Trønderbærta Skrevet 18. september 2010 #1 Skrevet 18. september 2010 Er så usikker på dette...! Han som bestemora er gift med ligger nå dødssyk med kreft, han er hjemme, men blir bare svakere å svakere for hver dag. Sønnen min er veldig glad i han, og har vært der masse på overnatting og på besøk (bor 2 timer unna oss). Har tenkt veldig mye på dette, gutten vet jo at "bestefaren" er syk, men ikke noe mer enn det. Og grunnen til at jeg ennå ikke har sagt noe er at gutten snakker veldig åpent om alt, og om jeg forteller om døden så tror jeg at han kommer til å mase/spørre masse til bestefaren og bestemora om dette, noe som er så sårt tema for de, at jeg ønsker å skåne de (spesielt bestefaren). Bør jeg likevel si noe mer om det til gutten?
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 19. september 2010 #2 Skrevet 19. september 2010 jeg syns ikke du skal si noe til han.... ta heller praten når det skjer... dumt at han skal gå å "vente" på at det skjer.. hvis du sier at bestefar er syk og skal dø, kommer han til å bli redd for at alle som er syke skal dø.... han er jo bare 4..
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 19. september 2010 #3 Skrevet 19. september 2010 Jeg synes du skal fortelle gutten din noe slikt: Når man blir veldig gammel og syk så orker ikke kroppen mer til slutt og så dør man. Bestefar er veldig veldig gammel og syk. Denne gangen kommer han ikke til å bli frisk og nå vil vi være sammen med han så mye vi kan. Kanskje du kan tegne en tegning som han kan ha ved sengen sin?" Om han spør mer så ville jeg svart. Jeg har akkurat begravet min far og datteren min på 4 har fått vite alt om døden/begravelsen. Hun har ikke vært på syning, men hun var i begravelsen hvor alle barnebarna la en tegning forran kisten. Hun skal også være med på urnenedsettelse og pynte et gravlys med klistremerker. Det er helt tydelig at det ikke er skummelt når hun får informasjon i steden for å bli holdt utenfor. Gutten min på 21 mnd er med på alt, men han får ikke samme verbale informasjonen.
♡ A & E ♡ Skrevet 19. september 2010 #4 Skrevet 19. september 2010 Jeg synes og du kan ta en prat med han og fortelle at bestefar er veldig syk og derfor må vi ta ekstra godt vare på han og besøke han ofte. Du kan også foreslå at han tegner noe til han etc. Jeg vet rett og slett ikke om jeg hadde gått direkte inn på døden, det kommer vel litt an på barnet. Hadde det vært min sønn som og er 4år (som en kveld lå og hikstet og gråt over bestefaren som døde FØR han ble født) hadde jeg nok ventet til det siste fordi jeg vet at han henger seg veldig opp i dette med døden. Men alle er forskjellige. Håper dere får brukt tiden godt med han så dere kan se tilbake på mange gode timer selv til det siste.
Gjest Skrevet 19. september 2010 #5 Skrevet 19. september 2010 Jeg stemmer for LilleMalin. Barns fantasi er som regel værre enn virkeligheten. Når det gjelder at du ikke vil han skal plage de med spørsmål, kan det hende at ærlige barnespørsmål akkurat kan være den åpenheten de trenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå