Kidney Skrevet 21. september 2010 #1 Skrevet 21. september 2010 Jeg har hypermobilitet og lurer på om det er noe jeg må tenke på ifb med det. Jeg antar jeg må være ekstra påpasselig med å trene før og etter og holde meg i bevegelse. Men vil gjerne høre fra flere som har det og om noen har erfaring fra tidligere fødsler og svangerskap tar jeg i mot tips og råd med takknemlighet.
anna_duck Skrevet 21. september 2010 #3 Skrevet 21. september 2010 Jeg er hypermobil, det vil si at alle ledd kan beveges mer enn normalt er - og da gjerne også i "feil" retning. Har aldri hatt noe problemer med det, har bare vært veldig myk ;-) Kan sette meg på gulvet med bena rett frem og bøye meg frem og legge nesa i gulvet. Nå for tiden er det litt problemer pga magen... ;-) Eneste fysioterapeut sa til meg, var at jeg kan gjøre det meste, men trening med store utslag - f.eks Taekwondo, ikke er noe særlig fordi det "slenger" leddet ennå lenger enn det ekstra jeg kan bevege det. Heller finne mer kontrollerte treningsformer. Jeg har bekkenløsning for andre gang nå, med nr 3. Det jeg synes er rart er at jeg ikke hadde noen ting med første jenta. Regner nesten med at siden jeg er hypermobil er det vel lettere å få bekkenløsning og??
Kidney Skrevet 21. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 21. september 2010 Så du har aldri hatt noe smerter ifm med hypermobiliteten din? Jeg har mye smerter, spesielt om vinteren. Var inne på en dansk side for hypermobile, og der så jeg noen hadde havnet i rullestol etter graviditet, så jeg ble nesten litt redd. Godt å se at noen har sluppet noe særlig med problemer pga det. Skal til legen i morgen for første kontroll og tenkte å spørre han om jeg bør tenke på noe spesielt. Dessverre så har ikke han så mye kunnskap om denne sykdommen, så det spørs om jeg får noe fornuftig ut av han. Men trener du noe spesielt for å styrke rygg osv?
Tilde mai -09 + spire okt -10 Skrevet 22. september 2010 #5 Skrevet 22. september 2010 Har selv hypermobile ledd og har vært toppidrettsutøver i ti år før jeg ble gravid. Holdt det nok i sjakk mens jeg trente såpass mye, men hadde til tider ganske så vondt i ryggen og måtte alltid være veldig påpasselig med å trene rygg/mage godt. Da jeg ble gravid med første mann hadde jeg akkurat opperert skuldra og kunne ikke trene, itillegg skal man jo ikke trene noe mage i graviditeten, så gikk fra å trene minst 1 gang om dagen til nesten ingenting. Dette gjorde at bekkenet ble gradvis vondere, også i sammenheng med at kiloene raste på ettersom jeg var vandt med å trene og nå ikke gjorde det. Men plaget meg ikke noe enormt i første svangerskap. Så fødte jeg og pga de hypermobileleddene(tror jeg selv iallefall) så fikk jeg vondere i bekkenet etter fødsel. Slet med bekkenet i mellom svangerskapene. Klarte blandt annet ikke å jogge. ble gravid igjen når vesla bare var 7 mnd og i dette svangerskapet har bekkenet vært helt jævlig. Har termin om 18 dager og håper virkelig at bekkenet skal bli bra igjen etter fødselen denne gangen! For at jeg ikke skal ha vondt i ryggen er det bare trening som hjelper for min del i allefall og da spesielt magetrening og stabiliseringstrening. Gleder meg til å komme igang igjen med trening og forhåpentligvis bli kvitt smertene!
Kidney Skrevet 22. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 22. september 2010 Uff, så du har skikkelig store problemer med bekkenet . Håper virkelig babyen din kommer på termin så du slipper å gå sånn lenger enn nødvendig. Skjønner jeg skal passe godt på å trene under svangerskapet og håper jeg ikke får problemer. Hvor langt var du på vei når bekkenet begynte å krangle? Er det et poeng med keisersnitt for oss med hypermobilitet da tror du? Skal snekke med legen igjen neste uke når jeg skal dit og høre om jeg bør gjøre noe spesielt og hvilke hensyn jeg bør ta.
indigo25 Skrevet 22. september 2010 #7 Skrevet 22. september 2010 Vet ikke om jeg har hypermobilitet som da er en sykdom, men er ihvertfall mye mykere i leddene enn gjennomsnittet. Kan si så mye som at jeg har en bekkenløsning fra helvete og fikk det så smått tidlig i svangerskapet og det har bare blitt verre. Har vært sengeliggende nesten hele tiden siden uke 20 og er i innspurten nå. Håper bekkenet mitt tåler fødselen og at det ikke blir verre ihvertfall. Gleder meg til å gå igjen:)
Tilde mai -09 + spire okt -10 Skrevet 22. september 2010 #8 Skrevet 22. september 2010 Kidney: Slet som sagt med bekkenet mellom svangerskapenen, da jeg fikk ekstra vondt igjen, begynte jeg å ane at jeg var gravid igjen. Så har hatt vondt i bekkenet praktisk talt hele svangerskapet. Har ikke fått noen god grunn for hvorfor bekkenet ikke ble bra igjen etter fødselen. Bekkenet har til tider vært så vondt at jeg har måttet bruke krykker i dette svangerskapet. Fødselen min var ikke spesielt lang eller vond, gikk veldig greit å presse ut vesla selv om hun var 4290gr. (gikk 1 1/2 t fra 5 cm til snuppa var ute) Denne gangen har jeg grudd meg mer til fødselen, nettop på grunn av bekkenet. Men har fått beskjed om at fødselen ofte blir lettere ved bekkenløsning, nettop fordi bekkenet da er mer ustabilt og glir lettere ifrahverandre. Har aldri vært inne på tanken med keisersnitt, legen og jordmora har heller ikke tatt opp dette som et alternativ, så blir nok vaginal fødsel på meg denne gangen også. Men vil absolutt anbefale deg ¨å trene så lenge du klarer. Men ta hensyn til kroppen og ikke gjør noe utover smertegrensa for bekkenet!
anna_duck Skrevet 22. september 2010 #9 Skrevet 22. september 2010 Hypermobiliet er da ingen sykdom??? Det var fysioterapeut som fortalte meg det da jeg var der for å sjekke opp vondt i rygg/bekken etter å ha startet i ny jobb. Jeg har i tillegg 34 grader skjevhet i ryggen (scoliose), men fordi jeg alltid har vært aktiv med noe (aldri trent regelmessig) på gården uten dyr, i hage, i skauen med hogst etc, ridd og trent hest en lang periode og ellers gjør et eller annet ute av sofaen hver dag - så er formen min grei og sjelden vondt i rygg. Fysioterapeut fortalte at hypermobilitet rett og slett er at du har mer bevegelighet i leddene enn de fleste. Mange slangemennesker er det.....de du ser på show etc. Tror ikke de er så syke... Det er vel genetisk, vil jeg tro. Men jeg har tenkt litt på, at siden jeg har scoliose og er hypermobil var jeg mer utsatt for å gli mer ut når det gjelder bekkenløsning. Men bekkenløsning er jo forsket for lite på, og foreløpig har de kommet til at de som får bekkenløsning produserer mer av hormonet som gjør at muskulaturen blir slapp ( som er det som skal skje - med tanke på kroppens fødselforberedelse). Leste litt på nett, og de som er hypermobile med smerter i ledd kan ha noe som heter Ehlers-Danlos syndrom. Så bare hypermobilitet er ingen sykdom, men har du EDS kan du i tillegg være hypermobil. Det beste er å snakke med fysioterapeut som kan sitt område, og utrede hva du har. Bevege seg og trene er nok uansett ikke dumt ;-) Jeg gjør det j klarer hver dag med bekkenløsning, men jeg er heldigvis ikke av de værst angrepne. Lykke til med søken etter svar - og håper det går greit gjennom svangerskapet ditt!! :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå