Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #1 Skrevet 19. september 2010 Har nå sett litt om det på ketolyse.no ol.. Må man bruke tabletter i tillegg? Hva kan man spise, hva kan man ikke putte i seg? Alt uten karbiser, ? Har endel overvekt ja.... Takker for alle svar, for dette vil jeg gjerne vite mer om
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #2 Skrevet 19. september 2010 Alternativt kan du jo se på Atkins, da bruker du ikke tabletter og slikt i tillegg, og den er veldig lik. Du skal holde kroppen i ketose på begge kurene. Atkins er en del av et litt mer omfattende opplegg, og inneholder bl.a. en plan for hvordan du gradvis skal gå tilbake til normalt kosthold, mens ketolyse er ment som en kortere kur. Les litt på lavkarbo.no. Jeg vil egentlig anbefale Atkins eller en annen kur som du kan gå på lenge dersom du har mye som skal bort, og du i tillegg bør legge om på den livsstilen du har nå. Ketolyse er best dersom du har et gitt antall kilo som skal bort for å nå drømmevekta, mens kostholdet og livsstilen din egentlig er ok.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #3 Skrevet 19. september 2010 Les på ketolyse.no og lavkarbo.no....der får du svar på alt du lurer på. Du bør sette deg skikkelig inn i kostholdet før du starter så du ikke går på en smell. Du kan ikke spise noe ferdigmat, halvfabrikater eller varer generelt med karbohydrateter. Hvis du er flink å variere kosten og kan mye om hva du bør spise vil du kunne klare deg uten tilskudd i form av vitaminer. Noen eksempler på trygge varer: Rent kjøtt Meierismør Egg Isbergsalat/kinakål Agurk Ost Varer du kan spise i begrenset mengde: Fløte Rømme Blomkål Brokkoli Rosenkål Varer du kan spise veldig liten mengde av: Nøtter Tomat Bringebær Mat du aldri skal røre: Mel Pasta Potet Brød Frukt Grønnsaker som vokser under bakken Generelt alt med karbohydrater i, sjekk alt du spiser for karber...det er ofte mer enn du tror. Husk å regne ut totalmengden i det du spiser, ikke kun for 100gram som står på pakken..... Du kan velge å drikke/spise varer med tilsatt sukkererstatning (f.eks pepsi max, cola zero, ekstra tyggi osv), men hvor heldig det er for kroppen din å få mye e-stoffer kan alltid diskuteres.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #4 Skrevet 20. september 2010 Det jeg lurer på er hvorfor du velger denne formen for å gå ned i vekt? Jeg har selv noen kilo for mye og vil ned i vekt. Etter å ha lest endel om diverse slankekurer kom jeg frem til at Grete Roede var tingen for meg. Der lærer vi å spise sunt, variert og nok. En av grunnene til at man blir tjukk er jo fordi man spiser for mye, og feil ting. GR hjelper meg til å fokusere på de rette matvarene. Og det er jo dette jeg skal spise resten av livet. Disse ketolyse kurene har jeg lest mye om, og jeg har også lest hva som er av kritikk, og jeg må virkelig si at jeg skjønner ikke hvorfor folk vil utsette seg for det en ketolysekur gjør med kroppen. Det finnes også flere rapporter og forsøk som viser at man går IKKE ned mer på ketolyse en på kaloriredusert diett. Så tenk deg om før du starter, les i alle fall det som er av kritikk, og ta et veloverveid valg. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #5 Skrevet 20. september 2010 Fordelen med ketolyse eller lavkarbo er at man slipper å gå sulten og har dermed en større sjanse for å gå ned i vekt. Jeg har gått 3 kurs med grete roede og sprakk hver gang fordi jeg ble så utrolig sulten. Gi meg gjerne en link til hva ketolyse gjør med kroppen som ikke er så bra, for som oftest er det tatt helt utav sammenheng og stemmer ikke i det hele tatt. Forskning Grete Roede mot Ketolyse har aldri blitt gjennomført. Man må se på langtidsvirkningene av de to helt forskjellige metodene å gå ned i vekt på. Lavkarbo (ikke ketolyse) har minst tilbakefall på vekt av lavkalori og lavkarbo...det har lbitt forsket på. En god blogg med mye god fakta og linker til artikler og forskning: http://lenabeatrice.net/ Hilsen anonym over som skrev litt om maten..... Ps: Jeg har tatt av rundt 30 kilo og har holdt vekten i snart 1 år. Det har jeg aldri noen ganger tidligere klart. Jeg er evig takkmenlig for lavkarbo og har fått mye mer energi og hodeverken min har forsvunnet, syklusen min har blitt stabil og blodsukkeret har stabilisert seg. Synes da selv at disse "bivirkningene" er veldig positive for kroppen :-) Jeg har fått et bedre liv ihvertfall.
