M og Lykkeliten '10 <3 Skrevet 19. september 2010 #1 Skrevet 19. september 2010 Har en liten pode som heter Leon. er så i tvil om jeg vil ha mellomnavn eller ikke. Isåfall står det mellom Emilio og Emanuel. mest sannsynlig det siste. men så har han dobbelt etternavn og tenker at det kanskje blir litt mye. men er veldig glad i begge navnene. Men Leon er et så sterkt navn at det kanskje "glitrer" best alene...? hva syns dere?
lillepixie Skrevet 19. september 2010 #2 Skrevet 19. september 2010 Jeg syns på en måte at det er litt unødvendig med et ekstra navn som mest sannsynlig ikke kommer til å brukes. Syns det er greit hvis det for eks er oppkalling med i bildet. Kan du ikke spare navnene til nestemann? Hvis dere skal ha flere da og det blir en gutt:) Emmanuel er forresten et nyydelig navn!
M og Lykkeliten '10 <3 Skrevet 19. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 19. september 2010 tusen takk for svar lillepixie! :)Skal nok ha flere ja, men har allerede bestemt navnet til h*n. hehe. godt å være tidlig ute Syns Emanuel passer best som mellomnavn men føler at det kanskje kan bli litt tungt med Leon Emanuel... pluss to etternavn. og du har nok rett i at det ikke kommer til å bli brukt til hverdags.. hmmm... men det er jo så fiiint!! kjenner at jeg blir litt dratt frem og tilbake!!! hehe
Studine mevik Skrevet 19. september 2010 #4 Skrevet 19. september 2010 Jeg synes ingenting om mellomnavn med mindre det er oppkalling, men så synes jeg det er trasig med flere etternavn også. Er glad jeg er gift og valgte bort begge mine pikenavn. Nå har vi alle et fornavn og et felles etternavn
Gjest Skrevet 20. september 2010 #5 Skrevet 20. september 2010 Hvorfor i all verden henge på et ekstra navn som sikkert ikke blir brukt. Uansett hvilket av de to du måtte velge, så blir det veldig tungt å uttale. La Leon stå alene, du. Et lite spm tilbake: (Og det går slettes ikke bare til deg! Dere er mange der ute!) Hvorfor kaller dere et 2. fornavn for mellomnavn? flg. norsk navnelovgivning er mellomnavn "Navn som kan tas som etternavn, kan tas som mellomnavn" (sitat fra loven)
Aliena Skrevet 20. september 2010 #6 Skrevet 20. september 2010 Jeg er ikke noe glad verken to fornavn eller to etternavn. Hvis du må ha to etternavn ville jeg latt han hatt bare et fornavn.
M og Lykkeliten '10 <3 Skrevet 20. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 20. september 2010 hehe. ser at det er stor enighet her om at han ikke bør ha mellomnavn har tenkt litt og det blir nok til at jeg ikke har det. hvertfall ikke offisielt. grunnen til at man velger mellomnavn er vel fordi man liker fler enn et navn og kanskje ikke helt greier å bestemme seg for hvilket. da kan man jo bruke begge litt kjipt om man har 5,6 navn det står mellom men... Sånne navn som går i arv skjønner jeg ikke helt vitsen med.. men meg om det! Takk for svar alle sammen
lille sprelle Skrevet 20. september 2010 #8 Skrevet 20. september 2010 holder i utg pkt med et navn til hver med mindre man tenker at det er to navn som er greit å si i sammen og som du har tenkt til å bruke sammen når du snakker til ham. Jeg har selv dobbeltnavn, men begge navn blir brukt på meg når jeg blir snakket til og har blitt det i oppveksten. Har valgt bare ett navn på snupp.
Collette Skrevet 20. september 2010 #9 Skrevet 20. september 2010 Min sønn heter også Leon og han har et ganske langt navn på E i tillegg. Det gjør navnet litt mer spesielt, synes jeg. Dessverre så var Leon det navnet med størst økning i 2009. Jeg trodde virkelig vi hadde funnet noe spesielt. Derfor synes jeg det kan være fint med dobbelt-navn. Emanuel var jo veldig fint. Sønnen min har bare ett etternavn da, så kanskje det blir mye med fire navn på din sønn. Kos deg med Leon!
*MariDuBedårer* Skrevet 20. september 2010 #10 Skrevet 20. september 2010 Jeg er enig med colette...det gjør barna litt mer spesielle når de har to navn. Ellers er de "bare en i mengden". Leon er nå et så vanlig navn, at dersom han i stedet heter Leon Emanuel blir det mer personlig. Synes det ville vært veldig flott med det navnet ) Men bruk begge to vel, for det er jo så nydelig:)
stearin Skrevet 20. september 2010 #11 Skrevet 20. september 2010 Jeg valgte å ha to navn på min datter fordi hun har er kort, vanlig etternavn. Så det ville blitt tomt med kun Mathilde, og teit når man skriver det=)) Hadde jeg hatt et langt etternav som Johansen eller noe så ville det gått med kun Mathilde Johansen. I tillegg er etternavnet mitt også et jentenavn, og det virker veldig malplassert med "to fornavn/mellomnavn" uten noe etternavn, og siden det er mindre vanlig med tre navn + etternavn går det greit med det navnet jeg har valgt til datteren min nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå