Gå til innhold

Dere med 2 eller flere skolebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen spørsmål til dere:

Hvordan organiserer dere hverdagen? Familikalender/nettbasert?

Gjør barna leksene samtidig?

Hvor ofte får barna ha med seg venner hjem fra skolen/dra med venner hjem fra skolen?

Hvor ofte overnattingsbesøk?

Har dere egen tursekk til SFO?

Legger dere klær frem til barna hver kveld?

Dere som har barn som er med på aktiviteter....følger dere med barna på alle aktiviteter? Og når kan barna sykle selv om det er trykk vei til aktiviteten ( de må ikke krysse vei)

Mange spørsmål fra en 3 barnsmamma....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har familiekalender på kjøkkenet, en jeg har laget selv da de i butikken ikke har plass til å skrive noe som helst...(min likner på fru fly sin, du finner bloggen hennes om du googler fru fly).

Cluet for oss er å spise frokost sammen, oppmøte 6.45 på kjøkkenet. Da roer vi oss ned og får gått gjennom dagen og snbakket om hvem som skal hva og når de skal det. En barnehageunge, en 2.klassing og en 3.klassing.

Mine gjør lekser med en gang de kommer hjem fra sfo, ingen får gjøre noe uten at leksene er gjort ferdig, med mindre det er noe helt spesielt.

Venner hjem fra skolen har vi de dagene det ikke er aktiviteter, det samme med når de kan bli med andre hjem. Har satt av fast dag i uken som de vet de kan avtale på, så slipper de å spørre om det passer.

Legger stort sett frem klær om kvelden, hvis ikke(som i dag) finner de selv.

De har egne kasser med tøy permanent på sfo, så der er det greit.

De får være med på max to ting hver, fotball/speider og fotball/ridning. Har valgt forballag med fin vei til treningsfeltet, sånn at de etterhvert kan sykle alene. Dvs eldste som blir 9 får nok sykle alene til våren. Foreløpig er det kjøring eller vi sykler sammen.

Ellers prøver jeg å organisere med andre foreldre sånn at vi deler litt, er jo umulig å rekke alt..

Og så må mamma hente seg en kaffekopp...

Skrevet

Oj takk for svar amandine:) Her fikk jeg en del tips.

Lurer på om vi og skal starte med frokost samlet til et gitt tidspunkt. Vi spiser også alltid frokost sammen men noen ganger er det halv åtte og andre ganger sju.

Her har jeg også satt maks 2 aktiviteter og er de to skolebarna med på fotball/dans og fotball/sjakk, minste som er i bhg går på hip hop.

Men merker jeg sliter med hverdagen og litt dårlig samvittighet for at jeg ikke får med meg alle kamper etc men det er vel slik det er å ha en storfamilie ;)

Jeg må få sjekket den kalenderen du lager selv for det tror jeg at jeg skal få laget meg.

Klær er et kapittel for seg selv. Det føles som en ond ond sirkel som man ikke kommer ut av før barna har flyttet ut hihihihi....

Har du en mann som jobber mye eller deler dere på oppgavene. Her jobber g.s ofte på kveldene og tar jeg sikkert 80% av oppfølging av barn og husarbeid men det er jo slik vi har valgt å ha det men det er kjekt å få tips fra dere andre.

Ps hvor gammel er barnehagebarnet ditt?

Skrevet

Mannen jobber myyyye, og er ganske ofte borte på kveldene, så meste faller på meg. Vi har ikke faste dager han er hjemme, men jeg prøver å føre inn han i kalenderen også, han er ikke så flink selv, stakkar.

Det er jeg som er "kabalsjef", og fravær som ikke er ført på kalenderen regnes som ugyldig he he he.

Minstemann i barnehage er snart 2 og har akkurat startet i bhg. Han har jo ikke andre fritidsaktiviteter enn å sitte på fanget og kose, samt stå på sidelinjen og heie på fotball...

Heldigvis er mine unger ganske greie når det gjelder klær, selv Vakkerungen på 8 synes det mamma finner frem stort sett er ok. Ellers hjelper de til med bretting og legge i kommode, det er jo j..... mye klesvask her i huset synes jeg.

Skrevet

Vi har hatt kalender på kjøkkenet, men den har ikke blitt brukt like mye i perioder. Jeg er vist kalenderen for alle i huset virker det som.

Vi har aktivitetene på samme dag, noe som ble ganske tilfeldig. Så en dag er det bare kjøre og hente dag.

Ungene kan ha med seg noen hjem fra skolen uten om den dagen vi skal masse, de to eldste har som regel med seg noen hver dag eller drar til noen. Hun minste som går i 2klasse hun kommer som regel hjem, gjør lekser, spiser før hun drar eller får besøk.

Hun minste gjør lekser med engang hun kommer hjem, hennes ønske. De to andre diller en halvtimes tid før de må gjøre lekser, de må mases på.

Ingen som går på SFO her lenger, men de hadde ikke tursekk på sfo når de gikk der.

Ungene finner tøyet sitt selv, vi hjelper ikke til. Det eneste vi gjør er å si om de må ha mer eller tykkere tøy på seg. De er ganske så flinke.

Om aktivitetene hadde vært i nærheten hadde de sykla alle sammen, men nå er alle langt unna så de kan ikke sykle eller gå selv. Hun ene gikk på noe i nærheten når hun gikk i 2klasse og da syklet hun frem og tilbake selv.

2klassingen sykler og går til alle venner, Er besvist på at hun skal øve seg ute i trafikken og at hun ikke skal bli kjørt overalt.

Overnattingsbesøk skjer i perioder, men vi har det ikke så mye. Meg og min mann jobber annen hver helg, to av ungene er her annen hver uka og de to andre må på besøk til besteforeldre om vi jobber samtidig så da vil vi gjerne ha helgene sammen når vi er sammen.

Skrevet

Vi har 2 skolebarn i 1. klasse og 3. klasse (og 2 bhg barn)

Hvordan organiserer dere hverdagen? Familikalender/nettbasert?

Vi har familiekalender hengende på veggen der vi lett ser den, men det er ikke så veldig ofte vi ser på den. Faste ting husker vi, og bursdagsinvitasjoner blir hengt opp på kjøleskapet i tillegg til at det blir notert inn i kalenderen.

Gjør barna leksene samtidig?

Både og. 1.klassinge liker lekser og kaster seg over dem med en gang han kommer inn døren, og er fort ferdig (lite lekser enda), mens 3.klassingen hater lekser og ofte må overtales til å gjøre dem, evt vil vente til etter middag. De leksene tar også mer tid å få unna. Men stort sett gjør de leksene samtidig, og jeg lager middagen da (og styrer med de to små), så da går jeg til og fra og ser over, hører, rører i gryter osv. Greit å få alt unna på en gang synes jeg.

Hvor ofte får barna ha med seg venner hjem fra skolen/dra med venner hjem fra skolen?

Så sant vi ikke har andre planer, så blir det så ofte de vil egentlig. Spesielt eldste er veldig selvhjulpen og trenger ikke å bli fulgt, så da ordner det seg selv.

Hvor ofte overnattingsbesøk?

Det har faktisk ikke skjedd enda. Der vi bodde før ble det ikke slik, akkurat nå har vi dessverre ikke plass her vi leier mens vi skal bygge hus, men håper det skal bli en del av det når huset vårt er klart.

Har dere egen tursekk til SFO?

Nei

Legger dere klær frem til barna hver kveld?

Nei, men barna gjør det ofte selv, i hvertfall 1.klassingen som er litt pertentlig av seg, men også eldstemann kan gjøre det. Ellers spiller det liten rolle, vi har det ikke så travelt på morgningene, så de har tid på seg.

Dere som har barn som er med på aktiviteter....følger dere med barna på alle aktiviteter? Og når kan barna sykle selv om det er trykk vei til aktiviteten ( de må ikke krysse vei)

Vi følger begge guttene på både fotballtrening og på kamp. På skolen er det en regel om at de skal gå i 5. klasse før de får sykle alene, og siden treningen er på skolen, så følger vi den regelen på trening også. Nå som det snart blir mørkere ute, vil jeg uansett ikke at de skal gå alene på ettermiddag/kveld. Så en av oss vokse følger, ofte tar vi med en eller flere av søsknene da, kommer litt an på været.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...