Matitt ,Mini, og Ny Mage:) Skrevet 20. september 2010 #6 Skrevet 20. september 2010 Jeg gikk ned 15 kg etter forrige svangerskap, ved hjelp av lavkarbo. Var nok ikke i ketose hele tiden, men skal si det hjelper MYE å å holde seg unna de værste karbokildene, brød, pasta, ris, sukker, poteter. Jeg ble i MYE bedre form, for meg finnes det ikke tvil om at lavkarbo er en sunn og god livsstil. Også så mye god mat man kan spise! Grete Roede kan , i mine øyne, ikke måle seg med lavkarbo. (selv om Grete Roede også har skjønt at det er karbohydratene man blir fet av, det har blitt kuttet MYE i karbene der også)
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #7 Skrevet 20. september 2010 At du har gått på 3 GR kurs og ikke blitt mett får stå for din regning. GR kurs hadde ikke vært så populære om folk sultet. Jeg ligger på 1600 kalorier til dagen, og det er nok for meg. Trener jeg utenom så øker jeg kaloriinntaket. Det funker for meg. Jeg har lest mye om ketolysekuren og det er mye negativt som står om den. Vet ikke om jeg finner igjen alle linkene. Har finkjemmet nettet etter en artikkels om sto i Dagbladet for ca 1 uke siden. Det sto på forsiden med storbokstaver at ketolysekuren er farlig for hjernen. Dette begrunnes med at karbohydrater er det som er drivstoffet til hjernecellene, og at når disse ikke får den mengden de trenger så begynner cellene å dø. I tillegg så sto det mange andre argumenter. Jeg legger ved en link her og der står det at han Torkil som er grunnleggeren for ketolysekuren ikke anbefaler noen å gå på kuren i mer enn 6 mnd. Bare det bør jo få alarmklokkene til å ringe hos oppegående mennesker. Dette er en kur som man ikke vet er trygg utover 6 mnd.Altså, det er ikke normalt. I konstrast til GR som lærer deg å spise riktig, mindre, og sunt og det er et kosthold som man kan holde seg til HELE LIVET. Og er ikke det litt av vitsen? I tillegg sier han at i de to første ukene av kuren er det vanlig å oppleve bivirkninger som kvalme, slapphet, diaré og forstoppelse. Bivirkninger av en diett.......fortsatt ingen alarmklokker? Når kroppen ikke får nok glycose, så tærer det på muskelmassen. Dette er velkjent i de fleste kretser. Så selv om du får mindre fett på kroppen, så har du også slanket bort muskelvevet. Og det er jo ikke bra. http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article281688.ece http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/3691870.html Jeg synes i alle fall at man godt kan være litt skeptisk, og søke på nettet og se hva man finner av argumenter for og i mot, så gjør man opp sin mening. Ikke glem svineinfluensa hysteriet, nå har jo til og med WHO gått ut og innrømmet at de hauset det litt vel opp. Så tenke sjæl er ikke dumt..... http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article4878726.ece
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #8 Skrevet 20. september 2010 Bare til informasjon så var den artikkelen i dagbladet basert på en uttalelse av en lege, avisen hadde snudd på uttalelsen hennes og hun gikk ut i media og på bloggen sin og avviste totalt at ketolyse er skadelig for hjernen. Hun sa at når man begynner på ketolyse/streng lavkarbo vil hjernen få mindre rask energi derfor kan det påvirke hjernekapasiteten der og da, men i lengden ville hjernen ha det stabilt og det var ingen forskning som viste motsatt. Hun var oppgitt over Dagbladet som kunne lage en så useriøs reportasje og lyve direkte til alle.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #9 Skrevet 20. september 2010 "I tillegg sier han at i de to første ukene av kuren er det vanlig å oppleve bivirkninger som kvalme, slapphet, diaré og forstoppelse. Bivirkninger av en diett.......fortsatt ingen alarmklokker?" Nei, ingen alarmklokker hos meg. Dette er tegn på at kroppen begynner å bli bedre, man avvenner kroppen for sukker. Kan sammenlignes litt med avvenning av en narkoman...man får en tøff tid i avveningen...men mye bedre etterpå. Jeg har alltdi slitt med hard mage, men på lavkarbo har jeg blitt kvitt det problemet. Jeg mener at man kan starte med en pangstart på ketolyse i gjerne 4-6 uker og deretter gå over til lavkarbo...da øker man gjerne inntaket til 40-60 karber pr dag istedenfor under 20. Det er en livstil man fint kan leve med og kroppen trives godt med. Hvis man spør de som har gått på lavkarbo i mer enn 4 mnd om hvilke bivirkninger de har så er alle positive, som f.eks: Stabilt blodtrykk, mer energi, bedre søvn, normal avføring osv. Det er kun den avvenningsprosessen som er tøff, tar cirka 2 uker før det stabiliserer seg og kroppen ikke lenger har desperat behov for sukker og karber. Hvorfor skal en kost som mennesket har levd på helt tilbake til steinalderen være farlig for oss? Det er ikke før de senere årene kroppene våre har blitt tilført store mengder sukker og karber. Har du ikke fått med deg at til og med Grete Roede går ut og anbefaler at man reduserer på karbene? Det begynner å gå opp et lys for de fleste som har litt peiling på kosthold. Problemet med kuren hennes et at den inneholder helt feil fett og for lite fett....derfor blir ikke kroppen mett...og man vil alltid ha sukkersuget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå