Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #1 Skrevet 19. september 2010 Her er tingen. Jeg er alenemor for en liten jente på 9 mnd.. Får full overgangsstønad, utvidet barnetrygd, + småbarnstillegg, og 1380 kr i barnebidrag. + 2900 kr i bostøtte.. Men det er ikke nok! Jeg leiger leilighet for 6700 kr i mnd. Prøvde i flere mnd å finne en til under 5000 kr, men jeg fant ingen, og jeg måtte flytte. Når alle store utgifter er betalt, så sitter jeg igjen med ca 5000 kr å klare meg på. De 5000 kr skal da dekke klær, mat, bensin, små regninger i 1 mnd. Det sier seg selv at det ikke går. Jeg hospiterer på skole 4-5 dager i uken, er litt i praksis, og er oppført som reell arbeidssøker hos Nav. Siden jeg går skole, trenger jeg dagmamma. Søsteren min er dagmamma, og hun skal ha 5000 kr i mnd for dette, siden hun ikke kan søke seg jobb siden hun er dagmamma. Jeg søkte om stønad til barnetilsyn, men fikk avslag på dette, så jeg må betale dette av egen lomme, så jeg sitter igjen med nesten ingenting! Er det noe jeg kan søke om?? Jeg trenger hjelp!
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #2 Skrevet 19. september 2010 Du har altså inntekt på nesten 19.000 i mnd og 6700 til leilighet - det gir rundt 12 000 igjen etter at leiligheten er betalt.. Hva bruker du pengene på????? Tror nok du heller trenger hjelp til å sette deg ned å lage et skikkelig budsjett før du hyler opp om at du ikke klarer deg.. Nr 1) lag et budsjett og knip hardt når det gjelder kostnadene - dere bør klare dere på 15-2000 for mat, klær 500 i mnd, bensin??? kan du kutte ut bilen en periode og heller bruke offentlig transport ? Bil er absolutt et luksusgode... Nr 2) søk barnehageplass evt hvit dagmamma.. Du får ingen ekstra stønad fra noen som helst så lenge du velger en slik løsning som du gjør.. Får du barnehageplass eller hvit dagmamma får du dekket 64% av kostnaden og sparer masse på det.. Nr 3) du sier du går på skole, hva med lån/stipend fra lånekassen??? Evt kan du høre med sosialen om du kan få stønad der men tror neppe du får noe så lenge du a) har bil og bruker en veeeldig dyr dagmamma...
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #3 Skrevet 19. september 2010 5000 kr i dagmamma??? Det var sykt masse. Hadde nok heller fått henne inn i en barnehage eller fått en hvit dagmamma for da hadde du fått dekt opp til 64% av utgiftene. Siden du studerer er det jo også mulig og få henne inn i studentbarnehagen eller?? Nå vet ikke jeg hvor dere bor men har du mulighet til og få studentbolig?
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #4 Skrevet 19. september 2010 Det sier jeg også,5000 til dagmamma,SYKT!!!! Søk bhg,der er det halveprisen + at du får dekket 64% av det!
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #5 Skrevet 19. september 2010 Full barnehageplass koster ca 2500kr i mnd her, så å betale 5000,- for dagmamma synes jeg var horribelt! Der kan du spare masse.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #6 Skrevet 19. september 2010 HI her. Jeg har prøvd å søke dagmamma, her er ingen. Jeg bor på en VELDIG liten plass. Barnehage har jeg søkt, fikk ikke. Har ikke rett på barnehage før neste år. Ja, det er dyrt, men søsteren min gir tross alt slipp på jobb for å passe henne hele uken, så jeg syns ikke det er så gale sånn egentlig. Jeg er ikke oppført som elev ved skolen, bare hospitant ( Jeg følger vanlig opplegg, men kan komme og gå som jeg vil ), så jeg har ikke rett på noe fra lånekassen. Nei, bilen trenger jeg i tilfelle jeg må skyndte meg hjem til barnet mitt. I tilfelle noe skulle skje. Transporten går to ganger for dagen, det er klokken halv 8, og halv 4. Så jeg må nesten bruke bil. Jeg har ikke slekt rundtom her, så jeg må kjøpe klær. Kan ikke arve noe desverre. Og barnet mitt vokser så fort. Jeg har kvitta meg med alt av "luksus". Har tv, forsikringer, og mobil. Har bytta til billigere abonnemang. Men det går ikke rundt fordiom.. Har tatt avdraget i banken ned til 1000, istedenfor 2500...
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #7 Skrevet 19. september 2010 men du får da kontantstøtte på 3700kr om barnet ikke er i barnehage!gi de til søstra di da!
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #8 Skrevet 19. september 2010 kontantstøtte får man vel ikke før barnet er 12 mdr? Og her var det snakk om en på 9 mdr. 5000 i måneden for barnepass syns jeg høres altfor mye ut.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #9 Skrevet 19. september 2010 Hva med og få søsteren din til og bli "hvit" dagmamma i stedenfor? Da får du dekt 64% av utgiftene og din søster får rett til sykemelding, feriepenger ol...vinn, vinn siuvasjon for dere begge det;)
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #10 Skrevet 19. september 2010 Kontantstøtte får jeg ikke før hun er 12 mnd nei, og den er på 3300 kr. Nei, det er jo en jobb! 5000 kr i mnd er ikke så mye for en jobb. I motsetning til hva den ordinære lønnen er på, så er det kanskje mye, men i helheten er det faktisk lite. Men jeg spurte ikke etter en diskusjon på hvor vidt dagmammaen min er dyr eller ikke, jeg spurte etter råd. Barnehage og en annen dagmamma er uaktuelt, for det er ikke her. Så jeg trenger andre råd. HI
Gjest ->>- Skrevet 19. september 2010 #11 Skrevet 19. september 2010 Nei, det er ikke noe du kan søke om. Økonomistyringen din er litt på trynet, men du har mer enn nok penger inn. Selv om du "må" ha bil og betale dyr og ulovlig barnepass, er 5000 mer enn nok. Litt trangt ja, men fullt ut gjørbart.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #12 Skrevet 19. september 2010 Jeg får 5800 i mnd. just nu. Og betaler strømregning på 3500, og greier meg fint til neste mnd, med litt sparing.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #13 Skrevet 19. september 2010 Inn: 18900 ca Ut: Husleie: 6700 Barnepass: 5000 (!!!) Forsikringer (tar litt i her) 1000 kr Telefon (basert på mitt eget abo. bytt til enda billigere om ditt er dyrere: 150 kr TV (baser på riksTV sin basis pakke): 260 Etellerannet til banken du snakket om: 1000 Sum: 14110 Mat: Vi er en familie på 4, og bruker 5000 i mnd, du kan nok klare deg med 3000, da. Hanlde bare en gang i uken, sjekke priser, first price osv. 100 kr i bensin og du har kr. 790 kr som du sparer, uforusette utgifter, klær, ekstra regninger osv. Jepp, det er trangt, men det får du bare akseptere når du kaster bort nesten 3000 for mye på barnepass! Du er enslig mor og student, med litt mas til kommunen får du barnepass, elles din søster får jobbe hvitt, da får du stødnaden til barnepass.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #14 Skrevet 19. september 2010 1000 kr i bensin mente jeg NN 1533
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #15 Skrevet 19. september 2010 For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke helt hva du bruker penger på. Jeg har også full os, dobbel barnetrygd og minstebidrag på 1380,- Har samme husleie som deg, men får ikke bostøtte, og vi klarer oss meget bra. Har bil, tv, internett, mat på bordet og varme klær. Lag budsjett og følg det fra A til Å. Du har nok penger til å kunne klare deg fint.
Gutta er ute og puppene henger Skrevet 19. september 2010 #16 Skrevet 19. september 2010 Det er jo de pengene som du kaster bort på barnepass som gjør at det ikke går opp! Enten så bør du vente med og studere til barnet er 1 år sånn at du får kontantstøtten eller så må du vente med og studere frem til du har fått barnehageplass. Eller så må du prøve hardere med og finne annen barnepasser som er villig il og bli "hvit" sånn at du får dekt de utgiftene. Ellers så kan du fortsette som før men virkelig tenke igjennom hva du bruker penger på og hva du må og ikke trenger og bruke penger på. Trenger barnet klær så sjekk finn.no, loppemarked eller sett inn en anonse i lokalavisen. Mange som gir bort barneklær også bare for og bli kvitt det..
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #17 Skrevet 19. september 2010 Signere pila.. Du har satt deg selv i denne situasjonen og om du insisterer på å ha bil og dyr barnepass så får du finne deg en jobb. Får du ikke jobb der du bor får du flytte til en plass der du kan få jobb..Sosialstønad får du ikke med så mye penger inn som du har, er mange som klarer seg alene på mindre...
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #18 Skrevet 19. september 2010 Hva skal du forresten med dagmamma hver dag om du faktisk ikke går på skole hver dag???? Kom deg ut i job som alle oss andre...
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #19 Skrevet 19. september 2010 De er jo pga av den dyre dagmamman din at du har problemer med og klare deg..5000 kr er jo søren meg to 100% barnehageplasser! De dagene du ikke er på skole bør du jobbe, istedenfor og klage på hvor ille du har det og om det er noe mere du har krav på, hallo! Vokn opp!
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #20 Skrevet 19. september 2010 At det går ann... Ikke HI, men dere som har kommentert.. Syns SÅ synd i barna deres, som må vokse opp med slike foreldre.. Har dere i det hele tatt hørt om å svare folk skikkelig? Jaja, er vel ikke deres feil at foreldrene deres er ubruklige, og ikke har klart å lære dere folkeskikk..
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #21 Skrevet 19. september 2010 Og å kalle andre foreldre ubrukelige er folkeskikk....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå