Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #1 Skrevet 20. september 2010 Jeg har vært til MR undersøkelse av nakken min, og på skjema jeg måtte fylle ut måtte jeg si om jeg var gravid eller ikke. Jeg var litt i tvil siden mensen var litt forsinket og tok en test som viste negativ, derfor gjenomførte de undersøkelsen som tok 10 min. Nå ei uke senere viser det seg at jeg er gravid og på det tidspunktet jeg tok MR var jeg 4+2 på vei. Nå er jeg litt redd for at dette kan ha skada utviklinga til babyen, noen som vet? Andre som har tatt MR og vært gravid? Skal bestille ul tidlig i svangerskapet for å få en tidlig undersøkelse av babyen.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #2 Skrevet 20. september 2010 Hei, jobber med MR og tar aldri undersøkelse av gravide pasienter med mindre det er snakk om akutte/alvorlige skader. Særlig ikke i første trimester. Det er ingen forskning som sier at det kan skade fosteret (akkuat som diskusjonen med ultralyd), men bedre å være føre var enn etter snar :-) MR er en stor magnet hvor vi bruker radiobølger for å lage bilder. Vi regner strålingen ut i en SAR-verdi, akkurat som strålingen fra mobiltelefonen. Mest sannssynlig har ikke MR-undersøkelsen du har vært på noen innvirkning på fosteret.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #3 Skrevet 20. september 2010 Merkelig, jeg tok MR da jeg var 9 uker på ved (ved UNN) og de sa det var uproblematisk mht graviditet, at det var en veldig "mild" form for røntgen. Gikk uansett bra, da.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2010 #4 Skrevet 22. september 2010 Hehe, da er du i såfall veldig feilinformert - MR er ikke røntgen i det hele tatt. Hvordan de praktiserer det ved UNN, vet jeg ikke, men der har de også et skjema hvor du skal krysse om du er gravid. Det er ikke "bare for gøy", men en grunn for det.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #5 Skrevet 25. september 2010 OK, j vet at MR ikke er "røntgen", det er uansett ikke poenget. Ved UNN sa de i alle fall at MR var ufarlig i frohold til "vanlig røntgen". Jeg var nemlig svært sketisk til å ta MR siden jeg var ca 10 uker gravid, men ble berlogiget av det de sa. Mener du at legene løy meg rett opp i ansiktet? Hvorfor vet du mer om dette enn legene ved UNN?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå