Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 20. september 2010 #1 Skrevet 20. september 2010 Skulle gjerne fått noen tips? Alene med 2 barn så er kanksje ikke så rart i tider, men synes det har dratt seg litt ut. Kjempe trøtt og alt er tungt å komme i gang med.
lille sprelle Skrevet 20. september 2010 #2 Skrevet 20. september 2010 jerntilskudd? anbefaler å ta en liten analyse av alt du gjør. Se hva det er du MÅ gjøre og så lar du resten være! Gå gjennom alle dagligdagse sysler og se om det er noe du gjør unødig, så skal du se at det er litt å hente der.
PhD-mamma Skrevet 20. september 2010 #3 Skrevet 20. september 2010 Sjekk om du mangler noen vitaminer etc. Ta tid for deg selv med venner (men legg deg tidlig - en barnevakt er en bra investering for å få ladet batteriene) Lag ukeplan for middager etc - så slipper du å småhandle hver dag og kan planlegge lette og raske middager. Rydd i ungenes leker - de blir som nye og du får en pause mens de gjenoppdages. Tur i park på en fin dag - la ungene löpe litt og få sol i ansiktet - det hjelper mot höstdepresjon
abella Skrevet 20. september 2010 #4 Skrevet 20. september 2010 Ta først en tur til legen og sjekk stoffskiftet ditt og jernlagrene. I tillegg vil jeg anbefale å ta en kritisk gjennomgang av kostholdet ditt. Kjøp en bok om kosthold hvis du ikke har noen forhåndskunnskaper. Du bør kutte ned på karbohydratene og øke andelen proteiner, anitoksidanter og vitaminer. Jeg føler jeg har mye mer energi og overskudd etter at jeg endret kostholdet, og det er ikke drastiske endringer som skal til heller, bare noen hverdagsvaner. Kroppen fungerer mye bedre når den får de næringsstoffene den faktisk har behov for.
Zupermam Skrevet 20. september 2010 #5 Skrevet 20. september 2010 gi oss en liten "smakebit" av hva du lager av mat da? Eksempler på lunsj og middag!
abella Skrevet 20. september 2010 #6 Skrevet 20. september 2010 Jeg spiser sjelden/nesten aldri poteter, pasta, brød og bakevarer, frokostblanding og youghurt med sukker. Til frokost spiser jeg havregrynsgrøt. Til lunsj spiser jeg salat med masse godt oppi. I tillegg til det vanlige salattilbehøret bruker jeg da alltid bønner/linser og noen av ingrediensene kylling, egg, skinke, tunfisk, cottage cheese, ostebiter, fetaost ++. Til middag spiser jeg ganske vanlig, men forsøker å unngå blandingsprodukter (ferdigprodukter) som fiskekaker, pølser osv, men lager heller retter at rent fisk og kjøtt. Lager da som regel middag fra bunnen for å få høyere andel gode næringsstoffer i maten. Bruker grønnsaker eller bønner/linser i stedet for poteter/pasta og fullkornsris i stedet for vanlig ris. Man trenger selvfølgelig ikke gjøre alt dette, men kan feks velge ett eller to måltider om dagen som man fokuserer på. Og så er det viktig å finne ut hva man selv liker og synes er godt, ellers vil ikke en slik omlegging fungere i lengden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå