3barns-mamma <3 Skrevet 21. september 2010 #1 Skrevet 21. september 2010 Jeg går på ''midlertidig uføretrygd'' som nå heter ''Arbeidsavklaringspenger''- Så er jeg i tvil om jeg da har rett på ENGANGSSTØNAD?? Jeg fikk dette med mine to første, og jeg gikk da på yrkesrettet attføring. Men nå tror jeg reglene er annerledes? Har lest at går man på ''Arbeidsavklaringspenger'' så har man rett på foreldrepenger?? Dette er jo helt sløkket, i og med at man allerede har en trygd, så man får jo ikke noe ekstra penger i den grunn visst dette bare blir gjort om til ''foreldrepenger''. Jeg har liksom vedtak på ''arbeidsavklaringspenger'' fram til desember 2012.. Noen som har peiling på dette??
3skjønne_vidundere<3 Skrevet 21. september 2010 #2 Skrevet 21. september 2010 mener ganske sikkert at du har rett på forldrepenger da. det er pensjonsgivende eller skattet inntekt som f,eks trygd er. men ta et møte med nav :-)
3barns-mamma <3 Skrevet 21. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 21. september 2010 men da har jeg vel ikke rett på engangsstønaden???? er jo den jeg virkelig har brukt for for arbeidsavklaringspenger har jeg jo fram til 2012 uansett...
catyn Skrevet 21. september 2010 #4 Skrevet 21. september 2010 tror ikke du får begge deler. etter det jeg har hørt er det best å få foreldre penger.
1. gang Skrevet 21. september 2010 #5 Skrevet 21. september 2010 Da AAP kom fra 1 mars gav det nye lovverket rett til opptjening av foreldrepenger mens han har AAP, reglene er at du må ha hatt AAP i minst 6 av de 10 siste månedene før permisjonsstart. Engangstønad blir alltid målt opp mot den evnt. ytelsen man allerede har, man kan derfor ikke per i dag få engangstønad når man har AAP. håper dette hjelper.....hvis du er i tvil bare ring nav....du vil få det svar der oxo.....
minnimus83 Skrevet 21. september 2010 #6 Skrevet 21. september 2010 så lenge du går på trygd og ikkje har opptjent foreldre penger så har du rett på engangstønad, sånn s¨meg eg jobber men eg får ikkje lønna permisjon og då har eg rett på engangstønad og det fikk eg.eg går på trygd 100%
3barns-mamma <3 Skrevet 21. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 21. september 2010 ok. jeg trenger seriøst engangsstønaden, ikke foreldrepenger, for jeg har jo vedtak på AAP fram til desember 2012... fikk svar fra en annen her inne at man har rett på engangsstønad så lenge man er på AAP
3barns-mamma <3 Skrevet 21. september 2010 Forfatter #8 Skrevet 21. september 2010 hvilken trygd går du på da minnimus83?
lykkeligmams<3 Skrevet 21. september 2010 #9 Skrevet 21. september 2010 hei d stemmer ikk hlt. jeg har gått på aap lenge,gjør d fortsatt og fikk engangsstønaden når jg var rundt 28uker på vei så d er bare å søke på det. ang foreldrepenger er jg selv usikker
3barns-mamma <3 Skrevet 21. september 2010 Forfatter #10 Skrevet 21. september 2010 takk for svar lillrenate88 no ble jeg litt mer betrygget )
3barns-mamma <3 Skrevet 21. september 2010 Forfatter #12 Skrevet 21. september 2010 ok, men det er går vel ikke under betegnelsen AAP???
1. gang Skrevet 21. september 2010 #13 Skrevet 21. september 2010 AAP er likestilt med pensjongivende inntekt.....så opptjeningen vil være den samme som om du var i arbeid...jamfør folketrygdloven........dette kan jeg garantere deg. jobber selv med forldrepenger i nav...
3barns-mamma <3 Skrevet 21. september 2010 Forfatter #14 Skrevet 21. september 2010 Men når man har vedtak på midlertidig uføre fra før så søker man jo ikke om foreldre penger jeg har jo vedtak ut 2012, og hvordan skal jeg få penger til å kjøpe babyting da??? Det har jeg jo ikke sjans i havet til med den utbetalingen jeg har nå har ikke 500 kr til overs i måneden engang Dette kan jo umulig stemme....
Guttemamma75 Skrevet 21. september 2010 #15 Skrevet 21. september 2010 Det stemmer nok ja.. Man kan jo velge mellom foreldrepenger og engangsstønad, men du kan ikke velge engangsstønad og da velge bort foreldrepenger OG fortsette å få aap etter fødsel.... Du får begynne å spare, sjekk www.finn.no daglig for billig utstyr.Og det er vel en pappa som også skal bidra litt eller??
