsprøve som kan avklare store avvik....små avvik blir ofte ikke merket før barnet blir større.

Ofte får barn hvor det har vært alkohol inne i bildet i svangerskapet ADHD eller andre konsentrasjonsproblemer og det merkes først når barnet blir større. Det er ikke lett å vite hva som er årsak til diagnoser som f.eks ADHD, men det er mange fler som sliter med slike ting blandt de som har vært utsatt for rus i svangerskapet enn de som ikke har.

Skrevet

18:58, er det noen som har sagt at babyen selvfølgelig er helt frisk, da?? Vi sier at babyen sannsynligvis er helt frisk. HI er klar over at babyen kan bli skadet (hvorfor tror du hun er bekymret, egentlig?), og trenger ikke å høre "Babyen kan bli skadet, osv osv". Hun trenger å bli beroliget - hun trenger ikke at du underbygger frykten hennes sånn at hun går gjennom resten av svangerskapet og er bekymret. Bare 1 av 1000 barn fødes med føtalt alkoholsyndrom, så oddsen er ikke stor.

Skrevet

Hadde to kraftige fyllekuler før 6 uker og jenta ble frisk hun;)

Skrevet

Trenger ikke være så alvorlig skade som FAS (føtalt alkoholsydrom), men oddsen er dårligere for at barnet får andre problemer som lærevansker og konsentrasjonsproblemer osv.

Skrevet

Det har du rett i, men er det noe du trenger å buse frem med, når HI tydeligvis ikke har behov for det? Snakk om å mangle antenner.

Skrevet

Vil da heller gi et ærlig svar jeg...viktig med sannheten. Jeg skrev tydelig at det mest sannsynlig går bra, men man må faktisk tenke på konsekvensene....og det KAN være at barnet får en eller annen skade. Så enkelt er det!

Skal vi lyve for at HI skal føle seg bedre?

Skrevet

Nei, du trenger ikke å lyve. Har jeg gjort det?

Det jeg mener er at du kan være medmenneskelig, og heller berolige HI, i stedet for å ramse opp alle skadene babyen kan få, også etterpå si "Men det kan jo hende det går bra også". Hva tror du HI kommer til å tenke på i ettertid? At det kan hende det går bra, eller at babyen kan være skadet på grunn av hennes to fyllekuler?

Man kan si det så enkelt som at "Babyen er mest sannsynlig frisk", og så la det være med det. Da lyver du ikke, men du er også hyggelig. Er det så vanskelig?

Skrevet

Jeg begynte innlegget med at det mest sannsynlig går bra, så forklarte jeg litt av skadene barnet kan få.

Hun er redd for å ha skadet babyen i magen når hun var 7 uker på vei og det er da fosteret er mest sårbart for skader. Jeg forteller dette for at hun skal kunne ta den rette avgjørelsen hvis hun vurderer f.eks abort pga ev. skader hun kan ha gjort på babyen. Da nytter det ikke med en klapp på skulderen og si "det går nok bra". Selvfølgelig er det stor sannsynlighet for at det går bra, men det virket som at HI ville vite hva konsekvensene kunne bli....og ikke minst som du ser på innlegget lenger nede så vil hun gjerne finne ut om barnet faktisk er skadet. Kanskje HI vurderer valgene sine og hun må da vite fakta selv om sannheten er tøff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...