Gå til innhold

Hva skjer hvis jeg sykmeldes i permisjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får min mann da permisjon mens jeg er sykmeldt? Og får han i så fall fremdeles beholde sine 10 uker permisjon når jeg skal tilbake i jobb igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan overta permisjonen dersom du er for syk til å ta deg av barnet.

Skrevet

Men det er ikke gjort i en håndvending! Og du skal være ganske så syk før du får det til.. Det gjelder kun ved alvorlig sykdom og det er ganske strenge krav.

Skrevet

Far kan overta permisjonen. Jeg tror ikke det er så fryktelig mye som skal til. Det det skal mye til å få til er hvis mor er for syk til å ivareta barnet og far ikke tar over permisjonen - og så få denne igjen senere.

Det er opptil dere hvordan dere deler permisjonen. Er det avtalt at far skal ta de 10 ukene med arbeidsgiver, så ser jeg ikke noe problem med det.

Skrevet

Far kan overta din perm hvis du er for syk til å ta deg av barnet, men det krever attest fra lege på at du ikke kan ta deg av barnet. Bare en sykemelding holder ikke.

Jeg vet dette fordi vi har vært gjennom denne mølla... Jeg ble operert i permisjonen, og kunne ikke løfte eller bære på 3 uker. Pappa overtok min perm, og fikk foreldrepenger utregnet fra sin inntekt og om dere har valgt 80 eller 100%. Du får "vanlig" lønn.

Pappa får sine 10 uker uansett.

Men som sagt, det er byen automatikk i at pappa får overta. Jeg snakket med Nav før min operasjon og forklarte at jeg ikke kunne ta meg av barnet, men fikk til svar at "ja, dere må bare søke, men jeg kan ikke nå si at dere får innvilget. Vi må ha bekreftelse fra legen først". Så hun var litt stri. Men vi fikk det da godkjent. Ring nav og hør hva de krever, det er egentlig det beste.

Skrevet

byen skal selvfølgelig være ingen... skriver fra mobilen...

Skrevet

Det er det jeg mener.. Jeg var innlagt på sykehus med akutt og alvorlig sykdom i 6 uker da minstemann var 7 mnd, og selv om sykehuset sendte og ordnet med papirer tok det altså over 3 mnd før det ble orden på utbetalinger etc fra Nav. Ingen enkel sak, iflg mine erfaringer iallefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...