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 21. september 2010 #16 Skrevet 21. september 2010 Det er ikke til å bli klok på med disse nye reglene. Men jeg får foreldrepenger etter å ha gått på Avklaringspenger. Alt heter jo avklaringspenger nå. Om man ikke er varig uføre?. Kan du ikke ringe Nav og be om et møte med ei som kan dette, slik at du får rett svar og får vite dine rettigheter. Jeg trur ikke du får Engangstønad og midlertidig uførepenger. Men er ikke sikker. Jeg får foreldrepenger og ikke engangstønad. (Er alenemamma til dette barnet i magen)
5pp-håper<3 Skrevet 21. september 2010 #17 Skrevet 21. september 2010 Jeg har jo gått på attøring de siste 7 årene, og på midlertidig uføre siden juli i fjord tror jeg, det het jo da ikke Arbeidsavklaringspenger... Men er det sånn at med en gang man blir gravid å venter barn så er man plutselig ikke under midlertidig uføre? Eller?? Jeg går jo på denne trygden i påvente av fast uføretrygd. Og det er jo ikke vits å søke om foreldrepenger når man allerede mottar stønad fra NAV, da må det jo i såfall være bare for å få et annet navn på stønaden Visst det viser seg at jeg ikke får engangsstønad nå, såser dette rett og slett helt sykt....
3barns-mamma <3 Skrevet 21. september 2010 Forfatter #18 Skrevet 21. september 2010 Er nesten som jeg skulle skrevet det selv lillespire<3 Jeg har gått på det samme selv, bare i 6 år på atføring og midlertidig uføre siden august i fjord.
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 21. september 2010 #19 Skrevet 21. september 2010 Jeg vet ikke helt jeg altså kjære deg. Derfor bør du ringe Nav og be om et møte slik at du får vite hva du har rettigheter på. Kan jo være at du får Engangstønaden. Er du alene med dette barnet eller samboer? Jeg har bare hørt at man får bare Engangstønaden hvis man ikke har rett på foreldrepenger. ? Nei, jeg blir bare forvirra av dette.
3barns-mamma <3 Skrevet 21. september 2010 Forfatter #20 Skrevet 21. september 2010 Dette står på NAV: Tidligere perioder med tidsbegrenset uførestønad, rehabiliterings - og attføringspenger gir ikke rett til foreldrepenger. Vil dette da si at jeg ikke har rett på foreldrepenger? Og får engansstønad? Siden regelen trådde ikraft fra 1 mars i år??
3barns-mamma <3 Skrevet 21. september 2010 Forfatter #21 Skrevet 21. september 2010 Dette står på NAV: Tidligere perioder med tidsbegrenset uførestønad, rehabiliterings - og attføringspenger gir ikke rett til foreldrepenger. Vil dette da si at jeg ikke har rett på foreldrepenger? Og får engansstønad? Siden regelen trådde ikraft fra 1 mars i år??
Guttemamma75 Skrevet 21. september 2010 #22 Skrevet 21. september 2010 Det spørs vel litt på hvor lang opptjeningstid du har på aap.. har du hatt aap i 6 mnd fra 1. mairs når du føder så har du rett på foreldrepenger.. Da kan du ikke få engangsstønaden i tillegg... Har du ikke rett på foreldrepenger får du engangsstønaden, og tidligere var det slik at om du gikk på attføring/rehab penger så ble de stoppet etter fødsel! Altså man fikk engangsstønden men ikke noe mer enn barnetrygden etter fødsel om man ikke fortsatte i tiltak/behandling.. Vil tro det samme gjelder aap, men det kan jo være et unntak for de som er uføre... Tror nok du bør ta deg en telefon til nav..
3barns-mamma <3 Skrevet 21. september 2010 Forfatter #23 Skrevet 21. september 2010 Jeg har hatt attføring begge gangene jeg har født før og aldri mistet det pga det... Ingen andre jeg kjenner som har mistet dette ved fødsel heller...
ღ٥ﻻ ﻉ√٥ﺎ ٱυღ Skrevet 21. september 2010 #24 Skrevet 21. september 2010 Jeg har også arbeidsaviklingspenger,og var idag på nav møte! Jeg har rett på foreldrepenger siden jeg har hatt stønaden siden mars,altså i 6mnd! Og får da ca12000.- i mnd på 100% eller ca10000.- i mnd på 80% husker ikke helt hvor mange mnd det var snakk om :/ Kan også velge engangstønad på 35000.- men da får jeg ikke app penger de 3ukene før termin og 6 uker etter fødsel.. Men man starter opp på arbeidsaviklingspengene når de 6ukene er over.. Håper det var til hjelp
Gjest Skrevet 21. september 2010 #25 Skrevet 21. september 2010 20:51: får du da mer utbetalt i foreldrepenger enn det du allerede har i AAP?, og vil da far ha rett på fedrekvoten?. Vet at da jeg gikk med min andre så var jeg midlertidig ufør, da hadde han ikke krav på fedrekvoten, og jeg fikk utbetalt engangsstønaden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå