Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #1 Skrevet 19. september 2010 Jeg får sikkert litt pepper for dette spørsmålet, samt skrivefeil osv. Men, jeg prøver... Jeg skal ha ei jente på nyåret, og dette er mitt første barn. Jeg har litt erfaring med småbarn, så jeg lurer litt på dette. Når dere skal vaske de små jentene deres nedentil, hvordan og med hva? For det er jo et område som fort kan få betennelse osv. Og hvis jenta kanskje har litt løs avføring, og det da havnet overalt, kommer det faktisk innenfor kjønnsleppene da, og i så fall hvordan fjerner man det på et lite barn så skånsomt som mulig? Vær så snill og husk på at jeg er helt ny i dette. Jeg Vil bare være en best mulig mor for mitt kommende barn<
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #3 Skrevet 19. september 2010 Og det skulle stå LITE erfaring med Småbarn... HI
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #4 Skrevet 19. september 2010 Bare vann, ja. Fjerner man det bare med hendene i en balje? HI
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #5 Skrevet 19. september 2010 Vann, aldri såpe, og vask forfra og bakover. Kjønnsleppene skal i utgangspunktet være selvrensende, men ved løs avføring over alt kan de skilles for å komme til, men da vil jeg helst spyle, ikke gnikke med klut liksom. Ved avføring er det uansett like greit å spyle under vasken. Man kan også bruke olje på en klut, det er skånsomt for huden og vasker like bra, men skyller altså ikke.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #6 Skrevet 19. september 2010 Mesoft fra apotekene og vann fjerner det som trengs. Det kommer innefor kjønnsleppene ja, men det er da bare å vaske forsiktig. Inni skjeden som jeg bekymret meg for når det ikke.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #7 Skrevet 19. september 2010 Første og beste råd fra meg vil være å aldri vaske småjenter med såpe (noe svigermor hadde gjort en gang, og det endte med utflod...). I begynnelsen starter de aller fleste bleieskiftvask med mesoft (myke kompresser kjøpt på apotek) og vann. Etterhvert går mange over til våtservietter fordi det er praktisk, og om barnet ikke reagerer ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det. Man skal alltid vaske jenter forfra og bak, urinrøret er det reneste så man skal aldri vaske mot dette. Jeg skiller kjønnsleppene og vasker en og en side. Selv små jenter kan ha både utflod og talgutskillelse som må vaskes bort og det er bare en måte å gjøre det på. Ved mye bæsj er det svært viktig å vaske nøye, evt ta henne under springen/dusjen og spyl rent først. Sjekk etterpå at du har fått med alt. Datteren min har nå blitt 2,5 og bleiefri på dagen, og hun dusjer hver kveld. Da ber jeg henne bare bøye seg frem og så vasker jeg med hånda og hånddusjen. På morgenen (nattbleier) vaskes hun med myk klut og vann. Bare fint at du spør, og har gjort deg disse tankene i forkant; betyr at du allerede er mamma:) Lykke til med resten!
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #8 Skrevet 19. september 2010 ps. Mange nyfødte har en "ekstra" sprekk over rumpesprekken som ofte blir glemt i vaskingen og derfor sår. Glemmer aldri jeg fikk skryt av legen på 6 ukerskontrollen fordi jenta mi ikke var sår der:)
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #9 Skrevet 19. september 2010 Vasker alltid forfra og bakover med Mesoft engangsklut (eller våtserviett på tur). Hvis du vasker fra klitorisområdet og nedover, så får du med deg det som ligger mellom kjønnsleppene også. Den bæsjen som kommer når de bare får morsmelk er flytende, men den bæsjen skal være helt ufarlig. Senere når de begynner å få mer brunaktig bæsj, pga av fast føde så kan man bade eller spyle underlivet med dusjen om avføringen er veldig løs. At det kommer bæsj litt overalt kan man ikke gjøre så mye med, annet enn man skifter bæsjebleien så fort som mulig. Man skal aldri vaske inn i skrittet. Uansett, så skal du få opplæring i dette på barsel.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #10 Skrevet 19. september 2010 Nei skjønner at man ikke bruker såpe:) ja, man må vel bare passe på og ikke ha for hard stråle, siden man må passe på og ikke få vann på innsiden? For det er vel ikke bra? Mye og tenke på med sånne små. Ikke det samme som når man vasker seg selv heller liksom, selvom han har samme "understellet" selv:) men takk for svar! det kommer vel ikke avføring helt inn i skjeden liksom? Huff, for et spørsmål, jeg vet! HI
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #11 Skrevet 19. september 2010 Innsiden, tenker du da innenfor kjønnsleppene? Vann er ikke farlig, og du skal være innmari god om du klarer å spyle inn i skjeden:) Med allrounderbæsjebleier kan det nok komme pittelitt opp (som i høyden) i skjeden, men dette ordner den selv opp med. Så lenge du ser med det blotte øye at det ikke er mer bæsj kan du være fornøyd.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #12 Skrevet 19. september 2010 Tusen takk for alle svar! Har hjulpet meg mye:) fundert litt på dette nemlig.. Men nå er jeg mye klokere:) tusen takk, alle sammen:) HI
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #13 Skrevet 20. september 2010 Og så husk å spør om å få "badekurs" på barsel =) Da lærer du mye
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå