Gå til innhold

Jeg er full av gass...

Anbefalte innlegg

Skrevet

beklager, men jeg spr her, siden jeg helst vil være anonym.

Jeg er nemlig så full av gass og promper og fiser hele tiden! Har vært sånn i mange mange måneder nå. Det er ikke alltid det er noe lukt av det, men fryktelig irriterende og ubehagelig, og det kommer jo selvflgelig alltid når det ikke burde. I tillegg har jeg av og til fryktelig mageknip (ganske ofte egentlig.)

Noen her som kan hjelpe meg og vet hva dette kan skyldes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva spiser du?

Jeg får luft i magen av:

- gjærbakst ( kan bare spise grovt speltbrød)

- tyggis !! ( det er nesten det verste)

- de fleste typer snop

- pastiller

- brus

Skrevet

Jeg blir full av luft når jeg spiser for mye rå grønnsaker.

Skrevet

Det kan godt være at du reagerer på mel, melk eller lignende.

Du kna jo prøve en uke uten melprodukter først, hjelper ikke det kn du kutte melkeprodukter. Eller du kan kjøpe Imogas på apoteket.

Skrevet

Det kan jo selvfølgelig være noe du spiser, har du prøvd å skrive matdagbok? Skriv ned det du spiser, spis variert og se etter et mønster.

Har det vart i flere mndr ville jeg tatt meg en tur til legen. Det kan være bare en bagatell, men oppblåsthet og mye luft i magen kan være et tegn på kreft i eggstokkene.

Stikk til legen og sjekk det opp.

Skrevet

Ang. å ligge unna mel.. hvis det er cøliaki som er idèen bak det rådet (vet at det ikke trenger å være det), så lønner det seg definitivt å ta en tur til legen først, ja. Der får du tatt blodprøver på bl.a. antistoff mot gluten.

Problemet med å begynne eliminasjonsbehandling på seg selv er at hvis du på et punkt skulle få lyst til å oppsøke lege allikevel, så har du kanskje "ødelagt" sykdomsbildet ditt ved å kutte ut produkter her og der. Uten diagnose er det lett å ikke følge opp et slikt program 100% og da vet du egentlig ingenting for sikkert.

Når det gjelder cøliaki, er det enda viktigere å IKKE kutte ut gluten før du har tatt biopsi av tarmen - hvis biopsien skulle være positiv, har du nemlig rett på diettpenger fra staten. Men hvis du spiser glutenfritt i tiden før biopsien, så vil tarmen reparere seg selv, og da får du ikke diagnosen selv om du skulle ha antistoffer i blodet og alle symptomer.

Moralen er..... dra til legen!! :)

Skrevet

oj, her var det mange tips:D takker for det! tror det blir en tur til legen ja... skremmermeg jo litt naar det blir nevnt kreft og slikt her, men det er jo sikkert mye som kan foraarsake slikt likevel... Saa takk for raad alle sammen, jeg skal naa skrive matdagbok og dra meg til legen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...