Gå til innhold

Trening av biceps

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener litt styrke hjemme med vekter og lurer rett og slett litt på hvordan jeg ligger an. Hvor tunge vekter bruker dere når dere trener biceps?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må da vel være noen som trener her?

Skrevet

Tar bare armhevinger. Holder lenge for meg. En meget bra øvelse!

Skrevet

Tar armhevinger også, men det trener ikke biceps noe særlig synes jeg. Tar godt på brystmusklene, men ikke noe videre på armene. Hvor mange armhevinger tar du da? Og tar du de på knærne eller tærne?

HI

Skrevet

Tja, nå trener jeg ikke så mye for tida, men på mitt sterkeste har jeg vel trent med 20-22-kiloshantler på enarms hantelcurl. Nå er det ganske lenge sida, så nå når jeg er bortimot utrent(i forhold til før), så holder det lenge med 10 kg's hantler. staser på å jobbe meg opp til 15-18 kg's hantler.

Skrevet

Tar 25-30 armhevinger hver kveld. Det beste ville nok være å ta det to ganger om dagen, men det gjør jeg veldig sjelden. Armhevinger er helt utmerket for biceps! Tar dem med helt strak kropp, med tærne i gulvet.

Skrevet

Ok, da har jeg litt å strekke meg etter :) Jeg tar 2 x 10 repetisjoner med 8 kg vekter, og da er det så vidt jeg klarer det. Var veldig utrent når jeg startet, skikkelig fiskeboller, og da klarte jeg knapt å løfte 8 kg vektene. Så ca 15 kg, da er man godt trent?

Skrevet

Armhevinger trener nå mye mer triceps enn biceps da...

Skrevet

Vel, jeg blir ikke sliten i overarmene av armhevninger, men kjenner det godt i triceps og brystmusklene.

Skrevet

Du, det er veldig ulikt fra person til person. Jeg har trent lenge og trente veldig tungt i den tida, var få av jentene jeg trente med som kunne trene like tungt. Du kan være supergodt trent og "kun" klare 8 kg, vi er alle forskjellig styrkemessig.

Du må konkurrere med deg selv(eller noen med likt utgangspunkt), og du har jo økt kjempebra i styrke siden du starta! Men det er fint å sette seg klart definerte mål, og du kan jo ha som mål å øke til xx kg slik at du har noe å strekke deg etter. Det er viktigere å trene riktig, gjøre øvelsen i hele bevegelsesbanen, rolig og kontrollert. Du klarer litt mer om du "jukser", men da faller litt av vitsen bort, og vet du ikke hva du gjør kan du lett skade deg.

Det du kan gjøre er å bruke litt tyngre hantler enn du klarer(et par kilo mer), og få en du trener med til å hjelpe deg på vei opp(den konsentriske fasen) og så kan du holde igjen på vei ned(eksentrisk fase) helt på egen hånd, det er en fin måte å trene opp maxstyrken på. Den kan du bruke på veldig mange øvelser, men ikke hele tida.

Skrevet

Tusen takk for godt svar! Lurer på om du kan svare på et par ting til om du gidder?

Jeg har hørt at man ikke bør trene rå styrke mer enn annenhver dag, stemmer det? Altså at man bør ha en hviledag i mellom dersom man yter maks man har?

Nå økte jeg fra 5 til 8 kg på vektene for 1,5-2 uker siden. Når bør jeg øke igjen? Går fint og rolig på de første 4-5 løftene, så må jeg konse og gi litt ekstra for å klare de siste 5-6. Skjelver godt i armene på slutten. Kanskje greit å vente et par uker til? Hvordan er det med magen her? Nå tar jeg 150 sit-ups annenhver dag, der 60 av dem går på de skrå magemuskelene. De andre annenhver dagene har jeg begynt å ta planken i 3 x 1 minutt. Er dette nok trening av magemusklene, eller kan jeg øke på?

HI

Skrevet

Er ikke triceps på baksiden av overarmene da?

Skrevet

Du kan fint trene styrke oftere, men ikke samme muskelgrupper. Trener du tungt bør du ha min. 2, helst 3 dager hvile av den aktuelle muskelgruppa. Deler du opp kroppen på ulike dager, så kan du fint trene flere dager på rad:-)

Du øker når det føles som du har mer å gi etter du har tatt så mange antall reps du vil opp i, i ditt tilfelle var det vel 10? I perioder kan du også trene litt tyngre med færre repetisjoner, før du kanskje tar et par uker med lettere vekter og flere repetisjoner. Spørs jo om det er størrelse, styrke, utholdenhet, oppstramming du er ute etter da.

Det er ikke så mye antall sit ups som teller, men om du har full muskelkontakt hele veien. Tenk at du skal presse navlen ned i bakken og at de nederste ribbena skal komme nærmest mulig hoftekammen(omtrent som et trekkspill, om du skjønner?)

Magen tåler å trenes ofte, men varier vinkler og øvelser. Blir fort kjedelig å gjøre det samme, og er du ute etter litt større magemuskler, så bør du kjøre øvelser med ekstra belastning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...