Gå til innhold

Noen som har født i vann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og som har lyst å dele sin erfaring med det? Jeg skal føde på ABC, og der skjer jo en stor andel av fødslene i badekar. Jeg hadde egentlig tenkt å bruke badekaret som smertelindring før selve utdrivingsfasen, og så føde i sengen, men tenker nå mer og mer på å gjennomføre selve fødselen i badekar også.. Hadde vært morsomt å høre hvordan andre har opplevd det. Og særlig dere som har prøvd begge deler. Er det noe spesielt man bør tenke på når man planlegger vannfødsel?

Det jeg særlig har lurt på er om vannet vil oppleves som "skittent", og hvordan det er å ligge i vann når man er så åpen "der nede" (tenker at det må jo komme mye vann inn? Kanskje en merkelig tanke, men ;)) Og hvordan det er etter at barnet har kommet ut. Da må man vel opp? Redd for å bli svimmel, kald og uvel.... Kan liksom ikke se for meg at det er noe særlig å klatre over badekarkanten og bort til sengen umiddelbart etter at babyen er ute...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte badekaret som smertelindring og det funket kjempebra helt til jeg fikk pressriene på 5 cm. Da måtte jeg opp av badekaret følte jeg pga det var så lang tid igjen. Det ble nesten vannfødsel men heldigvis ikke siden jeg mistet 1,5 l med blod. Men får jeg lov å føde i vann denne gangen så skal jeg definitivt prøve det:)

Uansett så er det verdt å prøve å ligge nedi der.

Skrevet

jeg fødte i vann og syns det var veldig fint. nå er det den eneste fødselen jeg har opplevd så har ikke noe å sammenligne med. jeg valgte vannfødsel fordi jeg hadde blitt fortalt at det var en roligere overgang for barnet. han var veldig rolig da han kom opp på brystet mitt. etter fødselen tok far med seg barnet til "soverommet" mens jeg kom meg opp av karet. jeg var veldig kald og skjelven, men jordmor skylte av meg og pakket meg inn i varmetepper før jeg kunne legge meg i senga med far og barn. jeg syns egentlig ikke vannet var så skittent, jeg kunne se den lille (han hadde åpne øyne) nede i vannet mens de førte han opp. men da jeg reiste meg så jeg jo at det var rosa-aktig vann. men da var jo alt over og jeg skulle opp. jeg syns det var en veldig fin opplevelse, og får jeg muligheten kommer jeg nok til å føde i vann neste gang også.

Skrevet

Jeg brukte badekar som smertelindring med mitt tredje barn. Det fungerte utrolig bra....i omtrent 3 rier. Så var smertene tilbake for fullt.

Jeg syntes det var veldig varmt og kavete å ligge oppi der. Badekaret var så stort at jeg måtte holde meg fast, med armene opp på kanten bak meg, for ikke å svuppe nedi, for jeg rakk ikke borti motsatt kan med føttene for å stemme imot.

Jeg tenkte ikke på at det kunne komme vann "inn". Da pressriene kom gikk jeg utav, og det var deilig.

Kommer ikke til å føde i badekar en eventuell neste gang.

Skrevet

Jeg brukte badekar som smertelindring og som fødeplass ;) Anbefaler det virkelig! Føde i seng med epidural første gangen og vannfødselen var absolutt den beste og mest spesielle, og selvsagt den vondeste siden jeg ikke hadde noe smertedempende :)

Jeg tenkte mye på om jeg ikke kom til å synes det var behagelig å ligge oppi der når man har kjempe vondt men det gikk fint.

Skulle egentlig få klyster men jm ville ikke gi meg det siden jeg hadde så tette rier før jeg satte meg nedi karet! :P

Ble litt gris i vannet men det bryr du deg absolutt ikke om når du ligger der ;)

Når han var kommet ut fikk jeg han på brystet, navlestrengen ble klippet og han fikk ligge der litt. Etterpå tok pappaen babyen, og jeg måtte reise meg opp og stå i badekaret for å presse ut morkaka, da besvimte jeg så lå på ryggen i badekaret igjen :P Ikke noe problem å gå ut av badekaret og over i en seng etterpå her iallefall, selv om jeg hadde besvimt 5 min tidligere ;)

:)

Skrevet

Jeg fødte nr 1 i fødeseng uten smertelindring, nr 2 i badekar. Kommer det en nr 3 kommer jeg soleklart til å velge badekar!!

For det første var den smertelindrende effekten umiddelbar og meget god. Satt meg oppi karet like etter jeg kom inn på sykehuset (ABC), 7 cm åpning og kraftige rier - som forsvant helt de neste 10 minutter! En kjempedeilig følelse, god pause. Flink jordmor som hjalp meg å puste ordentlig da jeg ble svimmel og trodde det var fordi vannet var for varmt ("nei, det er fordi du hyperventilerer" ;)

Ble tilbudt å gå over i seng da pressriene satte inn, men da måtte jeg le for jeg kunne ikke se for meg hvordan jeg skulle kommet meg over kanten. Karene på ABC er flott utformet for fødsler, ikke vanlige kar som de har inne på sykehuset. Ryggen og armene hviler godt og man kan konse på det man skal.

Vannet ble overraskende lite skittent! Eneste lille skrekken jeg hadde var da hodet var kommet ut og jm sa jeg kunne ta en pause, da fikk jeg litt panikk og ropte "nei!" for jeg ble redd for at han skulle begynne å puste og få vann i lungene. Man er jo ikke helt rasjonell der man ligger - så jeg trykte han ut på pur vilje, he he, og opp på brystet kom en aldeles skjønn og fin baby. Åh, jeg misunner deg nesten litt....men bare litt. Det gjør jo vondt selv om man er i vann ;)

Jeg lå sikkert 10 minutter eller mer etter at barnet var født, og å komme seg over i seng var ikke noe problem. Tørket av den verste gørra, ble sydd, hvilte littegrann og gikk i dusjen. De la vel noen håndklær under meg først, for da jeg kom ut fra dusjen var laknene rene. Det varte ikke lenge, for babyen som ikke hadde hverken bleie eller klær bæsja :)

Skrevet

http://www.dinbaby.com/forum/thread/137403422

Her er fødselshistoria mi :o)

I tillegg kan eg nevne at eg trur ikkje vatnet var "gørrete", berre bittesmå mengder blod. Eg kom meg ut av badekaret for eigen maskin og var i kjempeform få minutt etter fødselen. Ikkje svimel eller kvalm, litt kald/skjelven har eg blitt etter begge fødslane, men ikkje meir etter vannfødselen enn den første.

Dersom eg får fleire barn nokon gong vil eg gjerne føde i vatn igjen, men trur kanskje eg vil stå på kne om mulig, ein føler seg litt hjelpelaus når ein halvvegs sitter/ligger på rygg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...