Gå til innhold

Lett fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt "inspirert" av TLC kanalen hvor de nettopp viste en fødsel. Så jo så lett og smertefritt ut. Bare jeg som holdt på å slite meg "ihjel" ?

Mange som har ligget og skravlet og presset par ganger også var bebisen ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå så jeg ikke innslaget du sikter til, men om det foregikk i USA er epidural betydelig mer utbredt enn her til lands (gjerne under hele fødselsforløpet).

Skrevet

Hmmm.. altså første fødsel presset jeg og hadde pressrier i nesten 1,5 time..

Men andre gangen tok de vannet, og fra de fikk tatt det (det var litt vanskelig) så tok det maks 10 minutter til jenta mi var ute. Så det var jo nesten som på tv, ha ha:) Hvertfall ikke timesvis med pressing. Men ikke to press og ute heller da.

Skrevet

Fikk ikke med meg begynnelsen på fødselen men tanken om epidural slo meg. Hun spurte om hun kunne presse selv om hun ikke kjente noe,så vet ikke om det var rier hun siktet til eller at hun ikke kjente noe pga epidural.

Ja drømmen hadde kanskje vært to press og ferdig. :P

Skrevet

Hehe... Ja, med vesla var det i grunnen ganske lett. Pratet en del mellom riene, og var overraskende mye tilstede også under utdrivningsfasen ( i hvertfall sett i forhold til de tre første fødslene mine). Tok vel sånn ca 20(?) min fra 5 cm åpning til vesla var ute. Ikke noe smertestillende.

Skrevet

Tenk deg sjokket med to press og vips ferdig da! He he, neida.

Jeg syns egentlig den andre fødselen min var veldig lett jeg, i forhold til den første. Men det var jo ikke som å gå en tur i parken eller noe slikt hyggelig og behagelig. Jeg drev ikke med småsnakk mellom slaga. Jeg hadde smerter. Ganske mye smerter.

Skrevet

Ja, jeg hadde en veldig rask og enkel fødsel. Rett etterpå tenkte jeg at jeg like godt kan få 10 barn til om det er så enkelt..

Datteren min ble født ti uker før termin, veide under 1500 gram, var 37 cm lang og 27,5 cm rundt hodet.

Bare et par press så var babyen ute. Men hadde hatt kraftige rier halve dagen som var rimelig vonde. Selve fødselen var ikke vond:)

Skrevet

første fødselen min gikk ganske fort. var på sykehuset i litt over 1 time..jeg hadde vel press rier i en halv time eller noe men hadde litt mellom rom mellom dem. da gjorde det ikke vondt mellom riene så da var jeg veldig rolig og pratet mye..

med nr to tok det litt lengre tid og da hadde eg helt til slutt god pauser i mellom der jeg pratet om alt mulig med jordmoren og sambo

Gjest eelis+kian
Skrevet

Hehehe. Jeg fødte helt uten smertestillende, og det gikk rimelig kjapt (4 timer fra 2 cm). Jeg snakket med mamma mellom riene, og mens jeg presset spiste jeg druer(!) og snakket med både jm og mamma. Men det var ikke sånn "Hva skal vi ha til middag"-snakk, det var mer "Det her kommer ikke til å gå, det er ikke plass, DET KOMMER IKKE TIL Å GÅ SIER JEG JO!!!!" haha. Jeg presset i 30 min. Revnet ikke :-)

Skrevet

Jeg ropte ut babyen min. Vred meg i smerte, mens jeg hylte så det sikkert hørtes langt nedi korridorene. Jeg var ikke i stand til å prate normalt mens ungen var på tur ut. Det var ikke snakk om noe pause mellom riene. Det var bare å la smertene fare igjennom og presse når jordmor sa press. Fødselen gikk jo veldig fort, så sånn sett var det lett. Men å prate under pressriene som om ingenting skulle skje?? NOPE!

Skrevet

Kanskje ikkje akkurat SÅ lett, men ikkje langt unna heller.

Eg kom inn på sjukehuset kl 9.15, hadde då hatt småvondt i magen i 2-3 timar, men var forberedt på å bli sendt heim. Blei undersøkt 9.30; 3 cm.

Eg hadde med meg mannen og besteveninna mi. Veninna sat og stilte spørsmål frå ei spørrebok mens eg vandra fram og tilbake i rommet, eg fekk svare først og eg fekk velge kategoriar. Etter kvart tok vi pause akkurat når det kom ei rie og kl 11 gjekk eg i badekaret. 11.05 fekk eg trykketrang og trykka 5-6 gonar før jenta var ute 11.17. Det er klart at dei siste minuttene var vonde (veldig vonde), og mot slutten var eg veldig konsentrert om det eg hadde å gjere. Men det var likevel skravling heilt fram til pressinga begynte. Fødde for øvrig utan smertestillande.

Skrevet

Hadde to rimelig kjappe fødsler men absolutt ikke smertefritt. Tror heller ikke det kom et eneste "fornuftig" ord ut av meg mens det sto på :P

Skrevet

Tja..

Smertefritt var det definitivt ikke, men jeg hadde nok en kjapp og lett fødsel (om enn ganske intens!).

Kom inn med moderate smerter. Snakket med min søster i telefonen hele veien til sykehuset. 2 cm åpning. 2.5 time etter så barnet dagens lys. Da hadde jeg først tilbrakt ca 45 minutter i badekaret, der jeg småpratet med mannen, for så å oppleve ca en intens time med smertefulle rier tett som hagl, der den ene avløste den andre før den var ferdig.

Og så var det over. Gikk ganske greit egentlig, gjør det gjerne igjen.

Skrevet

Jeg hadde en laaaang fødsel, en av grunnene var de gode pausene mellom riene. De prøvde å gi meg drypp for å få fortgang i sakene, men det resulterte bare i vonde masrier som da ikke gjorde noen ting. Men de naturlige riene mine kom med 5-15 minutters mellomrom i åpningsfasen, og ca 5-7 minutters mellomrom i utdrivningsfasen. Da spiste jeg, snakket med jordmor og samboer, snakket med blivende bestemødre på telefonen osv, eller bare slappet av mellom riene. Fødselen pågikk over flere dager, så jeg sov mye mellom riene i åpningsfasen, men mer snakking, spising og sånt i utdrivningsfasen. Jeg satt gjerne ned for å hvile litt i pausene, mens jeg sto og presset under riene.

Særlig den siste delen av fødselen opplevde jeg var veldig enkel, fordi jeg fikk så gode pauser. Men det var likevel slitsomt med en fødsel som varer i tre døgn da. Den perioden jeg sto på drypp var helt forferdelig. Men de naturlige riene var helt overkommerlige. Føder gjerne flere ganger.

Skrevet

Jeg skravla som en foss under mine fødsler, hehe. Det gikk fort og jeg hadde ikke epidural eller noe annet, så jeg kjente definitivt når jeg måtte presse, for å si det sånn. Hadde kobla rier fra jeg kom inn på føden(med full åpning) så hadde ikke noen pauser mellom takene og var på rieforsterkende drypp hele tida.(de var ikke effektive nok, så måtte presse leenge)

Begge fødslene var helt like, bortsett fra at siste varte halvparten av tida. (6 timer vs 3 timer)

Tror jeg skravla og tulla for å glemme smertene, det hjalp ihvertfall:-) Kunne fint født flere barn enn de to jeg har, men gravid nekter jeg plent å være igjen, der er jeg helt ubrukelig...;-))

Skrevet

hehe - jeg "fødte" i fire uker jeg..... så ingen lett fødsel her i gården....

Er faktisk litt misunnelig på de som kom friske til sykehuset og "bare" brukte 20-30 timer på det hele....

Skrevet

Jeg så ikke programmet, men når vesla kom nå, så var i hvertfall pressveene en drøm.

Merka at pressetrangen kom, og fikk sjekka at jeg hadde full åpning. Blei så lagt over på fødesenga, og jordmora snur seg for å vaske seg eller noe. Med storebror brukte jeg bortimot 1 time på presse han ut (fikk han ut på siste sjanse, de stod klare med tang), så trodde ikke hu kom på en stund.

Når jordmora snur seg tilbake igjen roper hu"nei stopp, hu kommer jo". Det var ganske enkelt 2 press og vips ute. 2 pynte sting, that`s it!

Selve fødselen starta vel rundt 5-6 om morran, og 09.47 var hu ute.

Men jeg hadde blitt satt i gang dagen før klokka 10 da.

Men gud å intens det var, men mye heller det enn første fødsel.

Men snakking hadde jeg ikke tid til, hadde knapt pauser. Eneste måten jeg kommuniserte på var å riste eller nikke med hodet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...