Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #1 Skrevet 20. september 2010 Vi holder katta unna babyens rom, og er ganske så påpasselig med å holde det støvfritt og rent. Men så kjenner jeg ei som lar hunden sove på babyens rom, og ellers gå fritt over alt. De skal nå få seg katt også, og mener det er heeeelt naturlig å la katten også være hos barnet så mye som mulig, for å danne vennskap. Jeg har nevnt faren for astma og allergier, men hun mener det er motsatt og at det er forebyggende. Hvem har rett egentlig?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #2 Skrevet 20. september 2010 Hadde vel være mer redd for at katten skal legge seg oppå ansiktet til babyen og dermed kvele han/hun. Vi har katt, og han skal ikke få komme inn på soverommet der barnet skal sove. Til vugga i stua har vi kjøpt kattenett for å ha over. 8-åringen vår derimot elsker å ha pus inne på rommet sitt, så det lar vi han få lov til.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #3 Skrevet 20. september 2010 Man skal ikke bli hysterisk med støvtørking osv når man har barn, er bevist at det ikke akkurat er forebyggende mot allergi og astma å vær altfor plettfri på rengjørningen. Hadde vært mer skeptisk på at katta hoppa opp i senga å la seg på ansikte til ungen enn at den skulle bli allergisk. Syns forøvring du bør passe dine egne saker og la de styre som de vil
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #5 Skrevet 20. september 2010 Jeg er ikke av de hysteriske mødrene som vasker dagen lang. Langt derfra..... Og vi har katt og kaniner, og hyblekaniner både her og der til tider i tillegg. MEN soverommene våre er område forbudt for dyr. Grunnen er at vi skal sove der, enkelt og greit.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #6 Skrevet 20. september 2010 Jeg tviler på om man får astma og allergi av å være rundt katter, enten så har man det eller så har man det ikke... Jeg hadde ikke brydd meg, annet enn det hun over nevner, faren for at katten legger seg oppå babyen.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #7 Skrevet 20. september 2010 Jeg er halveis enig i det din bekjente sier, men ikke enig at dyra skal inn på barnas rom. Dyr har vi overalt og jeg tror det er sundt, men på soverommet er det forbudt med pelskledde. Der skal det være mest mulig reint og frisk luft, jeg mener det er viktig at man ikke sover i støv/hår og dårlig inneklima. Jeg tror det finnes en balanse i mellom å ha masse dyr rundt seg (og alt det som hører til) og "reinslighet". Barnet og pus vil danne et vennskap uansett om de sover sammen eller ikke, så det eneste hun oppnår fra mitt synspukt er dårligere inneklima og masse pels på soverommet.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #8 Skrevet 20. september 2010 om man omgåes huder og katter har men mindre sjans for å få allergi enn om man ikke gjør det!
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #9 Skrevet 20. september 2010 Jeg mener soverommene skal være rene og pene. Hysterisk er jeg ikke, for babyen får jo omgås katten på stua. Men da overvåket, for jeg synes ikke det er trygt å la spebarn være alene med husdyr. For den/de som mener jeg skal passe mine egne saker, så var det faktisk jeg som ble "angrepet" med at jeg gjorde noe galt mot babyen med å ikke la katten være på rommet om natten. Jeg sa ikke så mye på det, annet enn å såvidt nevne grunnene til at jeg hadde valgt som jeg hadde. Så tro for all del ikke jeg går rundt og leter etter feil andre gjør. Ville bare vite om det var så vanlig som hun sa, at dyr og barn får omgås alene, og på soverommet. HI
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #10 Skrevet 20. september 2010 Venninnen din har mest rett, men synes likevel ikke det er ok med dyr på soverommene til små barn og babyer. Større barn har jeg ikke problem med. Koselig det for et barn med en katt i fotenden
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #11 Skrevet 20. september 2010 Barn som vokser opp med husdyr og ikke har det støvfritt rundt seg har faktisk mindre sjanse for å utvikle allergier.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #12 Skrevet 20. september 2010 enig at dyra ikke burde være på soverommet til babyer, men når dem er over 5år, ser jeg ikke problemet....
Lille-Pernille Skrevet 20. september 2010 #13 Skrevet 20. september 2010 Her strides de lærde og du vil finne de svarene både du og din venninne er ute etter. Jeg personlig mener at man ikke skal eksponere barna altfor mye for katter og hunder men dette pga faren for kveling og bitt. I tillegg er jeg skeptisk med tanke på "møkk" og en liten baby.... Det er imidlertid min personlige mening!
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #14 Skrevet 20. september 2010 Venninnen din har rett, men synes det likevel er en dum ide å ha dyr på rommet der barnet sover. Har skjedd kvelningsulykker med husdyr og barn flere ganger før.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #15 Skrevet 20. september 2010 Jeg syns ikke kjæledyr har noe på barnerom(eller andre soverom for den del) å gjøre... Men det er min personlige mening.... Hadde aldri latt hunden sove på rommet til noen av barna mine (selv om det er en liten rase, som barna sikkert hadde syns var koslig å ha på rommet sitt om natta)... De får jo mer enn nok tid til å bli kjent resten av dagen... Ang. astma og allergi , vet jeg ikke hvem som har rett... Men syns det du sier høres logisk ut... Uansett, hvis hun har rett, så kan man forebygge astma og allergi i resten av huset- trenger ikke å dra pelsdyra inn på soverommet... Jeg hadde også vært redd for att katten skulle legge seg på ansiktet til babyen.. Har jo vært noen historier om det...
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #16 Skrevet 20. september 2010 Jeg som du skulle passe dinne egne saker, men nå trekker jeg det tilbake:p Mente ikke at dyrene burde være på soverommene, trodde du holdt dyrene borte fra barna sann til daglig. Man skal selvfølgelig ikke la barn og dyr være alene uten tilsyn! Alle har vell hørt om skrekkhistoriene der f.eks. hunder og katter har angrepet spedbarn og barn!
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #17 Skrevet 20. september 2010 Hunden her går fritt i hele leiligheten(unntatt bad og toalett) hun oppholder seg også på rommet til 5-åringen. Hender at hun ligger på gulvet hos henne på kvelden til 5-åringen sovner. Men om natten stenger vi døren til stua så da har hun kun tilgang til vårt soverom og stua. Jeg har selv både astma og allergi(mot katter) og vokste opp i et hjem uten dyr, så det er ingen garanti. Alt med måte mener jeg. Når man har husdyr er det viktig å støvsuge, eller f.eks bruke tørrmopp og få opp hårene, vaske osv, oftere enn i et hjem uten dyr.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #18 Skrevet 20. september 2010 Det er mindre sjanse for utvikle allergier/astma om en omgås katt/hund. Når det gjelder hunder er det bra å bli mye eksponert, i motsetning til katt. Å ha èn katt minsker risikoen for allergi, mens å bli mye eksponert gjennom flere katter, dårlige renhold som f.eks mye kattehår kan øke risikoen for allergier. Vi har både katt og hund og de sover noen gang på soverommet begge to. Da ikke på barna sine soverom. En katt skal ikke ligge på soverom med en baby, den vil GARANTERT legge seg over munnen til babyen og mer enn 1 forelder har funnet barnet sitt kvelt på denne måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå