Catias Skrevet 19. september 2010 #1 Skrevet 19. september 2010 Ser stadig vekk at jentene inne på de ulike forumene stadig vekk kommer med nye ting man skal holde seg unna, ikke spise, ikke gjøre.....må være så forferdelig slitsomt å gå rundt å tenke på alt dette.....greit å være litt forsiktig, men det får da være grenser....folk har da vært gravide før oss i generasjoner, uten at det har vært noe spm om denne hersens salamien f.eks. Og så har man de som lurer på om man kan spise SALAMI, røyka laks, sushi, spekemat, leverpostei, makrell i tomat, drikke melk, kaffe, te, brus, spise godteri, frukt og grønt, is fra hennig olsen med eggelikør og bjørnebær (hva er sannsyneligheten for at det faktisk er alkohol i denne, er jo barn som spiser den). Så er det om det hjelper og fryse det først, eller steke/koke det...... Kan man ta paracet/ibux, eller andre medisiner Noen lurer på om de kan gå på fotballkamp pga. høye lyder.......hjeeeeelp.....ungen er inni magen er den ikke. Og hvorfor i all verden må noen blande seg oppi hva andre spiser og gjør...... og folk her inne MÅ slutte å sluke til seg alt som blir sagt...blir smårar bare av å lese om hva folk lurer på jeg..... Spiser det jeg vil jeg, er selvfølgelig mer forsiktig med noe. Men har jeg lyst på salami, så er jeg så gæren at jeg spiser det. Er jo ikke i mengder, kanskje på en brødskive, og helst når pakka er nyåpnet. Er jo nesten barnemishandler da. Drikker til og med både kaffe og brus når jeg har lyst på det......helt vilt altså..... Graviditet er da virkelig ingen sykdom, lev som normalt, og gjør som du pleier.....kos deg og nyt svangerskapet, men ta noen forhåndregler.....og ikke sluk alt som blir skrevet i de ulike forumene, sjekk hvor de har det fra i så fall.....om kildene er pålitlige.... Stol på din egen kropp og hode, den vet ganske mye..... Sånn da fikk jeg ut det,.....
Gjest Antarctica Skrevet 19. september 2010 #2 Skrevet 19. september 2010 ler så jeg griner her! Du tar det virkelig på kornet. har også lest med økende forbløffelse alle de nye forbudene som har sneket seg inn. Jeg tok jegerprøve da jeg var gravid, med legens godkjenning: de høye lydene er faktisk filtrert gjennom litervis med vann, fett og muskelmasse! Er ikke som om den ligger med øra utenpå navlen din, da! Og salami. når var det det ble galt da? Norge har verdens beste matvaresikkerhet, hva kan liksom lure seg inn i salamien? ikke noe som du ikke allerede har på fingra... så vask deg godt, heller enn å avstå fra alskens matvarer.
Fru.Antonsen Skrevet 20. september 2010 #3 Skrevet 20. september 2010 Jeg er så enig så enig Eneste er med sushien da, nå har jeg virkelig en unnskyldning for å unngå å smake det skvipet der hehe Men ja, er greit og bra man tar sine forholdsregler men nei babyen dør ikke av at mot spiser en skive spekmat e.l Selv spiser jeg det jeg har lyst på når jeg har lyst på det. Bare det er uten røyk og alkohol skal man kose seg masse under svangerskapet, eller hvertfall gjøre sitt ytterste for å få kost seg mest mulig.
Frkkaos Skrevet 20. september 2010 #4 Skrevet 20. september 2010 HEILT enig:) på tide at noen påpekte dette..!
Miss Snow Skrevet 20. september 2010 #5 Skrevet 20. september 2010 Jeg blir helt matt av godteri/brus-diskusjonen jeg.. Jeg må ærlig innrømme at jeg har kutta ut salamien, men om andre spiser det, så er jo ikke det noe jeg legger meg opp i. Men jeg får så nok av at en del mennesker skal påpeke hvor "flinke" de er fordi de ikke spiser godteri eller drikker brus under svangerskapet. Det er fint og flott for dem - for all del. Men jeg syns ikke argumenter som "jeg gjør det som er best for babyen" i den sammenhengen. Jeg tror min baby har det helt strålende når hun får litt sjokolade- eller pepsi max-smak i fostervannet sitt jeg ;p I går drakk jeg pepsi max, i går spiste jeg en troika, og nå til frokost drakk jeg mitt vanlige sjokolademelkglass. Skyt meg!
Jenteflokken Skrevet 20. september 2010 #6 Skrevet 20. september 2010 Å, sjokolademelkglass! Det er med i min frokost også, mange ganger i uken, nam nam.
TiNi88 Skrevet 21. september 2010 #7 Skrevet 21. september 2010 Å, så godt med et slikt innlegg Jeg sitter her å dytter innpå med lakris, og venter i spenning på hva blodtrykket ligger på om to uker når jeg skal til legen Jeg drikker pepsi max, cola og litt kaffe når jeg har lyst, og spiser sjokolade, brownies og kunstig sukker! Pratet med min bestemor i dag om hvordan det var da hun var gravid. Hun drakk to glass likør når hun var gravid for å unngå å fortelle at hun var gravid i et selskap Men det ble hun faktisk syk av, så jeg tenker så lenge jeg ikke blir syk av brusen eller lakrisen så er det ikke noe galt ;p Må legge til at jeg har hatt villt lyst på fisk et par dager (hater fisk) Så tror kroppen sier ifra om det er noe den vil ha eller ikke vil ha (:
BabyLykke<3 Overtid deluxe!!!! Skrevet 22. september 2010 #8 Skrevet 22. september 2010 Jeg tror de som velger en sunn livsstil som gravid, og kutter ut ting de ellers ville kost seg med, har det helt supert!! Viss noen klarer å være så flinke så syns jeg de fortjener skryt, og tror absolutt ikke de har det forferdelig. Tvert i mot har de sikkert mer energi og bedre samvittighet en de som putter alt snop og usunn mat de kommer over. Men jeg skal være helt enig i at det ikke er farlig å kose seg litt av og til, men om noen syns det er best å unngå slikt så kan jeg ikke si annet enn at det er jo faktisk det beste, det er noe alle vet. Alle gravide blir rådet (av lege, helsesøster...) til å leve sunt fordi det er det beste for barnet. Det er ikke dermed sagt man dør av å spise en sjokolade, men at folk lurer på hva de bør spise og ikke spise er jo bare for barnet sitt beste, og da er det jo fint at de kan spør folk her inne om de vet noe man bør spise/bør unngå. Men folk velger hva de spiser selv, det plager ikke meg. Håper ikke det plager mange at folk velger å være sunne heller. Skryt til alle sunne sier jeg!!!
anna_duck Skrevet 22. september 2010 #9 Skrevet 22. september 2010 hi hi hi :-D Spiser salami, leverpostei, egenplukket sopp, drikker Red Bull en og annen gang ( nå er ikke jeg glad i hverken kaffe eller brus, så det drikker jeg ikke - da er det ikke noe koffein inn der i allefall) og tar et halvt glass rødt i løpet av en hel kveld når jeg sitter og koser meg og skravler hos nabokona (er kanskje en gang i mnd jeg tar d halve rød). Ellers er sjokomelk godt! Blir ikke hver dag, men. Nei, en får kose seg så lenge det ikke går utover ens egen samvittighet - og det er hvert enkelt sitt valg hvor mye de dytter i seg og legger på seg og leer på seg for å holde seg i form........ Bør nok skytes jeg og ;-) som en annen her sa :-D
jollybaby Skrevet 22. september 2010 #10 Skrevet 22. september 2010 Man kan absolutt spise sushi. Bare man holder seg unna tunfisk:)
Varulven Skrevet 24. september 2010 #11 Skrevet 24. september 2010 Synes også at det må gå an å bruke sunn fornuft. Det som er viktig er å holde seg unna de verste listeriafellene. For eksempel upasturiserte oster, røykelaks og gravlaks med kort holdbarhetsdato (listeria forøker seg nemlig under lagring selv om lagringen skjer ved riktig temperatur) kjøttpålegg med kort holdbarhetsdato.... Hjemme hos oss lager vi det meste av maten selv, fra bunnen, så er ikke så livredd. Ikke er jeg gravid heller (ennå), men tenker nå helt klart å ta hensyn til det om jeg blir. Alt med måte, da. Det er like ille for barnet at mor stresser og er livredd for allting, som at hun spiser ett og annet som ikke er anbefalt.
Såpeboble - 26.04.2011 Skrevet 2. oktober 2010 #12 Skrevet 2. oktober 2010 Helt enig i at noen tar litt vel av med hysteriet sitt. Men gravide som drikker alkohol, selv i små mengder, har jeg virkelig ingen respekt for! Enkelte ting bør man klare å holde seg unna i de mnd man går gravid.
Frøkenfri me 4 troll :o) Skrevet 2. oktober 2010 #13 Skrevet 2. oktober 2010 salami er vel ikke farlig?har alltid spist det å har 4 friske barn ))
Siljevanilje:) Skrevet 6. oktober 2010 #14 Skrevet 6. oktober 2010 Jeg drikker tre-fire kopper kaffe for dagen! Ha! Deilig å innrømme det!
cameo Skrevet 7. oktober 2010 #15 Skrevet 7. oktober 2010 Man kan faktisk spise sushi, bare man holder seg unna rå tunfisk som noen over her sier. Tunfisk på boks derimot, er helt greit. Personlig holder jeg meg unna sushi, tør ikke smake. Vet jeg er litt pinglete
cameo Skrevet 7. oktober 2010 #16 Skrevet 7. oktober 2010 Som noen over her skriver så er det helt greit å spise sushi, bare man holder seg unna rå tunfisk. Tunfisk på boks derimot, er greit å spise. Personlig holder jeg meg unna sushi, tør ikke smake. Vet jeg er litt pinglete
shh11 Skrevet 12. oktober 2010 #17 Skrevet 12. oktober 2010 Helt enig og herlig at noen tar dette opp! Blir gal av at alle skal kommentere om jeg tar meg en kopp kaffe eller te... og om jeg kan spise godt stekte/kokte reker osv (du KAN fakstisk! Det eneste som står noen som helst sted er at en ikke skal spise råe reker og helst ikke de som allerede har blitt kokt men steker en reker selv og i tillegg har det i en saus så er det helt ok)... En kan faktisk drikke te og kaffe (og cola) mens en er gravid, en må bare drikke litt mindre... helst under 200mg kaffein... og det er mange flere kopper kaffe, te, cola og plater sjokolade enn det jeg kan drikke/spise hver dag.. Og en skal ikke ha dårlig samvittighet for å drikke sjokolademelk heller... det er jo mye kalsium i det som faktisk hjelper benbygningen av barna...!! ;-)
Freba - jente08+termin 04/11 Skrevet 13. oktober 2010 #18 Skrevet 13. oktober 2010 (Du må ikke skrive skyt meg i tilfelle hun med Jegerprøven tar det alvorlig :-)))))
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 13. oktober 2010 #19 Skrevet 13. oktober 2010 Noen er hysteriske av en grunn. Rett og slett for de kanskje har slitt i mange måneder eller år for den del for å bli gravid. Så når de endelig blir det så får de helt hetta. De har jeg forståelse for. Men alle dere andre som tror babyen dør bare av at man spiser sushi eller en jordbær er bare latterlig. hehe
Gjest Mentha Skrevet 16. oktober 2010 #20 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg holder meg faktisk unna spekemat og sushi, men det er fordi jeg har studert medisin og vet endel om bakterier og utvikling i matvarer som ikke er varmebehandlet.. Hovedgrunnen til dette er ikke fordi jeg tror babyen kommer til å dø hvis jeg spiser det, men mer fordi at HVIS noe skulle gå galt under svangerskapet så vil jeg være sikker på at det ikke er noe jeg har gjort eller utsatt babyen for som gjør at det ble sånn! Det er et valg jeg har tatt, og som jeg trives godt med Jeg har full respekt for de som holder seg unna visse matvarer i graviditeten, det er tross alt kun snakk om et lite år, og i mitt tilfelle ser jeg det knapt som noe offer. Men jeg kjenner jeg blir litt trist når jeg leser om de som er redde for å spise på restaurant eller café fordi tomatene kanskje ikke er skylt, eller de ikke vet hvor gammel skinken er. Det er synd at det å være gravid skal gi bekymringer og angst over hverdagslige og helt normale sysler. Jeg spiser både sjokolade og potetgull, drikker kaffe og cola om jeg skulle få lyst på det, og har ingen problemer med å dytte innpå både kokt skinke og leverpostei - som jeg har fått helt dilla på! Fallgruvene er dessverre mange når man har tilgang på så mye informasjon, såkalt "informasjon" og folks personlige meninger, så jeg skjønner godt at det er mange som blir forvirret. Men, som en avslutning, så kan jeg jo påpeke det vi alle vet - at folk tross alt har født barn i tusenvis av år, og at det ikke akkurat har blitt noen befolkningsmangel på kloden vår Så stort sett går det vel greit dette her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå