Gå til innhold

Ekstra helsekontroll på helsestasjon. hmm..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 19 år, har to barn født juni 2009 og 2010. Jeg var på 15 mnd kontroll med eldstejenta på fredag. Hun har vært frisk hele tiden, eneste er at hun ikke går enda, men det er jo innenfor normalen. Selvom jeg er ei ung mor, så er jeg ei like god mor som alle andre, og liker å bli behandla som alle andre. (hørtes ut som coop prix reklame nå, den der; "vi kjendiser liker å bli behandla som vanlige mennesker".) Men uansett, hvor vanlig er dette?

Ps. etter andre fødselen måtte jeg ned på helsestasjon for å ha en fødselsamtale. Alt hun snakka om visste jeg jo, jeg hadde jo samtale på sjukehuset og alt friskt i minne fra forrige gang. :)

Føler at jeg er 10 år når hun snakker til meg.. Hvordan ta opp dette? Jeg skal i hvertfall ringe i morgen og høre hvorfor, ettersom det ikke sto noe grunn til dette..

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er vanlig praksis med samtale med helsesøster etter en fødsel(hvertfall ikke i kommunen her)

Håper på svar!

Skrevet

Her er det helt standard med kontroll hos helsesøster etter fødsel. For førstegangsfødende er det vanlig med hjemmebesøk (hvis man ønsker) og for flergangsfødende er det vanlig at man har kontrollen på helsestasjon. Jeg syns heller ikke det var en veldig nyttig time, men jeg fikk nå hvertfall time for neste kontroll, barselgruppetreff ol.

Ekstra kontroller på helsestasjon er rart hvis ikke du vet hvorfor. Jeg ville ringt ned og spurt hvorfor og vurdert etter det om du vil eller ikke vil takke ja til timen, for alle timer på helsestasjonen er jo frivillig. Og når det gjelder å føles ut som man er 10år, så hender det jeg føler jeg sånn også når helsesøster snakker til meg selvom jeg var nesten 30år når jeg fikk første. Jeg tror rett og slett noen helsesøstre blir sånn fordi de snakker mye til barn også:-)

Skrevet

I min kommune (og den som jeg bodde i før) er det vanlig med hjemmebesøk av helsesøster noen dager etter man kommer hjem fra sykehuset. Man kan velge å komme til helsestasjonen, hvis man heller ønsker det.

Jeg ville hørt hva den ekstra helsekontrollen gjelder, det er jo uansett greitt å kunne forberede seg, hvis det er noe man f.eks skal observere nøye hos barnet sitt.

Skrevet

Tusen takk for svar! :) Jeg hadde hjemmebesøk først(det er vanlig praksis for alle her, ettersom det er en veldig liten kommune.) men fikk beskjed om å komme noen dager senere for samtale. Syns det blir mye mas og oppstyr rundt alt. Jeg er ganske bedaglig av meg, og klarer meg veldig bra sammen med unga og samboern min. Vi har hus, bil, jobb, god økonimi +++.

Skal ringe og høre, for om det er pga gåinga hennes, så kan jeg jo selv kontakte helsestasjon om hun ikke går før hun er 18 mndr feks. (om det var det hun skulle sjekke)

Skrevet

Helt vanlig at man får en kontroll en liten stund etter fødselen, da prater man om fødselen og hvordan du og ungen har det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...