Gå til innhold

6 åring som hyyyler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente som nettopp har fylt 6. Det meste av tiden er hun veldig grei på alle vis, men innimellom slår hun helt om og hylskriker hvis noe ikke blir som hun vil, for eksempel at vi ikke kan gjette hva hun vil ha på brødskiva (hun vil da ikke fortelle oss det), at det er noe galt med klærne (nei hun vil ikke si hva som er galt) eller noe annet. Hun kan da hyle så høyt hun klarer lenge, mins 30 min. Hva gjør man? Fortsetter man å gjette på hva hun vil eller sier man at hun bare får fortsette å hyle til hun roer seg ned eller forteller hva hun vil? Skal man sitte ved sidenav henne hele tiden eller er det ok å sende henne til et annet rom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde sagt at sånn går det ikke ann å oppføre seg, og sendt henne på rommet sitt og sagt at hun kan komme ut når hun har roet seg ned.

Skrevet

Datteren min på seks år nesten akkurat likedann...

Bare at hun hylskriker, lager helt syke grimaser og står og hopper opp og ned fordi bllandt annet at hun ikke klarte å skru på tv'n... :/??????

Ja da sa jeg bare... "det går ann å spørre om hjelp, i stedet for å stå der å få ett anfall uten like"

Dette skjer ofte når hun ikke får til noe.. hun hylskriker. Eller hvis hun snakker frekt til meg. så svarer jeg henne ikke. Hun får ikke oppmerksomhet fra meg ved negativ adferd.. og da blir også veldig sint og hyler så høyt hun klarer..

men jeg sier i fra at jeg ikke vil snakke med henne når hun oppfører seg sånn. Men lover å snakke med henne når hun kan snakke til mamma på en normal og hyggelig måte ;)

Jeg har prøvd å sende henne til rommet hennes når hun er sånn.. men det hjelper ikke.. for hun løper bare ut igjen og har bestemt seg for å fotfølge meg med skrikingen sin.

jeg har til tider blitt veldig sint tilbake..og endt opp med å stå ved døra og holde døra igjen... Men etter ett par ganger med det, så angret jeg..og skal aldri gjøre det igjen.. fikk skikkelig følelsen av å være en dårlig mor da.. man kan jo ikke akkurat gjøre noe sånt mot barnet sitt..

så da blir enten løsningen at jeg må følge henne, om igjen og om igjen og om igjen, tilbake til rommet hennes hele tiden... Jeg har holdt på i flere timer noen ganger.. men måtte faktisk bare slutte med denne metoden også.. for det går ut over minstemann på 13 mnd..som må ligge der å se på alt dette... og det likte jeg heller ikke..

Så da gjør jeg en ting, som en familieveileder en gang ba meg om å gjøre.. jeg gir henne klar beskjed, setter emg ned til hennes høydenivå.. å forteller henne bestemt at dette må hun slutte med. Det er ikke akseptabelt. Og jeg kommer til å snakke med henne når hun har roet seg ned og kan snakke til meg med en rolig stemme, og ikke være sur og sint... Og om hun fortsetter å skrike i øra på meg, så putter jeg på meg musikk.. plugger de små headsetta inn i øra mine og skrur på musikken for fullt...

Dette liker hun ikke i det hele tatt at jeg gjør.. for JEG skal jo HØRE på henne.. :/ Men det gjør jeg ikke. Og etter en kort stund, så skjønner hun at hun har tapt...og kommer og prikker meg på skulderen og sier at nå har hun roet seg ned!!! :)

Da tar jeg de av..og snakker til henne.. og ber om en unnskyldning..

Dette er en metode jeg har fått beskjed om å gjøre. Av en familieveileder som sagt..Og den funker ganske bra for oss.

Pluss at vi når har laget en tavle med regler, hvor hun får et stjerne klistremerke for hver dag om hun ikke bryter de mere enn 3 ganger daglig. og får hun stjerne hver dag hele uken.. (fra Lørdag til Fredag) Ja da finner vi på noe ekstra gøy og koselig sammen den neste kommende Lørdagen... Eller i blandt går vi å kjøper noe fint på lekebutikken...

Denne tavlen er hun veldig opptatt av.. og vi leser reglene hver dag, for å minne oss selv på de...

Og hun følger de som bare det..

Noen ganger glemmer hun seg, og blir veldig sint for ett eller annet hun ikke får til e.l... og da går jeg bare bort til tavla og leser opp reglene.. minner henne på at hvis hun ikke slutter med den oppførselen så får hun en første advarsel for dagen...

3 advarsler og ingen stjerne for den dagen! ;)

Og det vil hun ikke skal skje..så da gir hun seg veldig fort... ;))

Skrevet

Min var også slik i den alderen, overså henne totalt. Fungerte veldig bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...