Anonym bruker Skrevet 21. september 2010 #1 Skrevet 21. september 2010 Jeg er alene med to barn, har huslån og billån og har så lyst til å begynne på skolen nå. Noe som er nødvendig for at jeg skal kunne forsørge meg selv og barna fullstendig på sikt. Jeg lurer på hva dere som studerer har å rutte med i mnd. Hva får dere av støtteordninger osv...? Dette er så nytt for meg, så jeg må spørre.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #2 Skrevet 22. september 2010 Nå har ikke lånekassen ferdigbehandlet søknaden min ennå (sendte søknaden veldig sent i år), så jeg vet ikke eksakt beløp der, men av stønader får/vil jeg få: - full os - fullt lån/stipend - barnepensjon - 2 x barnetrygd - 64% prosent dekket barnetilsyn, og laveste betalingssats i barnehagen Vi klarer oss veldig greit, men jeg har ikke lån jeg nedbetaler på.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #3 Skrevet 22. september 2010 Vil ikke stipendet bli redusert som følge av alle de andre støttene fra NAV? vet at du også kan få forsørgerstipend hos lånekassen.. Hva er barnepensjon? Barnebidrag?
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #4 Skrevet 22. september 2010 jeg er alene med ett barn og får: full OS. ca 11400 utbetalt Fullt lån og forsørgerstipend. ca 3900 pr mnd (+ en utbetaling på 21000 ved semesterstart) barnetrygd x2 1900 pr mnd forskuddsbidrag. 1040pr mnd skal også søke om redusert pris i bhg slik at den kun vil bli 1900kr. skal også søke bostøtte men usikker på om jeg vi få det. Jeg har ingen store lån, så klarer oss i grunn veldig bra vi Hvis utdanningen er nødvendig ( om du ikke har en utdanning) så kan man også få støtte til utdanning fra nav
Anonym bruker Skrevet 23. september 2010 #5 Skrevet 23. september 2010 Saksbehandleren på nav sa at det ikke ville bli det. Barnepensjon er istedenfor barnebidrag, da faren til barnet mitt er død.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2010 #6 Skrevet 23. september 2010 Vet ikke hvor gamle barna dine er men du kan jo få full os i tre år inntil yngste fyller 8. Har du ikke utdanning fra før kan du få utvidet disse tre årene til du er ferdig. i tillegg så er det ganske mye i stipend/lån. Husker ikke akkurat beløpet per mnd men 6-7000 i fullt? MEN. Etter eksamen/semesterslutt så skal jo deler av lånet gjøres om til stipend. Pga at os er så høy så blir det ganske mye lån av dette. Bare så du er obs på det. Det var ikke jeg første året jeg studerte noe som resulterte i en del lån. Men under studietiden vil du antagelig ha mer penger enn noen gang.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2010 #7 Skrevet 23. september 2010 Ja OS blir regnet som inntekt, og når man er ferdig med studiene, så regner de ut inntekten din på disse tre årene og man må da regne med at en del av stipendet blir til lån. Jeg vet ikke om mange studenter som "gidder" å tjene 12 000 i mnd, for det går utover stipendet. Så det kan være lurt å sette av noen penger, for det blir rimlig trangt når stønadstiden er over, og man har kun sin egen lønn å leve av(utgiftene er jo ofte de samme) i tillegg har man da et studielån man skal betale ned på. Det kan bli en ganske stor omvelting fra å få mye penger fra nav, til ingenting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå