Gå til innhold

Paralgin Forte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man bruke Paralgin Forte under graviditet? Jeg har noen ganger (ca. 2 g. i mnd) behov for 1/2-1 tab. Paralgin Forte p.g.a ryggsmerter. Kan jeg ta dette ved et svangerskap? Eller bør jeg bare la være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et av disse medikamentene man får under graviditet dersom fordelene anses å oppveie ulempene. Jeg ville diskutert det med foreskrivende lege.

Skrevet

De fleste leger ville nok ikke anbefalt deg paralgin forte da det er sterke smertestillende. Hvorfor vil du ta det da?

Skrevet

Hvis du bare trenger en halv paralgin forte, bør du ha like grei effekt av 1-2 paracet.

Skrevet

Min erfaring er at leger mente det var helt greit, mens jordmødre (som strictly speaking ikke har kompetanse til å vite noe særlig om det) syntes alt skulle repareres med "til nød en paracet."

Selv felleskatalogen, som er ganske paranoid i sine preparatomtaler, mener det er helt ok med paralgin forte under svangerskap så lenge det ikke er langvarig bruk og ikke som smertelindring under fødsel. Men som sagt, det greieste er jo å ta opp temaet med foreskrivende lege.

Skrevet

Det er jo litt forskjell på Paracetamol og Kodein da.. til deg over her

Skrevet

Nei, det er vel ikke snakk om å ta det under svangerskap egentlig, men skal gjøre noe som jeg vet vil gi ryggsmerter i forbindelse med inseminasjon ( skal til Danmark etterhvert), og jeg kan få behov for å ta smertestillende rett etter inseminasjon. Regner med at det går bra, ser jo i Felleskatalogen at det er i forbindelse med amming at kodein kan gå over i morsmelka. Ingen fare for det her :-D

Skrevet

Paracet er en helt annen medisin... Har ikke samme virkning.

HI

Skrevet

Hva i alle dager har du tenkt å gjøre? ;-D

(Man anbefales forresten ofte å ta paralgin forte i forkant av ivf-behandling, altså like før befruktning. Samme setting, legeanbefalinger).

Skrevet

Jeg fikk foreskrevet PF til bruk under svangerskapet, tok mye mer enn du beskriver. Legen sa at det ikke var til skade for barnet.

Skrevet

Jeg ville ikke tatt paralgin forte. Med mindre du har fått dette fra lege for disse ryggsmertene, og i såfall har vel h*n svaret på om du burde bruke dette under graviditet eller ikke. Jeg har tatt paralgin forte kun ved en episode i mitt liv, og dette var en bilulykke. Dette er jo sterke smertestillende, som du ikke skal ta med mindre det er i samråd med lege.

Skrevet

Det blir litt slik, det er ikke skadelig med et glass vin eller to i svangerskapet heller, men vil man ta den sjansen?

Paralgin Forte er et kombinasjonsperparat med paracetamol + kodein

Hør med fastlegen din. Du kan ikke bruke noe lokalt virkende istedet? kjølende eller varmede salve, kiropraktor behandling, masasje, akupunktur osv

Fins alternativer til tbl.

Skrevet

Svar til HI. 1/2 PF i måneden, nei det skader ikke. Heller det, enn høye doser paracetamol. Hold deg bare langt unna med i ASA klassen. Som Ibux.

Skrevet

Vet jo at det er forskjelloge tbl, men når du ikke har mer vondt enn at bare en halv PF er nok, så bør 2 paracet kunne virke like godt. Var bare det jeg mente.

Skrevet

Ja, det er det jeg mener. Tar så liten dose og det er bare når jeg har virkelige smerter, så jeg mener at det kan ikke ha noe å si. Takk for mange svar :-)

HI

Skrevet

Herregud så mange svada svar her.

Det er tydelig at folk uttaler seg på bakgrunn av hva de FØLER ikker hva de vet.

Om det står i felleskatalogen at du kan ta PF så tar du det du trenger uten å være bekymret. PF har vært i mange år nå og det finne god dokumentasjon på bruk og graviditet. Du trenger ikke å ta så liten dose som mulig som noen sier her. Du tar det du trenger for å bli smertefri.

Spiller ingen rolle om du tar en halv eller en hel. Men det spiller en rolle om du tar 30 stk på en gang ;-)

En annen her inne sammenligner det med alkohol...sier at et glass eller to er heller ikke skadelig, men tar du sjangsen. Hva er det for slagt tilbakestående utsagn?

Alkohol KAN være skadelig for barne selv ved så små mengder som et glass. Så det tar vi IKKE sjangsen på.

En annen sier at ta heller to Paracet, herregud kvinne, hva vet du om hvordan PF og Paracet virker i kroppen? Idiot altså. Hvorfor gidder du å uttale deg om noe du helt klart IKKE har peiling på?

Så kjære HI, jeg skjønner at du ikke vil gjøre noe som kan skade evt. foster, men tror du trygt kan ta en tbl.

Lykke til med inseminasjonen...:-)

Skrevet

Akkurat hva som er bra for et foster ville jeg nok heller stolt på jordmor enn en fastlege hvert fall. Når det er sagt kjenner jeg til mange nek av både jordmødre og leger. Men å si at en jordmor ikke har peiling på graviditet og medikamenter blir jo bare fordomsfullt, feilaktig og dumt.

Og at det ikke er paracetamol i paralgin er også feil da det er 400mg virkestoff i en tlb, i tillegg til kodein, 30 mg.

Man har som regel at man skal være forsiktig med alt av medisiner under et svangerskap fordi det som er greit i dag, kan vise seg å være feil i morgen. Se bare på ny forskning ved bruk av paracet i svangerskapet. (finner ikke link i farta men har vært mye oppe i mediene).

pf i svangerskapet er neppe skadelig for fosteret, det er hvert fall ikke det slik forskningen er i dag men det bør holdes til et minimum fordi det er en tilvenningsfare for deg, og dermed også barnet du bærer på. 1/2-1 tlb 2 gr i mnd er et lavt forbruk og burde gå greit. Ville likevel rådført meg med legen, og ev en farmasøyt før bruk. Du skal ikke gå rundt med smerter heller da dette sender hormoner til barnet som heller ikke er heldig.

Man skal alltid veie ulemper opp mot hverandre for å finne det som er rett.

Skrevet

Det høres ikke ut som du vet så mye hva du snakker om, 04:33. Paracet er et tryggere preparat å ta enn paralgin forte. PF inneholder kodein, og er et reseptbelagt B-preparat. Hvordan disse medikamentene virker i kroppen har ingenting å si i denne sammenhengen. Poenget er at selv om det sannsynligvis ikke er farlig å ta paralgin forte i små mengder, så er det et medikament som helst skal unngås. Så da bør man heller prøve andre og mer ufarlige medikamenter (som f.eks paracet), eller helst være uten. Ville ikke tatt paralgin forte i svangerskapet uten å ha rådført meg med lege.

Skrevet

Men herregud, da, hvem tror du legen rådfører seg med?

Greit nok at PF er så vanlig at de fleste leger nok har sine "standard" råd de kommer med, men om det ikke hadde vært så vanlig, hvor tror du legen sjekker??

Skrevet

På grunn av kroniske smerter har jeg brukt PF nesten daglig før svangerskapet så har pratet mye med lege om dette. Han anbefalte meg å ikke bruke PF i det hele tatt, men som han sa var dette en anbefaling. Blir smertene uutholdelige er det bedre om man tar en liten mengde PF og får slappet av, men det er en risiko å bruke. Vet ikke om du ble klokere av dette :)

Skrevet

Hæ? Skjønte ikke helt hva du mente, 11:10.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...