Gå til innhold

Hvordan jobbe med forholdet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes vi har hanglet i flere år nå. Vi elsker hverandre kjempehøyt, har et tilfredsstillende sexliv, og har flere felles interesser. Vi har barn sammen, og livet er på mange måter kjempefint.

Men det er små gjentagende ting som skaper litt gnisninger. Feks arbeidsfordeling, mannens manglende interesse for hygiene, frustrasjon oss i mellom ifht forskjellig oppfatning av hvor viktig ting er feks ifht husarbeid, grensesetting osv. Jeg er også veldig, veldig frustrert over at mannen min svært ofte er kjempeseint i seng, av varierende årsaker (star craft, tv, andre dataspill, osv..). Typisk mellom to og fire om natten.. Og da er han stuptrøtt hver ettermiddag, og er vanskelig å motivere til innsats. Og ja; det er teit at jeg sier det sånn, men vi har dessverre kommet inn i et mønster hvor jeg planlegger alt vi gjør, og han må motiveres. Vi forsterker på en måte våre dårlige egenskaper. Jeg er for bestemmende, han lener seg for mye tilbake. Jeg tror frustrasjonen vi begge føler over dette, fører til at vi blir stadig mer sinte på hverandre.

MEEEEN.. han vil IKKE til noe som helst parterapi, ekteskapskurs eller lignende. Jeg har stor tro på det, men han vil ikke. Han er ikke typen som har lett for å åpne seg, og dessuten sa han faktisk at han er redd for at jeg vil få 100 % støtte av en terapeut, siden jeg er flinkere til å formulere meg.

Hva annet kan vi gjøre? Hvis jeg foreslår andre ting, som feks at vi skal send en koselig sms til hverandre hver dag, så sier han ja, men gjør det ikke..!

Jeg må ta initiativ til det aller meste, også veldig ofte sex. Han er ALLTID med på notene da, men jeg er så lei av å være denne teite kjerringen som jeg er blitt.

Hvordan kan vi komme oss ut av dette dårlige mønsteret, før det vokser seg skikkelig ille??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så romantisk da, men hva med å gi han bestemte oppgaver?!

F.eks. du SKAL planlegge en dag hvor vi to gjør noe hyggelig sammen i høstferien. Eller; I kveld en det DIN tur å lage en fin middag til oss.

Vi kvinner kan mase oss ihjel, for det beste er at mannen en dag bare våkner opp av koma og blir den drømmemannen - nettopp fordi vi maser. Mens jeg har større tro på å gi en mann oppgaver. Gi han en oppgave han må utføre - i god tid - og som dere begge får glede av.

Og den dataen, spill o.l. den får komme frem èn kveld i uken. Eller så bør du bare kaste alt.

Skrevet

Takk for innspill!

Jeg kan dessverre ikke bestemme over hvor mye han skal spille data og sånt. Det liker han dårlig. Dessuten er jeg ikke tilhenger av det. Skulle ønske han innså det selv :/

Når det gjelder å gi han oppgaver, så har jeg prøvd det også. Men det blir bare til at han ikke gjør det :(

Skrevet

du får fortelle ham at du er lei av å leke mamman hans, og om han ikke skjønner klar tale så si at du tror det er best at dere bor hver for dere en liten stund for å tenke gjennom ting og få satt ting i perspektiv...utrolig hva litt tid fra hverandre kan gjøre

Skrevet

Okei.. vel det er ikke aktuelt å flytte fra hverandre. Vi er altfor glade i hverandre til det, pluss at vi faktisk mente det vi sa da vi avla ekteskapsløfter.

Men jeg håper at vi kan finne en konstruktiv måte å løse problemene på.

Skrevet

Få en vaskedame, så slipper dere i allefall DEN konflikten.

Skrevet

Ta en titt på det første svaret denne dama har fått:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/142134337

Kanskje denne tankegangen kunne hjelpe litt? Tror mange menn har tendensen til å bli for tilbakelent, og muligens vil de ha godt av at noen "røsker" litt opp i tilværelsen...Jeg syns hvertfall dette virka som en god ide, og skal teste ut tankegangen i heimen selv...:)

Skrevet

Du kan gå til terapi på familievernkontoret alene. Der kan du få en sparringspartner som kan gi deg gode råd og kanskje nye løsninger.

Skrevet

Jeg hadde ikke orket og ha det sånn.

Enten så hadde han forandret seg på flekket. hjulpet mere til, eller så vet jeg ikke om jeg hadde orket mere. Det tar så innmari på og være den "sure kjærringa som bare maser". jeg har vært en av dem selv. Ikke noe moro.

Skrevet

Wow 21.02 for et innlegg du linket til!! Genialt!

Ellers HI tror jeg en slags streik som i den linken over er det eneste effektive. Og parterapi må nok til vil jeg si (han vil ikke...? Han må!!). Finnes gode parterapi helgekurs på Modum (husker i farten ikke hva det heter...). Ofte så trenger man bare noen øyenåpnere og kanskje du faktisk HAR rett og det er det mannen din vet...

Skrevet

Tuuuusen takk for gode innspill!! Den linken var helt fantastisk, og jeg skal kjøpe den boken ASAP. Og kanskje det ikke er så dumt å gå til parterapi aleine.. Bedre enn ingenting i alle fall..

For rettferdighets skyld må jeg si at mannen min gjør mye mer enn det flere andre har beskrevet her. Det ER tak i han! Bare ikke helt nok alltid.. Men mye av det som er vanskelig kommer fra meg. Men tror jeg ville ha gått av å lese mer om hvordan menn funker inni hodet, hehe..

Tusen takk folkens!

Skrevet

Fant ikke ut hvor den boken kan kjøpes!! Noen som vet? Lurer på om den ikke er i salg lenger :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...